2019-2020

Art & Film #06: BODY OF TRUTH

Marina Abramovic, Sigalit Landau, Katharina Sieverding, Shirin Neshat
Een documentaire van Evelyn Schels (D-CH 2019, 92 min.)

MAANDAG 9 MAART om 20u30
Filmhuis Mechelen

2340-x-875-body-of-truth

De ene kunstenaar gebruikt verf, de andere kerft een beeld uit een blok hout of tovert met pellicule. Maar voor haar ‘Body of Truth’ verzamelde regisseur Evelyn Schels vier vrouwen die het meest persoonlijke, directe en intieme materiaal gebruiken dat er is: het eigen lichaam.
Maar dat is niet enige wat Marina Abramovic, Sigalit Landau, Katharina Sieverding en Shirin Neshat verbindt: alle vier zijn ze getekend door (politieke en/of persoonlijke) drama’s, gaande van de oorlog in Joegoslavië (Abramovic) tot het fascisme (Sieverding), en van de onderdrukking binnen een islamtische theocratie (Neshat) tot de dagelijkse angst en terreur (Landau).
Schels toont ons hoe hun ervaringen met oorlog, geweld en onderdrukking in hun werk binnendringen, en hoe de achtergronden van deze baanbrekende kunstenaressen met elkaar verweven zijn.
En ze is ervan overtuigd dat het geen toeval is dat het vier vrouwelijke artiesten zijn: ‘Er zijn ook wel mannelijke artiesten die ver gaan in het gebruik van hun eigen lichaam voor hun kunst – Robert Mapplethorpe, bijvoorbeeld – maar wat opvalt is dat er meer vrouwelijke artiesten deze uitingsvorm gebruiken. Misschien omdat vrouwen zwanger kunnen raken en kinderen baren, misschien omdat vrouwen elke maand met hun lichaam geconfronteerd worden.’
Verplichte kost voor wie dit belangrijk onderdeel van de hedendaagse kunst wil doorgronden.

BODY OF TRUTH
MAANDAG 9 MAART om 20u30
Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
OPGELET: deze film is niet ondertiteld (origineel Engelstalig)
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Filmhuis Mechelen

http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/body-of-truth/


Uitbreiding Museumnacht Mechelen

Ticketverkoop start vandaag

Museumnacht Mechelen is terug! Op vrijdag 21 juni vindt de tweede editie van dit cultuurfestival plaats, dit keer met meer locaties. Met één ticket kan je in Mechelen zeven musea bezoeken vanaf 17 uur tot middernacht.

“Voor de tweede keer geven we iedereen de kans om op een goedkope, laagdrempelige manier kennis te maken met het Mechelse cultuuraanbod. We hebben het aantal locaties zelfs uitgebreid van drie naar zeven. Met hetzelfde museumticket kunnen bezoekers nu ook terecht op andere culturele hotspots, zoals De Garage en de kunstacademie. Een mooie aanvulling waardoor hopelijk nog meer Mechelaars de smaak voor kunst en cultuur te pakken krijgen”, aldus Björn Siffer, schepen van Cultuur.

Locaties & tickets
De eerste Museumnacht kon vorig jaar al meer dan 1300 bezoekers naar de drie deelnemende musea lokken: Kazerne Dossin, het Speelgoedmuseum en Museum Hof van Busleyden, dat toen net geopend was. Dit jaar wordt het parcours uitgebreid met vier nieuwe locaties: CC Mechelen, De Garage, de Academie en Galerie Transit. Met een ticket kan je van 17u tot 24u alle locaties bezoeken. Wie daarna nog zin heeft in een glas, kan terecht in de Kuub.

Vandaag, maandag 29 april, start de ticketverkoop voor de Mechelse Museumnacht op vrijdag 21 juni. Een ticket kost 10 euro in voorverkoop en 12 euro aan de kassa. Moest je alle cultuurhuizen apart bezoeken, dan betaal je normaal 30,80 euro. Een gemiddelde volwassene bespaart dus 20 euro op zijn museumbezoek. Kinderen betalen 5 euro en Mechelaars met een UiTPAS met kansentarief kunnen voor 3 euro naar zeven locaties op één avond.

Info & tickets: www.museumnachtmechelen.be

HIGHLIGHTS

Academie Mechelen
Minderbroedersgang 5
Naar jaarlijkse traditie pakt de Academie op het einde van het schooljaar graag uit met het werk van de afstudeerders van de hogere- en specialisatiegraad. Je kan deze zien in het Museum Hof van Busleyden, de voormalige Minderbroederskerk van CC Mechelen en in de Academie.

CC Mechelen
Minderbroedersgang 5
Maak kennis met H30, de artistieke werkplek van Mechelen waar jongeren zich in zes verschillende ateliers artistiek kunnen ontwikkelen op zelfstandige basis. Op het einde van elk seizoen stellen de beeldende kunstenaars hun werk tentoon.

De Garage
Onder den Toren 12
De Garage opent twee nieuwe expo’s: Returning the Gaze van Karin Hanssen en Perhaps van Chloé Op de Beeck. Mis deze preview niet!
Museum Hof van Busleyden
Sint Janstraat 2a
Tijdens Museumnacht opent er een nieuwe zaal in het museum, Back to Black, die helemaal in het teken staat van de kleur zwart. Er zal ook een gezellige wijnbar in de museumtuin staan.

Kazerne Dossin
Goswin de Stassartstraat 153
Dit is jouw laatste kans om de tijdelijke tentoonstelling Holocaust en Strips te bezoeken. De tentoonstelling voert je door de geschiedenis van strips en graphic novels over de Holocaust. Van Maus tot Captain America en X-men.

