2016-2017

 Documenta IX – 25 jaar later / Hommage aan Jan Hoet

Film ‘Heilig Vuur’ (Portret van Jan Hoet) door Jos Van Den Bergh (VPRO, 1992 – 40’) en gesprek met Jos Van den Bergh, Henk Visch, Guillaume Bijl en Paul Robbrecht over Jan Hoet en de documenta.

Woensdag 14 juni 2017 om 19:00 (tot ca. 22:00)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (Gratis toegang)

25 jaar geleden verbaasde Jan Hoet de wereld met “zijn” Documenta. Naast kunst was er ook een bokswedstrijd en baseball te zien. Het was de eerste Documenta na de val van de Berlijnse Muur en de eerste die vlot over de 600.000 bezoekers ging.

Jos Van den Bergh (°1959, Antwerpen – Algemeen coördinator Cinema Zuid / M HKA) maakte toen één van de levendigste portretten van de man vol “heilig vuur”. Hij leidt de film zelf in met enkele sappige anekdotes over het tot stand komen van de film en de context van de toenmalige kunstcontext.

Na de film is er een gesprek tussen Jos Van den Bergh, Henk Visch, Guillaume Bijl en Hans Martens.

Henk Visch (°1950, Eindhoven) is een Nederlands beeldhouwer, graficus en tekenaar met een groot internationaal palmares. Hij vertegenwoordigde in 1988 Nederland in de Biënnale van Venetië en werd door Jan Hoet uitgenodigd voor Documenta IX in Kassel. Door zijn carrière heen heeft hij meerdere keren samengewerkt met Jan Hoet.

Guillaume Bijl (°1946, Antwerpen) is voornamelijk bekend voor zijn in situ installaties. Hij vertegenwoordigde eveneens in 1988 Vlaanderen in de Biënnale van Venetië en was één van de 11 Belgische kunstenaars die participeerde in de Documenta van Jan Hoet. Guillaume Bijl excelleerde er met zijn “Wassenbeeldmuseum” waarin, naast beelden van documenta-stichter Arnold Bode en documenta-coryfee Joseph Beuys, ook Jan Hoet vereeuwigd werd in een wassen beeld met zwaan (het symbool in het logo van Documenta IX).

Paul Robbrecht (°1950) en Hilde Daem leiden samen het bureau Robbrecht en Daem architecten in Gent. Hun werk wordt gekenmerkt door een uitgesproken geloof in de autonomie van de architectonische vorm en wordt vaak omschreven als behorend tot de Nieuwe Eenvoud.
Robbrecht en Daem hebben een grote belangstelling in de ontwikkeling van beeldende kunst en haar mogelijke invloed op architectuur. In de jaren tachtig legden ze zich toe op het onderzoek van de mogelijk relaties tussen architectuur en kunst, zoals in 1989 met Marie-José Van Hee in de Brusselse galerie Hufkens, de Aue Paviljoens op documenta IX in Kassel (1990-92) en bij de verbouwing van de Katoen Natie in Antwerpen (1994 en 2000). Ze werkten ook samen met kunstenaars als Thierry de Cordier, Juan Muñoz en Cristina Iglesias. Tot hun belangrijkste werken behoren de uitbreiding van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (1996-2003), het Concertgebouw in Brugge (1999-2002) en de Stadshal in Gent.
Momenteel zijn ze ook verantwoordelijk voor de renovatie en uitbreiding van de Gentse Boekentoren en werden ze geselecteerd om in samenwerking met de architecten Dierendonckblancke het nieuwe omroepgebouw van de VRT te bouwen.

Beide kunstenaars, de filmmaker en de architect gaan met enige nostalgie in op de tijd dat ze deelnamen aan de Documenta en de vele herinneringen die ze hebben aan de fascinerende persoonlijkheid van Jan Hoet. Bovendien zullen ze ons een inzicht geven in de periode rond 1992 en de betekenis van de documenta-deelname voor hun kunstenaarsschap en –loopbaan. Het gesprek wordt gemodereerd door Hans Martens (°1963, Gent), directeur van de Academie Mechelen, die van 1991 tot 2000 assistent was van Jan Hoet in het SMAK, Gent.


