lezingen2

Lezingen & Film

Documenta IX – 25 jaar later / Hommage aan Jan Hoet

Film ‘Heilig Vuur’ (Portret van Jan Hoet) door Jos Van Den Bergh (VPRO, 1992 – 40’) en gesprek met Jos Van den Bergh, Henk Visch, Guillaume Bijl en Paul Robbrecht over Jan Hoet en de documenta.

Woensdag 14 juni 2017 om 19:00 (tot ca. 22:00)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (Gratis toegang)

25 jaar geleden verbaasde Jan Hoet de wereld met “zijn” Documenta. Naast kunst was er ook een bokswedstrijd en baseball te zien. Het was de eerste Documenta na de val van de Berlijnse Muur en de eerste die vlot over de 600.000 bezoekers ging.

Jos Van den Bergh (°1959, Antwerpen – Algemeen coördinator Cinema Zuid / M HKA) maakte toen één van de levendigste portretten van de man vol “heilig vuur”. Hij leidt de film zelf in met enkele sappige anekdotes over het tot stand komen van de film en de context van de toenmalige kunstcontext.

Na de film is er een gesprek tussen Jos Van den Bergh, Henk Visch, Guillaume Bijl en Hans Martens.

Henk Visch (°1950, Eindhoven) is een Nederlands beeldhouwer, graficus en tekenaar met een groot internationaal palmares. Hij vertegenwoordigde in 1988 Nederland in de Biënnale van Venetië en werd door Jan Hoet uitgenodigd voor Documenta IX in Kassel. Door zijn carrière heen heeft hij meerdere keren samengewerkt met Jan Hoet.

Guillaume Bijl (°1946, Antwerpen) is voornamelijk bekend voor zijn in situ installaties. Hij vertegenwoordigde eveneens in 1988 Vlaanderen in de Biënnale van Venetië en was één van de 11 Belgische kunstenaars die participeerde in de Documenta van Jan Hoet. Guillaume Bijl excelleerde er met zijn “Wassenbeeldmuseum” waarin, naast beelden van documenta-stichter Arnold Bode en documenta-coryfee Joseph Beuys, ook Jan Hoet vereeuwigd werd in een wassen beeld met zwaan (het symbool in het logo van Documenta IX).

Paul Robbrecht (°1950) en Hilde Daem leiden samen het bureau Robbrecht en Daem architecten in Gent. Hun werk wordt gekenmerkt door een uitgesproken geloof in de autonomie van de architectonische vorm en wordt vaak omschreven als behorend tot de Nieuwe Eenvoud.
Robbrecht en Daem hebben een grote belangstelling in de ontwikkeling van beeldende kunst en haar mogelijke invloed op architectuur. In de jaren tachtig legden ze zich toe op het onderzoek van de mogelijk relaties tussen architectuur en kunst, zoals in 1989 met Marie-José Van Hee in de Brusselse galerie Hufkens, de Aue Paviljoens op documenta IX in Kassel (1990-92) en bij de verbouwing van de Katoen Natie in Antwerpen (1994 en 2000). Ze werkten ook samen met kunstenaars als Thierry de Cordier, Juan Muñoz en Cristina Iglesias. Tot hun belangrijkste werken behoren de uitbreiding van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (1996-2003), het Concertgebouw in Brugge (1999-2002) en de Stadshal in Gent.
Momenteel zijn ze ook verantwoordelijk voor de renovatie en uitbreiding van de Gentse Boekentoren en werden ze geselecteerd om in samenwerking met de architecten Dierendonckblancke het nieuwe omroepgebouw van de VRT te bouwen.

Beide kunstenaars, de filmmaker en de architect gaan met enige nostalgie in op de tijd dat ze deelnamen aan de Documenta en de vele herinneringen die ze hebben aan de fascinerende persoonlijkheid van Jan Hoet. Bovendien zullen ze ons een inzicht geven in de periode rond 1992 en de betekenis van de documenta-deelname voor hun kunstenaarsschap en –loopbaan. Het gesprek wordt gemodereerd door Hans Martens (°1963, Gent), directeur van de Academie Mechelen, die van 1991 tot 2000 assistent was van Jan Hoet in het SMAK, Gent.


Lezing door Hans Martens over Documenta 14

 

Zondag 2 juli 2017 om 11:00 (i.h.k.v. D.ART Kunstroute 2017)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (Gratis toegang)

Vanaf 10 juni 2017 is Kassel weer het middelpunt van de internationale kunstwereld. Tijdens de documenta 14 worden 100 dagen lang de ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst gepresenteerd. De eerste documenta vond plaats in 1955 met als doel na te denken over de relatie tussen kunst en maatschappij. Na de verwoestende gevolgen van de Tweede Wereldoorlog was het tijd om de rol van moderne kunst nieuw te positioneren.

De 14de editie van de “Olympiade van de kunst” gaat voor het eerst (volwaardig) door in twee steden. Onder de werktitel ‘Learning from Athens’ opende het team onder leiding van de Poolse curator Adam Szymczyk in april het eerste luik in de Griekse hoofdstad. Meer dan 160 kunstenaars werden er verspreid over een 40-tal locaties. Dezelfde groep kunstenaars zal ook vanaf 10 juni te zien zijn in de vertrouwde documenta-stad Kassel.

Hans Martens, directeur Academie Mechelen, bezoekt beide locaties en brengt uitgebreid verslag uit. Over het luik in Athene was hij alvast zeer enthousiast.


Voorbije lezingen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2016-2017