Speelgoedmuseum
Nekkerspoelstraat 21
Speciaal voor de Museumnacht hebben zij een aantal van onze meest favoriete afdelingen voor jou geselecteerd! Beleef samen met de guitige gidsen op een actieve manier de spel- en speelcultuur doorheen de tijd.

Galerij Transit
Zandpoortvest 10
Nog nooit deze parel van een galerie bezocht? Dit is het moment! En vergeet zeker niet een kijkje te nemen in de tuin, die onderdeel uitmaakt van dit art-decogebouw uit 1934.


Art & Film #06: BODY OF TRUTH (geannuleerd)

Marina Abramovic, Sigalit Landau, Katharina Sieverding, Shirin Neshat. Een documentaire van Evelyn Schels (D-CH 2019, 92 min.)
MAANDAG 9 MAART om 20u30


Art & Film #07: IK SCHILDER MET SCHILDERS (geannuleerd)

Een documentaire van Jacques Servaes (B 2019, 75′) over en in aanwezigheid van Adriaan Raemdonck.

MAANDAG 16 MAART om 20u30.
Filmhuis Mechelen


Studiereis Luik – Maastricht – Hasselt (geannuleerd)

Hyperrealistische Sculpturen
Mark Manders * Nieuwbouw Z33

ZONDAG 5 APRIL 2020


Kunstbeurs Art Rotterdam

vrijdag 7 februari 2020

ART RDAM 2020

Kunstbeurs Art Rotterdam in Van Nellefabriek

Art Rotterdam is de belangrijkste beurs voor hedendaagse kunst in Nederland. Voor deze 21ste editie heeft de beurs haar gevarieerde model gericht op jonge kunst aangescherpt en plaatst ze de samenwerking centraal. In een meer intieme sfeer is er meer focus op verbinding tussen nationale en internationale galeries. Vier dagen lang vormt de Van Nellefabriek –één van de meest indrukwekkende interbellum gebouwen in Nederland- het decor voor de laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst.

Voor het vierde jaar op rij vindt tijdens de openingsavond van Art Rotterdam de uitreiking plaats van de NN Art Award. Met deze prijs, die de afgelopen jaren een belangrijke graadmeter voor talent is gebleken, zet NN Group de schijnwerpers op de uitzonderlijke kwaliteit van Nederlandse kunstacademies. De vier genomineerden voor de komende editie zijn bekend: Natalia Jordanova, Structura Gallery (Sofia, Bulgarije), Ana Navas, tegenboschvanvreden (Amsterdam), Noor Nuyten, Upstream Gallery (Amsterdam) en Koen Taselaar, Cokkie Snoei (Rotterdam).

De uiteindelijke winnaar van de stimuleringsprijs ontvangt €10.000,-. Ook schaft NN Group werk aan van een van de genomineerden voor de NN-bedrijfscollectie. De jury bestaat dit jaar uit Sofia Hernández Chong Cuy (directeur Witte de With), Sietske van Zanten (directeur LAM Lisse), Katja Mater (beeldend kunstenaar), Jan Pieter Ekker (chef kunst Het Parool) en Els Drummen (conservator NN Group Art Collectie).

Op Art Rotterdam is Projections, de afdeling voor videokunst, door hoofdsponsor citizenM in een geheel nieuw jasje gestoken.

Deelnemende galeries:

MAIN SECTION

AKINCI (NL) | Althuis Hofland Fine Arts (NL) | artlead.net (BE) | ASPN (DE) | Base-Alpha Gallery (BE) | van den Berge (NL) | Ellen de Bruijne Projects (NL) | Kristof De Clercq gallery (BE) | Annet Gelink Gallery (NL) | GRIMM (NL) | Gerhard Hofland (NL) | Galerie Martin Kudlek (DE) | Lumen Travo (NL) | Galerie Ron Mandos (NL) | Meijer Kunsthandel (NL) | Barbara Seiler (CH) | Slewe (NL) | Stigter van Doesburg (NL) | Frank Taal Galerie (NL) | tegenboschvanvreden (NL) | TORCH gallery (NL) | Upstream Gallery (NL) | Gallery Sofie Van de Velde (BE) | Galerie VIVID (NL) | Galerie Fons Welters (NL) | The White House Gallery (BE) | Martin van Zomeren (NL), e.a.

NEW ART SECTION

Double V Gallery | B.D. Graft (FR), Espai Tactel | Raphaël Barontini (ES), Joey Ramone | Cihad Caner (NL), Koenig2 | Felix Burger (AT), Van Zijll Langhout | Vincent Ceraudo (NL), Gilda Lavia | Gabriella Ciancimino (IT), Galleria Anna Marra | Alexandria Smith (IT), P74 | Small but dangers (SL), Fran Reus | Bel Fullana (ES), Structura Gallery | Natalia Jordanova (BG), Seager | Evi Kalogiropoulou (UK), Sector1 | Norbert Filep (RO), UN-SPACED Gallery | Evol (UK),…

SOLO / DUO

O.a. de Belgische galeries Archiraar Gallery (BE) | Dauwens & Beernaert Gallery (BE) | Bruthaus gallery (BE) | Tatjana Pieters (BE),…


LOS ANGELES

More than Hollywood

Maandag 24 februari tot en met maandag 2 maart 2020

Chris_Burden_

Los Angeles, officieel de City of Los Angeles en veelal afgekort tot L.A., is een grote en uitgestrekte stad aan de westkust van de Verenigde Staten. Het is de op een na grootste van de Verenigde Staten. Los Angeles is het middelpunt van de Greater Los Angeles Area, een grootstedelijk gebied in Zuid-Californië dat bijna 18 miljoen inwoners telt. Daarnaast is Los Angeles de meest bevolkte en etnisch meest diverse county van Californië.