Lezing door Hans Martens over Documenta 14

 

Zondag 2 juli 2017 om 11:00 (i.h.k.v. D.ART Kunstroute 2017)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (Gratis toegang)

Vanaf 10 juni 2017 is Kassel weer het middelpunt van de internationale kunstwereld. Tijdens de documenta 14 worden 100 dagen lang de ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst gepresenteerd. De eerste documenta vond plaats in 1955 met als doel na te denken over de relatie tussen kunst en maatschappij. Na de verwoestende gevolgen van de Tweede Wereldoorlog was het tijd om de rol van moderne kunst nieuw te positioneren.

De 14de editie van de “Olympiade van de kunst” gaat voor het eerst (volwaardig) door in twee steden. Onder de werktitel ‘Learning from Athens’ opende het team onder leiding van de Poolse curator Adam Szymczyk in april het eerste luik in de Griekse hoofdstad. Meer dan 160 kunstenaars werden er verspreid over een 40-tal locaties. Dezelfde groep kunstenaars zal ook vanaf 10 juni te zien zijn in de vertrouwde documenta-stad Kassel.

Hans Martens, directeur Academie Mechelen, bezoekt beide locaties en brengt uitgebreid verslag uit. Over het luik in Athene was hij alvast zeer enthousiast.


Openatelierdagen en eindejaarstentoonstelling

Proclamatie en Opening op donderdag 22 juni 2017 om 19 uur
In het auditorium van het Cultuurcentrum Mechelen

Open ateliers en tentoonstelling
vrijdag 23 juni, zaterdag 24 juni, zondag 25 juni 2017
van 10u-17u.

DIGITALE_UITNODIGING_Eindejaarsexpo2017

Expo in het Cultuurcentrum en de Academie

Met werken van:
Vanessa Aelbrecht – Heidi Bal – Rika Bastiaens – Gaston Cornelis – Bea De Borger – Dien De Bruyn – Annie De Wael – Danny Debeerst – Hilde Decrem – Stijn Everaert – Gerda Helsen – Rita Jeltsch – Herman Jespers – Serge Leurs – Annika Lietart – Lut Massant (Zaza) – Vanessa Michiels – Marie-Josée Mispelters – Nadine Peeters – Mariane Pelders– Jef Sterckx – Marie-Lou Van Dam – Lin Van de Velde – Angela van den Broek – Lin Van Den Broeck – Nadia Van Dijck – Eva Van Heuverbeke – Ann Van Hoorick – Isabelle Vijt – Lieve Vanhelmont – Christiane Verstraeten – Maddy Vleugels – Monica Volckaerts

Naar jaarlijkse traditie pakt de academie op het einde van het schooljaar graag uit met het werk van de afstudeerders van de hogere- en specialisatiegraad.
Tijdens deze tentoonstelling in de prachtige tentoonstellingszalen van het Cultuurcentrum en in de Academie kan je het werk bewonderen van een veertigtal leerlingen (jong en minder jong) uit de ateliers schilderen, tekenen, vrije grafiek, toegepaste grafiek en illustratie, beeldhouwen, keramiek, textiel en monumentale kunsten / glaskunst. Bovendien kan je van vrijdag tot zondag een kijkje nemen in alle ateliers (inclusief de lagere en middelbare graad) en kan je informatie krijgen over of inschrijven voor het volgende academiejaar.


ART & FILM #07

Lezing: De geschiedenis van Documenta (1955-2017) + 2 films van Jef Cornelis ‘Documenta 4’ & ‘Documenta 5’

Maandag 29 mei 2017 om 19:00 (tot ca. 22:00)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (Gratis toegang).


Het documentair tweeluik van de Belgische filmmaker Jef Cornelis wordt ingeleid door Hans Martens, directeur Academie Mechelen, met een introductie over de geschiedenis van de Documenta-tentoonstellingen (1955-2017).De films ‘Documenta 4’ (1968) en ‘Documenta 5’ (1972) werden gemaakt voor de toenmalige BRT.

