Lezingen & Film

Art & Film #03:

Jeanne Dielman, 23, Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles

Maandag 16 januari 2023 om 19u in het Filmhuis Mechelen

De Belgische film “Jeanne Dielman” uit 1975 van de Brusselse regisseuse Chantal Akerman is verkozen tot de beste film aller tijden. Het British Film Institute (BFI) laat elke 10 jaar een professionele jury beslissen welke film volgens hen die eer verdient. De film is onbekend bij het grotere publiek, maar zeker zijn titel waard. De film gaat over het routineuze leven van een Brusselse huisvrouw. De jonge weduwe Jeanne Dielman woont met haar zoon Sylvain in een flat in Brussel en verdient haar geld als prostituee: wanneer haar zoon overdag naar school gaat, doet zij het huishouden en ontvangt ze klanten. De film toont drie dagen uit haar leven en schetst haar alledaagse bezigheden in detail.

Volgens filmkenners is het een heel radicale, avant-gardistische film die ook in 1975 al als revolutionair gold, omdat de film op een heel vernieuwde manier omging met tijd en duur. 

De film duurt drie uur en twintig minuten. Elk shot staat minutenlang en dat sluit naadloos aan bij de inhoud: het saaie, repetitieve leven van een huisvrouw in de jaren zeventig.

De film is niet heel bekend bij het grote publiek, maar zeker wél toegankelijk volgens filmkenner Lieven Trio: “Het is geen ingewikkeld verhaal, maar je moet wel aandacht en geduld kunnen opbrengen. Ik zag hem in mijn studententijd en op mij had hij een hypnotiserend effect. Ik werd echt in de film gezogen door de herhalingen van het dagelijkse leven. Daardoor begin je te letten op de kleine verschillen en zo ontstaat er suspense. Een soort thriller in de keuken.”

“Jeanne Dielman” is een film die je op het grote scherm in een cinema moet bekijken (en ondergaan). Een unieke gelegenheid om dit in het Mechelse Filmhuis te beleven.

Meer Info: https://www.filmhuismechelen.be/review/jeanne-dielman-23-quai-du-commerce-1080-bruxelles/ 


Art & Film #02

Dreaming walls– Inside the Chelsea Hotel

Maandag 5 december 2022 om 20u45 in Filmhuis Mechelen.

Regie: Maya Duverdier & Amélie van Elmbt
B-USA 2022, 80 min.

The Chelsea Hotel: de plaats waar Arthur C. Clarke ‘2001: A Space Odyssey’ schreef.

De plaats waar Leonard Cohen Janis Joplin tegen het lijf liep, wat resulteerde in een wilde avond én een wereldsong: ‘You were talking so brave and so sweet / givin’ me head, on the unmade bed / while the limousines wait in the street’.

Waar de hotel-kunstcollectie werken bevat van voormalige gasten als Yves Klein, Claes Oldenburg, Julian Schnabel, Jasper Johns, Robert Crumb, Willem de Kooning en vele, vele anderen.

Waar Dylan Thomas overleed, naargelang de bron aan een alcoholvergiftiging of aan een longontsteking.

Waar Madonna in de vroege jaren tachtig woonde.

Waarover Andy Warhol ‘Chelsea Girls’ draaide.

Waar Patti Smith en Robert Mapplethorpe graag en veel rondhingen.

Waar de meest uiteenlopende muzikanten nummers schreven, van Bob Dylan tot The Kills, en van Edith Piaf tot Nico.

Waar Sid Vicious vermoedelijk zijn vriendin Nancy Spungen doodstak, en in afwachting van zijn proces vervolgens ook zélf aan een overdosis de pijp uitging.

Al decennia lang een toevluchtsoord voor kunst, cultuur en tegencultuur. Een plaats waar hippies, punks, beatniks en andere outsiders een artistieke vrijhaven vonden.

Dat iconisch gebouw wordt al enkele jaren grondig gerenoveerd – of zeg maar gerust: getransformeerd, of geruïneerd – tot een glad, zielloos luxehotel.
Tussen de kranen, het boren en de hamerslagen door verblijven echter nog een vijftigtal oude gasten, die hardnekkig nog de vrije spirit en de artistieke erfenis van het hotel levend blijven houden.
Tot de tijd en de macht van het geld uiteindelijk ook hen onherroepelijk richting hotelexit zal drijven…

Filmmakers Maya Duverdier en Amélie van Elmbt reisden in 2019 naar The Chelsea Hotel af om er de impressies, herinneringen en dromen van deze laatste schimmen uit het verleden vast te leggen.
Een idee dat blijkbaar ook Martin Scorsese zeer genegen was, want hij werd de executive producer van deze impressionistische, uiterst fraaie docu.


Voorbije lezingen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2022-2023