Tegenwoordig is Los Angeles een wereldstad met een grote haven en drukke luchthaven. Los Angeles, en meer bepaald Hollywood, vormen het centrum van de Amerikaanse en bij uitbreiding westerse film- en televisie-industrie. Veel van de bezienswaardigheden van de stad, zoals het Getty Center, Hollywood Boulevard, TCL Chinese Theatre en de Walt Disney Concert Hall, hebben te maken met de entertainment sector.

Los Angeles is echter niet enkel een droomfabriek, maar ook een grote kunststad. Zoals je dat gewoon bent van de studiereizen van de academie, halen we nu ook weer het maximale uit ons verblijf.

We vliegen met Aer Lingus van Brussel via Dublin naar Los Angeles waar we in de vooravond aankomen. We logeren 6 nachten in het prachtige designhotel Millenium Biltmore, ‘la grande dame’ in Downtown LA. Het hotel ligt op slechts 4 minuten wandelen van het metrostation Pershing Square en op 8 minuten van The Broad, het MOCA (beide Musea van hedendaagse kunst), en de Walt Disney concerthall, één van de indrukwekkende bouwwerken van Frank Gehry. Het hotel beschikt over verschillende restaurants en bars, een binnenbad in Romeinse stijl, een hot tub en een fitnessruimte. In de onmiddellijke omgeving bevinden zich tal van restaurants en de levendige Grand Central Market met diverse ontbijtmogelijkheden.

Op het programma staan bezoeken aan The Getty Center (Ensor’s ‘Intocht van Christus in Brussel’) en de Getty Villa, het Hammer Museum (expo Tishan Hsu), LACMA (Los Angeles County Museum of Art met expo’s van o.a. Julie Mehretu en Do Ho Suh), The Broad (private hedendaagse kunstcollectie), MOCA (Museum of Contemporary Art) en The Geffen MOCA, ICA LA(Institute of Contemporary Art), en een tour langs de belangrijkste galleries zoals Hauser & Wirth, Regen Projects, Gagosian,…).

Enkele verplaatsingen gebeuren met een private bus, andere zijn op wandelafstand of te bereiken met metro. We werken ook aan een architectuur-tour met bezoeken aan meesterwerken van C&R. Eames, F.L. Wright, Gehry e.a. Deze ritten combineren we met enkele niet te missen sites zoals bijvoorbeeld het befaamde Hollywood-sign, Berverly Hills, Burbank en Venice Beach.

We voorzien ook facultatieve tijd om zelf op verkenning te gaan in deze machtige stad.


Art & Film #05:

BARBARA RUBIN & THE EXPLODING NY UNDERGROUND
Regie: Chuck Smith (USA 2019, 80 min.)

MAANDAG 10 FEBRUARI om 20u30.
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Filmhuis Mechelen.

Barbara Rubin

Barbara Rubin: de naam zegt u waarschijnlijk volstrekt niks, maar in de vroege jaren zestig was zij korte tijd de absolute queen bee van de volledig door mannen gedomineerde New Yorkse underground en avant garde-kunst.
Zo was het bijvoorbeeld Rubin die Andy Warhol aan Lou Reed en The Velvet Underground voorstelde, een daad waarmee ze zowel de loop van de moderne kunst als van de rock definitief zou veranderen.
Al in 1963 maakte Rubin ‘Christmas on Earth’ (originele titel: ‘Cocks and Cunts’), een schandaalverwekkende film vol expliciete seks en naaktheid, die diezelfde Warhol en een hele generatie van nieuwlichters die niet vies waren van schandaal en publiciteit ongetwijfeld op ideeën moet hebben gebracht. Voetnoot: ze was toen amper achttien.
Een paar maanden voordien had de rebelse tiener nog het braaf-katholieke België geschandaliseerd op het legendarische Festival van Knokke: daar had ze het in Amerika verboden ‘Flaming Creatures’ van Jack Smith tot in de projectiecabine weten te smokkelen. De onverwachte schandaalprojectie van die film zorgde niet alleen voor een gevecht in regel met de flikken aan de projectiecabine, maar ook voor een openbare discussie over censuur met de op het festival aanwezige Minister van Justitie.
Een discussie die overigens eindigde met een luidkeelse ‘Well, then… FUCK YOU!’ van Rubin richting minister, gevolgd door een ovatie van een deel van het publiek voor de moedige tiener die zowel de hypocrisie als de censuur van de Belgische overheid live had weten te ontmaskeren – Greta Thunberg en Pussy Riot in één!
Haar scherpe geest en rebelse output leverden haar meteen een schare fans en Bekende Vrienden op: de al genoemde Warhol neemt haar op in zijn Exploding Plastic Inevitable-shows, en zowel Bob Dylan, Lou Reed als Allen Ginsberg uiten zich als bewonderaars.
Maar nog voor haar dertigste neemt Rubin een nieuwe radicale beslissing: ze laat de hippe incrowd en de New Yorkse kunstwereld totaal achter zich om zich volledig in het Chassidische geloof onder te dompelen, te trouwen en naar Frankrijk te vertrekken. Daar sterft ze – in volstrekte anonimiteit – op haar vijfendertigste aan een infectie na de geboorte van haar vijfde kind.
Gelukkig bewaarde in New York underground-filmmaker Jonas Mekas haar films, brieven en ander werk als een ware schat. Dat uitgerekend hij haar werk van de vergetelheid redde maakte de cirkel rond, want het was in Mekas’ atelier dat ze als prille tiener voor het eerst van het filmmaken proefde.
Regisseur Chuck Smith kon uit Mekas’ materiaal putten om Rubin haar verdiende plaats als grondlegger van de experimentele film én van de New Yorkse underground terug te geven met deze knappe documentaire.
De soundtrack is overigens van Sonic Youth-gitarist Lee Ranaldo!
BARBARA RUBIN & THE EXPLODING NY UNDERGROUND
Regie: Chuck Smith
USA 2019, 80 min.
Vertoning:
MAANDAG 10 FEBRUARI om 20u30.
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Filmhuis Mechelen.
 