Beide films presenteren een uniek beeld van twee tentoonstellingen die bijzonder belangrijk waren voor de verdere ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Ze tonen ons de kunstenaars en de tentoongestelde werken, laten ons kennis maken met de curatoren én met de discussies die gepaard gingen met de voorbereiding en de opening van de tentoonstellingen.
Jef Cornelis, ‘Documenta 4’, 1968, 16mm overgebracht op video, 53’40″, zwart-wit
Nederlands, Engels, Frans en Duits gesproken, Engelse ondertitels
Jef Cornelis, ‘Documenta 5’, 1972, 16mm overgebracht op video, 53’19”, kleur en zwart-wit
Nederlands, Engels, Frans en Duits gesproken, Engelse ondertitels.
(Distributie en Bron: argos – centrum voor kunst en media – www.argosarts.org)


ART & FILM #06 : Man Falling – Per KirkebyMaandag 22 mei 2017 om 20.30 uur
i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen

Op maandag 22 mei beleeft de Deense documentaire MAN FALLING van regisseur Anne Regitze Wivel zijn Belgische première in Mechelen. Anne Regitze Wivel volgt in haar film de Deense kunstenaar Per Kirkeby (°1938), die na een val van de trap zijn eigen schilderkunst niet meer herkende. Per Kirkeby, vooral bekend om zijn op de natuur geïnspireerde, levensgrote olieverfdoeken en ruimtelijke bakstenen sculpturen, wordt gedwongen terug te keren naar de basis van de schilderkunst en zichzelf opnieuw te definiëren.

Een aangrijpende film over schilderkunst, het kunstenaarschap en doorzettingsvermogen.

ROTTERDAM & DEN HAAG

Piet Mondriaan en Bart van der Leck
50 jaar Hyperrealisme / Gek van Surrealisme
donderdag 18 mei 2017

Piet Mondriaan en Bart van der Leck
Gemeentemuseum Den Haag tot 21 mei 2017

In 2017 is het honderd jaar geleden dat De Stijl is opgericht. Nederland viert dit met het feestjaar Mondriaan tot Dutch design. 100 jaar De Stijl. Met ’s werelds grootste Mondriaan-collectie – en tevens een van de grootste De Stijl-collecties – is het Gemeentemuseum het middelpunt van dit feestelijke jaar. In de mode of de vormgeving van magazines. Op verpakkingen, in advertenties of in videoclips. De kleurencombinatie van rood, geel en blauw die De Stijl iconische status heeft gegeven, is nog steeds heel geliefd. Maar wie heeft deze kenmerkende signature style eigenlijk bedacht? Het antwoord vindt u in het Gemeentemuseum Den Haag. De tentoonstelling Piet Mondriaan en Bart van der Leck. De uitvinding van een nieuwe kunst vertelt het verhaal van de vriendschap en wederzijdse beïnvloeding tussen twee schilders die heeft geleid tot het inhoudelijk fundament van De Stijl.

Hyperrealisme – 50 jaar Schilderkunst
Kunsthal Rotterdam tot 5 juni 2017

Een uniek overzicht van fotorealistische schilderkunst. Drie generaties Amerikaanse en Europese kunstenaars laten de geschiedenis van een fascinerende, figuratieve kunststroming zien. De overzichtstentoonstelling in de Kunsthal brengt – met meer dan zeventig werken van ruim dertig kunstenaars – een ongeëvenaarde verzameling hyperrealistische topstukken naar Nederland.

Het werk van deze kunstenaars onder wie Chuck Close, Robert Bechtle, Richard Estes, John Salt en Franz Gertsch is zo geschilderd dat ze de indruk wekken foto’s te zijn. Het resultaat is echter meer dan een virtuoze kopie en creëert een eigen werkelijkheid. De tentoonstelling in de Kunsthal presenteert voor het eerst de volle breedte van het genre, met alle grote klassieke namen. Ook de nieuwste generatie kunstenaars, met onder meer de Nederlandse schilder Tjalf Sparnaay, is vertegenwoordigd.

Gek van Surrealisme
Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam tot 28 mei 2017

‘Gek van surrealisme’ is een ongeëvenaard overzicht met topstukken afkomstig uit vier befaamde Europese privéverzamelingen. Het museum laat de passie en belevingswereld zien van kunstenaars als Salvador Dalí, Max Ernst, René Magritte en Joan Miró, alsmede hun verdraaiingen van de dagelijkse werkelijkheid. De ruim 300 werken in de expositie zijn afkomstig uit vier voortreffelijke privécollecties, die voor het eerst zijn samengebracht.


Talentprijs Ernest Albert 2017  voor Keramiek, Glas- en Textielkunst

De Laureaat 2017 van de Talentprijs Ernest Albert voor Keramiek, Glas- en Textielkunst is Johanna Martens

De prijs werd op zaterdag 18 februari uitgereikt door Björn Siffer, Schepen voor Cultuur en Kunstonderwijs en Voorzitter van het Comité Ernest Albert. De winnaar krijgt niet enkel de ‘oorkonde’ maar bovenop een cheque van 500 euro uit het Legaat Ernest Albert.

De jury was unaniem over de sterkte van de portfolio en het hier gepresenteerde werk. Johanna Martens is een bezielde kunstenares die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Dat vertaalt zich ook in het zeer multidisciplinaire parcours dat ze zowel in het Textielatelier als in de Monumentale Kunsten aflegt. Dat ze daarbij ook nog eens de dochter is van een befaamd glaskunstenaar verklaart meer dan waarschijnlijk haar talenten. Johanna Martens weet met “arme materialen” een rijk vocabularium uit te bouwen. Kleine gebaren weet ze om te vormen tot intrigerende statements over materiaal, vorm en inhoud.

De selectie voor de tentoonstelling gebeurde op basis van ingediende portfolio’s. De genomineerde kunstenaars zijn: Marleen Haerens, Johanna Martens, Anne-Marie Van Borm, Conny Verellen en Christel Vermeulen.

Het was niet eenvoudig voor de jury om een keuze te maken tussen de drie soms uiteenlopende disciplines. De jury wenst dan ook haar waardering uit te drukken voor alle inzendingen die allen van het hoge niveau getuigen die we tenslotte van onze cursisten verwachten. Deze waardering vertaalt zich ook in twee Eervolle Vermeldingen voor Marleen Haerens en Conny Verellen.

Conny Verellen betovert ons met glassculpturen die voorbij het traditionele gebruik van glas gaan en een poëtische relatie met de ruimte aangaan.

Marleen Haerens introduceert ons in haar eigen wereld als slechtziende, maakt van het braille-schrift een ruimtelijke werkelijkheid en is bovendien voor ieder van ons een voorbeeld van doorzetting. Haar sculpturale keramiek is daar het mooiste bewijs van.

Het Comité Ernest Albert én de Stad Mechelen reiken om de twee jaar de ‘Talentprijs Ernest Albert’ uit. Deze stimuleringsprijs, genoemd naar de voormalig directeur van de academie (1949-1965) en georganiseerd met middelen uit het legaat van het echtpaar Ernest Albert – Marcelle Breughelmans, is bestemd voor (oud-) leerlingen van de Academie. Afwisselend komen alle disciplines die aan de academie worden georganiseerd aan bod. Dit academiejaar waren de disciplines Keramiek, Glas- en Textielkunst aan de beurt.

De jury was samengesteld uit Marc Bourgeois (kunsthistoricus en gewaardeerd lid van het Comité Ernest Albert), Herman Van Ingelgem (kunstenaar en leerkracht aan de Academie), en drie externe experts in hun vak: Trees De Mits (Keramiek), Chris Bachot (Textielkunst), Warner Berckmans (Glaskunst), onder het voorzitterschap van Hans Martens (directeur van de academie).