Dag van de Academies

Zaterdag 15 februari 2020

Banner_RGB

Op zaterdag 15 februari 2020 openen de Academies in Vlaanderen hun deuren voor iedereen. De Mechelse Academie, Beiaardschool en Conservatorium zijn vanzelfsprekend van de partij.

Vanaf 10u kan je de hele dag in het Cultuurcentrum, Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, open repetities, demolessen dans, concerten met jong en minder jong talent …

Kom genieten van de kunstwerken van onze leerlingen.

Bij de leerkrachten en secretariaten kan je terecht voor alle informatie over het ruime studieaanbod. Ben je toe aan een pauze, ga dan langs voor een hapje en drankje in de cafetaria en cava- & oesterbar.

De kracht van steAm

STEM is een internationaal letterwoord dat staat voor Science Technology Engineering en Mathematics, een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.

Maar voor ons hoort er de A van Academies en ART bij. De samenleving van vandaag heeft mensen nodig met een steAm-profiel. Hoe voeg je een dosis cultuur of Arts toe aan het zakelijke STEM-onderwijs? Met een A van Academie uiteraard.

Graag meer steAm

Op de Dag van de Academies zetten we in op meer steAm. Artistieke oplossingen voor ingewikkelde vraagstukken vragen immers om creativiteit. Innovatie kan niet zonder die Arts. Wil je All round jongeren opleiden in de visie van de Homo Universalis, dan kan je niet zonder de Academies in Vlaanderen. Die Academies bieden je die verbinding aan. Ze zorgen ervoor dat de Artistieke zelfontplooiing van iedere leerling – jong en oud – tot zijn recht komt.

SteAm doe je samen

Kun je jezelf in je eentje vervolmaken in muziek, schilderkunst, dans of drama? Misschien. Maar het samen doen, vraagt verbinding. De Academie is dé plek bij uitstek waar die verbinding voor kunst kan groeien en bloeien.

De energie – of beter gezegd de stoom- die mensen krijgen en de emoties die ze voelen als ze samen een opvoering voorbereiden of een tentoonstelling maken, is bijzonder.

Op die momenten ben je zo geconcentreerd aan het werk dat hierbij de aandacht ontsnapt dat wat je doet meer is dan alleen maar (de integratie van) wiskunde, wetenschappen en techniek. Academies doen ertoe. Daarvoor willen we iedereen in beweging krijgen op de Dag van de Academies.

SteAm is universeel

Zowel wetenschappelijke als Artistieke processen vertrekken vanuit een waarneming die vragen oproept. We bekijken in de Academie de wereld rondom de lerende en proberen door onderzoek antwoorden op vragen te formuleren. Binnen dat proces versterken STEM en A elkaar voor het opwekken van vaardigheden zoals probleemoplossend, creatief en kritisch denken. Zo maken we écht werk van een universele ontwikkeling van eenieder.

Samenwerking zit in het DNA van het deeltijds kunstonderwijs

SteAm zit in de Academies hun genen. Op heel wat plaatsen wordt over de gemeentegrenzen en over de kunstdisciplines heen samengewerkt. Meer en meer slaan Academies beeldende kunsten en muziek, woord en dans de handen in elkaar. De verschillende domeinen kruisen elkaars pad in tal van cross over projecten.

Zorg dat je de (stoom)boot niet mist, “de verbeelding is het voornaamste werktuig voor ons welzijn.” (Dewey)

Zaterdag 15 februari 2020
Op en rond het Cultuurplein, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
De activiteiten in de Academie zijn gratis te bezoeken van 10 tot 17u.


Marion Beeck

Vrijdag 29 november om 20 uur
Openingstoespraak door Hans Martens

marion beeck poster

Marion Beeck is een jonge illustratrice die drie jaar geleden afstudeerde als Master grafisch ontwerp – illustratie aan Kask Gent. De voorbije jaren is ze zichzelf blijven uitdagen en ontwikkelen op artistiek gebied.
Nu ze haar eigen beeldtaal heeft gevonden, is het tijd om met haar grafisch werk en illustraties naar buiten te treden. Haar stijl is minimalistisch, speels en kleurrijk. Ze werkt voornamelijk met collagetechniek, waarop ze al dan niet verder werkt met potlood, verf of inkt.
Voor deze tentoonstelling combineert Marion illustraties met beeldend werk rond het thema ‘de zondeval’. Een herinnering aan verleiding en zonden die we vandaag nog steeds kennen en waar we ons nog steeds in laten meeslepen, ‘al sinds het begin der tijden’.

GC ‘T BLIKVELD
Jacques Morrensplein 2
2820 Bonheiden

https://www.blikveld.be/expomarionbeeck


Art & Film #04:
Rinus Van de Velde: THE VILLAGERS

maandag 13 januari – 20.30u
Filmhuis, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Ticket 6 euro / 4 euro (op vertoon studentenkaart Academie Mechelen)

In aanwezigheid van Rinus Van de Velde

Ingeleid door Hans Martens,directeur van de Academie Mechelen.
Vertoning gevolgd door een Q&A met Rinus Van de Velde.