Het werk van de vijf kunstenaars wordt tot 29 maart 2017 tentoongesteld in de Academie Mechelen.


Dag & Nacht van het Kunstonderwijs

Het Mechelse kunstonderwijs heeft een ‘Hart voor Beiaard’, een ‘Passie voor podiumkunsten’ en wil ‘Kunst voor iedereen’ toegankelijk maken!

Het unieke ABC-consortium (Academie, Beiaardschool en Conservatorium) trekt op zaterdag 18 februari 2017 opnieuw alle registers open voor een nieuwe dag én nacht van het kunstonderwijs.

Vanaf 14u kan je terecht op de kunstencampus tussen Minderbroedersgang en Melaan. Zowel in het Cultuurcentrum als in het Conservatorium en de Academie kan je terecht voor tal van muziek- en theatervoorstellingen, demo-lessen dans en beiaard, workshops en demonstraties. Tussendoor kan je terecht bij de leerkrachten en secretariaten voor alle informatie over het ruime studieaanbod. Vanzelfsprekend kan je op adem komen met een hapje en een drankje in de cafetaria of cava- en oesterbar.

Om 17u volgt ook de prijsuitreiking van de Kleine Prijs Ernest Albert voor Keramiek-Glas-Textiel. Kortom, teveel om op te noemen. En of dit nog niet voldoende is, sluiten we deze opendeurdag af met een heus dansfeest tot na middernacht in het Cultuurcentrum.

Hou onze websites in de gaten voor meer praktische informatie.
www.academiemechelen.be – www.conservatoriummechelen.be – beiaardschool.mechelen.be


ART & FILM #05  ‘SHADOW WORLD’

een film van Johan Grimonprez
& exclusieve lezing door Johan Grimonprez

Maandag 24 april 2017 om 19:00 (lezing) & 20:30 (film)
Cultuurcentrum Mechelen

Exclusief voor Academie Mechelen geeft Johan Grimonprez een lezing over zijn recentste documentaire. Hij bespreekt fragmenten uit Shadow World en confronteert deze beelden met dingen die de eindversie niet gehaald hebben.
Naast zijn recent werk zal Johan Grimonprez ook beelden meebrengen en vertellen over oudere projecten zoals DOUBLE TAKE, zijn webprojecten (TV DINNERS) en over zijn werk rond Radical Ecology.

De lezing wordt na een korte pauze gevolgd door de screening van Shadow World.

Met de pseudodocumentaire ‘dial H-I-S-T-O-R-Y’ plaatste Belgisch kunstenaar Johan Grimonprez zichzelf in 1997 op de wereldkaart. Nu zet hij Andrew Feinsteins verontrustende boek ‘The Shadow World: Inside the Global Arms Trade’ naar zijn hand. Onder meer onderzoeksjournalisten, wapenhandelaars, lobbyisten, politici en insiders doen in deze onthullende documentaire een boekje open over hoe de internationale wapenhandel een bedreiging vormt voor de democratie – niet alleen in de oorlogslanden waar die wapens gebruikt worden, maar ook in het Westen, waar ze gemaakt en verhandeld worden. Met ‘Shadow World’ verweeft Grimonprez naadloos talking heads en beklijvende archiefbeelden. Met als resultaat een krachtig betoog tegen een corrupte business die zijn winsten telt in miljoenen dollars, en zijn verliezen in mensenlevens. De documentaire, tevens een pleidooi voor meer openheid en dialoog, zal ongetwijfeld inslaan als een bom. (bron: Filmfest Gent)

Maandag 24 april 2017 om 19:00 (lezing) & 20:30 (film)
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Toegang: 6 € / reductie 4 € (leerlingen Academie Mechelen)

Filmhuis & Academie Mechelen i.s.m. Cultuurcentrum en NONA/Contour
www.johangrimonprez.be 
- www.filmhuismechelen.be