RVDV_2019_A0.indd

Afgelopen september presenteerde Rinus Van de Velde bij Tim Van Laere Gallery zijn eerste filmproject: ‘The Villagers’, een 40 minuten durende film die deel uitmaakte van een totaalinstallatie waarbij de toeschouwer zich letterlijk in het universum van de kunstenaar kon begeven.

Die meesterlijke totaalinstallatie naar het Filmhuis halen lukt helaas niet, maar de film kunnen we u wél presenteren, in combinatie met een Q&A met Van de Velde. Zet u dus schrap voor een niet te missen Art & Film grand cru.

Dat Van de Velde de stap naar film maakte, lijkt voor wie zijn oeuvre volgde logisch: zijn bekende houtskooltekeningen lijken vaak op filmische scènes (of zelfs filmstills), en die sfeer wordt nog versterkt door het gebruik van tekstflarden, die aan ondertitels doen denken.

In ‘The Villagers’ volgen we – in een aaneenschakeling van losse fragmenten – de levens van een reeks personages die in een klein dorpje leven.

Een belangrijke rol in de film is weggelegd voor de zeventien levensgrote sets waarin alles plaatsvindt, en waaraan Van de Velde twee jaar werkte: van de telefoon op het bureau tot het plakje cake in een café, elk detail is gemaakt van karton en legt zo het fictieve, gemaakte en onechte van het medium film bloot.

Alle personages worden vertolkt door o.a. Rinus Van de Velde, zijn assistenten en vrienden, geen van allen professioneel opgeleide acteurs. Ook dat benadrukt nog eens de spanning tussen fictie en realiteit, en zorgt ervoor dat we als toeschouwer weinig houvast hebben.
Hoewel alles in ‘The Villagers’ vertrouwd voelt, is het tegelijkertijd allemaal duidelijk geworteld in nep, kopie en namaak.

 

Met dank aan Tim Van Laere Gallery
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Filmhuis Mechelen

Meer info: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-rinus-van-de-velde-the-villagers/


Centre de la Gravure en MAC’s Grand-Hornu

zondag 15 december 2019

Kiki Smith ‘Entre chien et loup’ in het Centre de la Gravure – La Louvière

Kiki Smith’s eerste tentoonstelling in België. Meer dan 100 prenten, beeldhouwwerken en tekeningen van 1981 tot op heden.

De titel van de tentoonstelling van Kiki Smith verwijst naar dat bijzondere uur waarop de dag in de nacht overgaat, dat moment waarop de hond de schapen moet gaan bewaken en waarop de wolf gebruik maakt van de duisternis om uit het bos te komen!

Alle kunstwerken van Kiki Smith schommelen tussen licht en duisternis, evolueren van de rustige natuur naar de ontembaarheid van bepaalde dieren en dringen de nacht binnen; dat bijzondere moment waarop plezier en angst elkaar treffen. Soms spreekt deze kunstenares taboeloos over de bestialiteit die in de mensheid schuilt. Ze onthult onze onpeilbare angsten, wat er zich in de diepste regionen van onze ziel afspeelt en wat we verborgen zouden willen houden. Soms plaatst ze fragmenten van beelden van haar lichaam in verontrustende posities of van vrouwelijke organen naast elkaar, in een poging om de traditionele voorstellingen van het stereotiepe beeld van de vrouw te ondermijnen.

Les Abeilles de l’Invisible in MAC’s Grand-Hornu

Jean-Pierre Bertrand – Maurice Blaussyld – Ricardo Brey – Jean-Marie Bytebier – Thierry De Cordier – Mario Merz – Fabrice Samyn – Sarkis – José María Sicilia – Daniel Turner – Angel Vergara

‘De bijen van het Onzichtbare’. Geïnspireerd door een metafoor van Rainer Maria Rilke over de spirituele dimensie van poëzie en door de “Kamer der gedachten” van Thierry De Cordier, presenteert de tentoonstelling werken van een tiental hedendaagse kunstenaars rond het thema van het onzichtbare.

In de eerste plaats heeft de curator werken geselecteerd die een rechtstreekse band hebben met mythologie of het mystieke, zoals de tekeningen die Ricardo Brey onlangs gewijd heeft aan het Inferno van Dante. Een ander voorbeeld zijn de wassen relikwieën van schilder José Maria Sicilia, die pagina’s bevatten uit het manuscript van het Geestelijk Hooglied van de Spaanse mystieke dichter Johannes van het Kruis. Een ander thema dat bij diverse getoonde werken aan bod komt, is alchemie en de inherente zoektocht naar spiritualiteit door de transformatie van metalen. Zo zijn er de sculpturen van kunstenaar Daniel Turner, waarbij industriële machines tot vijlsel zijn herleid, of de sjamanistische schilderijen van Jean-Pierre Bertrand, waarvoor de schilder zijn pigmenten vermengd heeft met honing, zout of citroen. Door de presentatie van een wassen beeld van Mario Merz uit de collectie van het MAC’s, zijn de inzichten van Joseph Beuys en zijn utopie van de ‘terugkeer naar een herbetoverde natuur’ niet veraf. Hiervan getuigen ook de bijzondere ‘aquarellen-in-water’ van Sarkis. Deze Franse pionier was een van de eerste kunstenaars in zijn land die de revolutionaire aanpak van de Duitse kunstenaar ontdekte.