Studiereis Düsseldorf

Marcel Broodthaers & otto Dix
zaterdag 1 april 2017

Marcel Broodthaers – Een retrospectieve

Na het MoMA in New York en Museo Reina Sofia in Madrid is nu ook in de Kunstsammlung K21 in Düsseldorf de grote retrospectieve te zien van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976). Oorspronkelijk werkzaam als dichter, richtte Broodthaers zich rond zijn veertigste tot de beeldende kunst. De daaropvolgende twaalf jaar bleef zijn beeldtaal van een hoge poëtische kwaliteit, vol van humor, en dit ondanks het sterk conceptuele karakter van zijn werk. Zo verwerkte hij in de sculptuur Pense-Bête (1964) onverkochte exemplaren van zijn laatste poëziebundel in plaaster. Bekend zijn ook zijn Mosselpotten en werken met eierschalen.
Marcel Broodthaers gaf in zijn kunst op materiële wijze vorm aan taalvondsten door middel van diverse media: sculptuur, schilderkunst, fotografie, installatie, grafiek en film. Zijn werk is een niet aflatende, kritische ondervraging van het kunstinstituut van binnenuit en de manier waarop kunst circuleert in de maatschappij.
Deze tentoonstelling brengt sleutelwerken samen waarin alle aspecten van Broodthaers’ kunst aan bod komen en toont vooral het complexe parcours dat hij heeft afgelegd. Ondanks de korte periode waarin hij als beeldend kunstenaar actief was, heeft deze fascinerende kunstenaar een onuitwisbare invloed uitgeoefend op tal van kunstenaars na hem. Niet te missen. Düsseldorf –waar Broodthaers enige tijd verbleef- is tevens de eindhalte van deze reizende retrospectieve tentoonstelling. Ze komt niet naar België. Een unieke kans dus om het werk te zien van één van de belangrijkste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw.

Otto Dix – Der böse Blick

De tentoonstelling in de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 in Düsseldorf toont ons meer dan tweehonderd schilderijen, aquarellen en tekeningen van Otto Dix, een van de meest intrigerende en getalenteerde kunstenaars uit de Duitse avantgarde tijdens het interbellum. De figuur Dix bezit dan ook een belangrijke connectie met de stad Düsseldorf. Hij verbleef er tussen 1922 en 1925 in een omgeving die was gedecimeerd door de Eerste Wereldoorlog. Het liet zijn werk niet onberoerd, want juist in die periode ontdekte hij de stijl, bekend als ‘Nieuwe Zakelijkheid’ en inventariseerde hij op genadeloze wijze de sociale problemen van de Weimarrepubliek: prostitutie, armoede, oorlogsinvaliden. Temidden van deze uitzichtloze sociale situatie was hij bovendien getuige van Hitlers drang naar macht. Ook na de machtsovername bleef Dix in steeds moeilijkere omstandigheden verder werken.
Deze tentoonstelling vertelt in vormen en kleuren het verhaal van Otto Dix in dialoog met de sociale en politieke geschiedenis van Duitsland in de eerste helft van de 20ste eeuw.


La Langue Rouge | De Rode Tong

Een film van Violaine de Villers over Walter Swennen

Introductie en nabespreking.
Maandag 27 maart 2017 om 20:30
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

Een doordachte en speelse exploratie door de denkwereld en het werk van de schilder Walter Swennen.

De Brusselse schilder Walter Swennen (°1946) nodigt ons in zijn atelier uit voor een speels en kundig steekspel tussen zijn gedachten en zijn werkmaterialen, tussen een manier van zijn en een manier van schilderen. Walter Swennen, geboren net na de Tweede Wereldoorlog, creëert sinds de jaren ’80 een onafhankelijke en radicale kunst. Hij steekt zijn tong uit naar taal. Waar woorden rond de pot draaien en de draad kwijt raken, houdt de schilderkunst het hoofd koel en speelt met de toevallige ontmoeting van beelden en woorden. Van Brussel tot in New York, samen met de regisseur en kenners van de hedendaagse kunstwereld, dialogeert Swennen met zijn schilderwerken. We worden helemaal meegezogen door de vrolijke wetenschap van de schilder-filosoof waar Buster Keaton tegen het lijf van Titiaan loopt, Krazy Cat met Dada flirt, Mickey z’n oor te luisteren legt bij Mallarmé en Boris Vian met Thelonious Monk improviseert. Walter Swennen verstaat de kunst om zichzelf niet ernstig te nemen, maar om met ernst over kunst te praten. De film toont ons met speelse precisie een vreemde, grote Belgische schilder.