Kunstenaars die volledig begeesterd zijn door spiritualiteit, gaan ook aan de slag met de oorsprong van het beeld, zoals de iconen van Fabrice Samyn of de archetypes van Maurice Blaussyld.

Tot slot is het voor deze tentoonstelling niet meer dan evident om het onlosmakelijke verband te belichten tussen het zichtbare en het onzichtbare. De ‘clair-obscur’ landschappen van Jean-Marie Bytebier en de geschilderde films van Angel Vergara illustreren deze verbondenheid, die er al van oudsher is in de schilderkunst.


Art & Film #03:
Ludo Mich: LYSISTRATA + ARTHUR IS FANTASTIC

maandag 9 december – 20.30u
Filmhuis, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Ticket 6 euro / 4 euro (op vertoon studentenkaart Academie Mechelen)

In aanwezigheid van Ludo Mich!

Lysistrata_poster

In een ‘Art & Film’-reeks moést het er ooit eens van komen: een avond rond de films van de Antwerpse holograaf, filmmaker, schilder, muzikant en performance artist Ludo Mich, tevens eigenaar van flink wat anarchistische zin voor humor, én van de meest aanstekelijke bulderlach in de kunstwereld (en laten we eerlijk zijn: die kunstwereld kan soms écht wel wat zin voor humor gebruiken).

Mich schudde in de sixties de Antwerpse kunstwereld door elkaar met zijn ontregelende (en ontregelde) performances, die misschien nog best te omschrijven zijn als de schelmenversie van Fluxus – na een avond op café, weliswaar.

Hoe groot de verwarring was (en is) die Mich bij pers, kunstkritiek en publiek veroorzaakte blijkt uit onderstaand interview uit 1967 met een duidelijk verbouwereerde journalist van de toenmalige BRT, maar leverden hem ook een schare fans in binnen- en buitenland op: van Dennis Tyfus tot Kati Heck, en van Guillaume Bijl tot Thurston Moore van Sonic Youth, allemaal zijn ze fan van zijn werk.

De sfeer van die sixties-performances wordt perfect gevat in ‘ARTHUR IS FANTASTIC’, een halflange film over Arthur Indenbaum, de zoon van een Amerikaanse diamanthandelaar.

Arthur was met zijn imposante figuur en aparte manier van doen een opgemerkt personage in het Antwerpen van eind jaren ’60. In 1970 kwam Arthur op het fantastische idee een tentoonstelling te organiseren in galerie Vacuum met Luc Deleu, Filip Francis en George Smits. Onderwerp van de expo: Arthur zelf, die zich naakt tentoonstelt voor de bezoekers.

(Weetje: de film werd gemonteerd door de jonge Robbe De Hert)

In ‘LYSISTRATA’ verfilmde hij dan weer op Mich-iaanse wijze het klassieke (feministische) blijspel van Aristophanes.

Het verhaal speelt zich af in het Athene van 411 voor Christus: er wordt weer gevochten tegen de aloude rivalen uit Sparta, die de stad belegeren. Maar al dat oorlogvoeren is niet naar de zin van de Atheense vrouwen: uit protest hebben zij zich teruggetrokken op de Acropolis, en weigeren ze elk seksueel contact met hun mannen tot die de oorlog stopzetten.

Een techniek die wonderwel blijkt te werken, want na enkele dagen van protest beloven de mannen nooit nog te zullen vechten.

Mich liet al zijn acteurs en actrices naakt spelen, niet alleen omdat er geen budget beschikbaar was voor echte, historische kostuums, maar ook om de impact van de anarchistische ideeën van Aristophanes nog eens extra in de verf te zetten. En dat de oude Grieken een mix van Engels en Nederlands blijken te spreken, draagt alleen maar bij tot de wilde, anarchistische pret.

Meer info: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-ludo-mich-lysistrata-arthur-is-fantastic/ 


ART&FILM #02: PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

DINSDAG 29 OKTOBER om 18u30
DINSDAG 12 NOVEMBER om 20u45
DINSDAG 19 NOVEMBER om 18u30

In het kader van het Holebifilmfestival
Een vertoning in onze Art & Film-serie i.s.m. Filmhuis Mechelen

Portrait_de_la_jeune_fille_affiche

‘Eén van de allerbeste films van het jaar’ (*****) – Knack Focus

‘Portrait de la Jeune Fille en Feu’ is een waar meesterwerkje van Céline Sciamma, overal zeer terecht onder de superlatieven bedolven. Centraal in de film staat de schilderes Marianne, die de opdracht krijgt de bloedmooie jonkvrouw Heloïse te portretteren. Probleem: Heloïse wil geen model staan, want ze weet dat haar portret gebruikt zal worden om een Milanese edelman te overtuigen haar te huwen – en die uithuwelijking ziet ze helemaal niet zitten.
Voor Marianne zit er dus niks anders op dan Heloïse uiterst nauwkeurig te observeren en stiekem snel-snel te schetsen, en op basis daarvan
het gevraagde portret te maken. Maar terwijl Marianne elk detail van Heloïse in haar gedachten opneemt, kijkt Heloïse ook naar Marianne…
‘Portrait de la Jeune Fille en Feu’ is één van die zeldzame films waaraan werkelijk élk detail klopt: het fantastische, sensuele spel van onderdrukte passie tussen Adèle Haenel en Noémie Merlant, de geweldige dialogen, de perfecte beeldregie, de trefzekere opbouw, de spaarzame maar juist gekozen muziek, werkelijk àlles blijft dagenlang in uw hoofd nazinderen – en zo niet moet u dat volgens ons eens goed laten nakijken.
Bloedmooie, verplichte filmkost!