Maandag 27 maart 2017 om 20:30
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Toegang: 6 € / reductie 4 €

www.filmhuismechelen.be – www.academiemechelen.be

La Langue Rouge | De Rode Tong
een film van Violaine de Villers over Walter Swennen
is een productie van YC Aligator Film, 2016 – 70’ (FR met NL ondertitels)
www.lalanguerouge.com


ART & FILM #2: EXPRMNTL

Maandag 6 februari – 20:30 in het Cultuurcentrum

Deze vertoning wordt ingeleid door de regisseur Brecht Debackere.
een organisatie van Academie Mechelen en Filmhuis Mechelen.

Knokke, 1949: het favoriete oord van de Belgische beau monde vind dat het niet kan achterblijven bij buitenlandse tegenhangers als Cannes en Venetië, die allebei een eigen filmfestival hebben.

En dus wordt in het plaatselijke casino het World Festival of Film and the Arts opgezet. In de rand van het programma mag de Cinemathèque een sectie samenstellen naar aanleiding van het 50-jarige bestaan van de film: de unieke en bizarre reeks dadaïstische, abstracte en surrealistische films die de visionaire conservator Jacques Ledoux er toonde groeit al snel uit tot een apart festival: EXPRMNTL.

Ondanks het feit dat er amper vijf edities van EXPRMNTL georganiseerd zijn (in 1949, 1958, 1963, 1967 en 1974) is de reputatie van het festival niet minder dan mythisch: de piepjonge Martin Scorsese, Edgar Reitz en Roman Polanski kwamen er ooit hun eerste experimentele (kort)films vertonen, undergroundheld Kenneth Anger werd er al in 1958 bekroond en cruciale nieuwlichters als Jonas Mekas, Maya Deren, Stan Brakhage of videokunstenaar Nam June Paik kregen er voor het eerst een groot podium om hun werk te tonen.

Maar het was ook het surrealistische contrast tussen de wilde, anarchistische en ontregelende sfeer van het festival en het rijkeluibastion Knokke dat EXPRMNTL zo uniek maakte: zo werd een besnorde man er bekroond tot winnares van de Miss Experimentation-verkiezing (en stak zo Yoko Ono de loef af!), choqueerden naaktlopers en wietdampen het casinopubliek, en kregen de toeschouwers er compleet krankzinnige films met titels als ‘La machine à viande est cassé’ voor de kiezen.

En dan zwijgen we nog over de schandaalschoppende, door de censuur verboden projectie van ‘Flaming Creatures’ van Jack Smith : de film werd in een andere film gemonteerd, en de projectiecabine werd onder leiding van Jonas Mekas vakkundig gebarricadeerd zodat de politie de vertoning niet kon stoppen.

Brecht Debackere slaagde er niet alleen in zowat alle nog levende cruciale figuren voor zijn camera te halen voor boeiende, met pretoogjes vertelde getuigenissen, hij verzamelde ook een berg uniek en vaak bijzonder grappig archiefmateriaal waarin zelfs Orson Welles opduikt.