http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/portrait-de-la-jeune-fille-en-feu/


Leverkusen & Wuppertal

Museum Morsbroich * Francis Alÿs
Skulpturenpark Waldfrieden * Cragg & Miro
zondag 24 november 2019

Museum Morsbroich Leverkusen > Francis Alÿs, de collectie en beeldentuin

Francis Alÿs (°1959 in Antwerpen) is een van de meest internationaal gerenommeerde kunstenaars van zijn generatie. De tentoonstelling in Leverkusen combineert werken uit zijn vroege periode, een paar jaar na zijn verhuizing naar Mexico City. Alÿs studeerde architectuur in België en Italië. Nadat hij in de late jaren tachtig naar Mexico City was gegaan voor een hulpproject na de aardbeving aldaar, werd de stad, met al zijn tegenstrijdigheden en complexiteit, een centraal thema van zijn vroege werk. De megametropool wordt in de tentoonstelling gepresenteerd als inspiratiebron en site voor zijn per formatieve wandelingen, videowerken en Sign Paintings. Lopen, als een politieke daad is een essentieel aspect van Alÿs’ werken, evenals de beknopte gebaren of “banale” acties die kunnen worden gelezen als tekenen van wereldwijde, politieke omstandigheden of geopolitieke processen.

Het Museum Morsbroich bezit ook een mooie verzameling kunst van de 20ste eeuw tot het heden met o.a. topstukken van het Duits expressionisme, de Zero-beweging, en kunst na ’60 van Gerhard Richter over Tony Oursler tot Elmgreen & Dragset. De collectie besteedt ook bijzondere aandacht aan Grafiek (in de aparte grafiek-etage). In het park rondom het kasteel, waarin het museum zich bevindt, worden sculpturen getoond van o.a. Max Bill, Jeppe Hein en Jonathan Monk.

Skulpturenpark Waldfrieden Wuppertal > Tony Cragg en Joan Miro

De Britse (in Duitsland werkende) beeldhouwer Tony Cragg verwierf in 2006 een verwilderd stuk natuur van 15 hectare op een heuvel rondom Wuppertal. Op het terrein staat de beschermde Villa Waldfrieden waar nu de Stichting Cragg gevestigd is. Tony Cragg richtte het domein in als beeldenpark voor zijn eigen werk en dat van geestesgenoten. Er staan niet minder dan 40 monumentale beelden, waarvan de helft van Cragg zelf, en de andere helft van kunstenaars als Henry Moore, Thomas Schütte, Erwin Wurm, Richard Deacon, Jaume Plensa, Markus Lüpertz, e.a. De werken gaan er een mooie relatie aan met de prachtige natuur. Sinds de opening in 2008 zijn er ook wisselende tentoonstellingen in een schitterend glazen paviljoen temidden het bos. Daarin vonden expo’s plaats van kunstenaars waarmee Cragg een bijzondere band heeft zoals Mario Merz, Eduardo Chilida of Henry Moore.

Tijdens ons bezoek kunnen we nog net de laatste dag van de tentoonstelling met sculpturen van Joan Miro meepikken.


Museum Voorlinden Wassenaar

exclusief bezoek beeldentuin
Louise Bougeois & Anselm Kiefer

donderdag 17 oktober 2019

2003-LB-5353-maman-5001-meijer-ChH_download (1)

EXCLUSIEF bezoek aan Beeldentuin Clingenbosch

Beeldentuin Clingenbosch ligt op het gelijknamige private landgoed, op steenworp afstand van Museum Voorlinden. Hier zijn meer dan zestig werken van nationale en internationale kunstenaars te bewonderen, waaronder Henry Moore, Sol LeWitt, Berlinde De Bruyckere, Carel Visser en Atelier van Lieshout, uit de private collectie van Joop van Caldenborgh, de stichter van het Museum Voorlinden.

De Academie Mechelen wordt er (van 10:30 tot 13:00) exclusiefontvangen en rondgeleid door 4 gidsen in groepjes van 15 personen. Aansluitend is er een drankje en aperitiefhapje voorzien. (Tip: bij regenachtig weer stevige schoenen aandoen)

Museum Voorlinden > Louise Bougeois, Anselm Kiefer en de collectie

Museum Voorlinden is een Nederlands particulier museum voor moderne en hedendaagse kunst op het Landgoed Voorlinden te Wassenaar nabij Den Haag. De erin ondergebrachte kunstverzameling van Joop van Caldenborgh staat bekend als de Caldic Collectie, de grootste particuliere kunstcollectie in Nederland. Het museum, naar een ontwerp van architectenbureau Kraaijvanger, opende in 2016 en ontpopte zich al snel als één van de mooiste en druk bezochtste musea van Nederland. Door toepassing van veel glas en van met natuursteen beklede wanden in de kleur van duinzand voegt het gebouw zich naar de omgeving, die omstreeks 1912 is ingericht door de landschapsarchitect Leonard Springer. De in 2016 uitgevoerde museumtuin is een ontwerp van Piet Oudolf.

Voorlinden presenteert Louise Bourgeois: To Unravel a Torment, een zes decennia overspannende overzichtstentoonstelling met veertig sleutelwerken uit de Glenstonecollectie, The Easton Foundation en museum Voorlinden. Het is bijna dertig jaar geleden dat de kunst van Louise Bourgeois op zo’n grote schaal in Nederland te zien was. Louise Bourgeois (1911-2010) was een radicaal figuur die haar eigen weg bewandelde met scherpzinnigheid, intelligentie en lef – zo nu en dan zelfs tegen de gangbare smaak en ideeën in. Tegenwoordig wordt ze gezien als een icoon van de late twintigste-eeuwse kunst, die persoonlijke verhalen en psychologische inzichten combineerde met buitengewone artistieke vernieuwingen.

Van Anselm Kiefer(°1945), een van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd, zijn monumentale werken zijn te zien in de tuinzaal van het museum. Met zijn eigenzinnige beeldtaal en gelaagde verwijzingen naar geschiedenis, mythologie en literatuur heeft Kiefer in vier decennia een oeuvre van grootse proporties opgebouwd. Voorlinden toont enkele iconische werken uit eigen collectie, met Kiefers typerende visuele complexiteit en rijkdom aan materialen als uitgangspunt.


Art&Film#1

Marcel Duchamp: the art of the possible
maandag 14 oktober om 20u40.
Een vertoning in onze Art & Film-serie i.s.m. Filmhuis Mechelen.

DUCHAMP_AGNSW_770x314px

‘Is dàt nu ook al kunst?’
Mogelijk kwam de vraag al eens bij u op tijdens een bezoek aan een moderne kunstgalerie of museum. En het was eigenlijk ook diezelfde vraag die Marcel Duchamp (1887-1968) er in 1917 toe leidde een met ‘R. Mutt’ gesigneerd urinoir te exposeren op een kunsttentoonstelling.
Die tegelijk radicale, provocerende, grappige, ondermijnende, anarchistische, banale én geniale daad zou de loop van de kunst (en de kijk op kunst) definitief veranderen, alleen al omdat iedereen zich erdoor ging afvragen wàt nu eigenlijk kunst was, en wie dat dan wel bepaalde
En of u hem nu een oplichter dan wel een briljante geest vindt: de invloed van Duchamp op de moderne kunst is tot op vandaag, een volle eeuw later, onmiskenbaar allesbepalend.

Met ‘Marcel Duchamp: The Art of the Possible’ maakte regisseur Matthew Taylor géén banale biopic, maar wel een docu die de oorsprong van Duchamps revolutionaire ideeën traceert, en tegelijk hun diepgravende invloed op de geschiedenis van de hele westerse cultuur in kaart brengt – van het conceptualisme tot de internet memes die u vandaag mogelijk nog op uw Instagram gedeeld hebt.

Een blijvende invloed die nog eens in de verf gezet wordt door getuigenissen van wel zeer uiteenlopende artiesten, van Marina Abramovic tot Michel Gondry, en van Warhol-protégé Gerard Malanga tot Jeff Koons. En er zit tussen haakjes ook een belangrijk Belgisch tintje aan deze docu, in de persoon van kunsthistoricus, criticus en Duchamp-specialist Thierry de Duve.
Iedereen die wil leren waar en hoe de moderne kunst begon: Filmhuis, 14 oktober. Afspraak aan de urinoirs.

http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-marcel-duchamp-the-art-of-the-possible/

MARCEL DUCHAMP: THE ART OF THE POSSIBLE
Regie: Matthew Taylor
USA 2019, 86 min.

Een vertoning in onze Art & Film-serie – een samenwerking tussen Academie & Filmhuis Mechelen


demo/expo

De jongeren van de Academie Mechelen pakken uit met een selectie van hun kunstwerken die ze vorig jaar maakten in de Middelbare graad (11-17j). Laat je inspireren door dit jonge geweld en misschien ontdek je dat de Academie ook iets is voor jou? Inschrijven kan tot 30 september. Maak kennis met de docenten en kom een glaasje drinken tijdens de finissage op zondag 22 september.

Cultuurcentrum
Minderbroedersgang 5
2800 Mechelen

7-22 september 2019
Van13 tot 17u
(Gesloten op maandag)

FINISSAGE op zondag 22 september vanaf 13u tot 17u


Het Laatste Oordeel door de ogen van kleine kunstenaars

In het kader van Open Monumentendag kan je op zondag 8 september gaan kijken naar interpretaties van ‘Het Laatste Oordeel’ in het Schepenhuis door onze jongste leerlingen van de Academie.


De 6 tot 8 jarigen gingen, onder leiding van Goele Poelmans en Petra Everaert, aan de slag als creatieve restaurateurs en vulden de lacunes op de muurschildering in met hun fantasie. Het resultaat is een eigen en vaak grappige visie op de gerestaureerde muurschildering? Thema’s als goed en slecht, recht en onrecht, hemel en hel, duivels, monsters en engelen werden vermengd met cartooneske figuurtjes en andere feeërieke verbeelding.

De Grote Raad van Mechelen zetelde van 1504 tot 1616 in het Schepenhuis. Om dit in de verf te zetten, bracht de Mechelse schilder Frans Sanders in 1526 een muurschildering van het Laatste Oordeel aan in de grote zaal op de verdieping. Op de bolle spiegel onderaan zie je een reflectie van de schildering van de Calvarie op de schouw aan de overzijde; een werk dat vermoedelijk ook in de 16de eeuw tot stand kwam.
In 2018-2019 restaureerde Ornament cvba beide kunstwerken, die je nu weer in hun volle kleurenpracht kan komen bewonderen.

Let op! De tentoonstelling is enkel op Open Monumentendag te bezichtigen – niet te missen dus en het is gratis.

Praktisch
Wanneer: zondag 8 september 2019 van 10 tot 17u
Waar: Schepenhuis, Vleeshouwersstraat 6, Mechelen

Een co-organisatie van Uit in Mechelen, Monumentenzorg en Academie Mechelen