EXPRMNTL – Regie: Brecht Debackere (B 2016, 70 min.)
http://www.exprmntl.be & www.filmhuismechelen.be/filmfiche/exprmntl/


Eva Wittocx over Dirk Braeckman

Lezing met filmfragmenten
Zaterdag 18 februari 2017 om 20u in Cultuurcentrum Mechelen

Eva Wittocx werd door cultuurminister Sven Gatz benoemd als curator van het Belgisch paviljoen op de 57e Biënnale van Venetië met Dirk Braeckman als kunstenaar. Braeckman onderzoekt een aantal nieuwe pistes en zal er nieuwe werken presenteren. Vertrekpunt zijn sterke beelden die een antwoord geven op de massaproductie en consumptie van beelden. Elk beeld, elke slogan vraagt om onze aandacht. Of het nu via televisie, internet of in de publieke ruimte is. Dirk Braeckman en curator Eva Wittocx streven voor het paviljoen naar een verstilling en aandacht voor beelden. Zijn foto’s zullen stoorzenders zijn in die reguliere beeldenstroom.

Eva Wittocx: “Het is een grote eer. Deze tentoonstelling komt op het juiste moment en geeft Dirk Braeckmans unieke fotografische oeuvre een belangrijk platform. Dirk en ik kennen elkaar al sinds eind jaren ’90 en werkten al meermaals samen, bij zijn tentoonstelling in S.M.A.K. in 2001 en met als hoogtepunt zijn overzicht in M in 2011. Het is fantastisch dat zijn werk nu 7 maanden in Venetië te zien zal zijn, dé plek voor hedendaagse kunst. Voor mij is hij één van de belangrijkste Belgische kunstenaars die zowel nadenkt over de rol van kunst als de plaats van beelden vandaag. Zijn werk stelt het kijken centraal, is radicaal en blijft zichzelf bevragen.”

Dirk Braeckman (°1958, Eeklo – woont en werkt in Gent) begon zijn carrière als fotograaf met portretten en zelfportretten. Later koos hij als onderwerpen voor zijn zwart-witte foto’s verlaten plekken en lege ruimtes, lichaamsdelen, oppervlaktes van werktafels, muren, bedden, enz. Fragmenten worden uitvergroot en nemen een dimensie van een allesomvattend stilleven aan. Met vage omtrekken wil het uitvergrote detail een puur en essentieel, universeel en anoniem beeld vangen. Door de directe aandacht voor het detail wordt het minuscule verheven tot sferische dimensies van de afbeelding. De beelden zijn transparant maar suggestief: men herkent een persoonlijk verhaal achter de grote, kaderloze, zwart-witte, maar hoofdzakelijk grijze foto’s.

Eva Wittocx is sinds 2009 curator en algemeen coördinator van Museum – M in Leuven.

Datum: zaterdag 18 februari 2017 om 20u – gratis toegang
Locatie: Cultuurcentrum Mechelen, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

Een organisatie van de Academie Mechelen i.s.m. Cultuurcentrum en ’t Filmhuis Mechelen in het kader van de DAG & NACHT van het Kunstonderwijs Mechelen.


Dag & Nacht van het Kunstonderwijs

Zaterdag 18 februari 2017 van 14u tot 2u – gratis
Startpunt: Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen

De Academie, Beiaardschool en het Conservatorium organiseren opnieuw een dag én nacht van het kunstonderwijs.

Vanaf 14u kan je jouw ogen en oren de kost geven aan muziek- en theatervoorstellingen, demolessen dans en beiaard, workshops en demo’s beeldende kunsten. Tussendoor kan je terecht bij de leerkrachten en het secretariaat voor info over het studieaanbod. Kom op adem in de cafetaria, aan de cava- & oesterbar of de foodtrucks. Om 17u volgt de prijsuitreiking van de Talentprijs Ernest Albert voor Keramiek-Glas-Textiel. Tussen 18 en 20u is er een lezing over Toots Thielemans, met livemuziek van jazzcombo’s van het Conservatorium. Vanaf 18u start er een interactieve videoprojectie op de gevel van de academie. Om 20u kan je in het Cultuurcentrum kiezen tussen een lezing met filmfragmenten van Eva Wittocx over Dirk Braeckman, of een concert van het strijk- en harmonieorkest van het Conservatorium. Dit concert gaat rond 22u vlekkeloos over in een leuke fuif tot na middernacht.

Put on your red shoes and dance the blues!

Er is geen les, maar alle jongeren (6-17j / ook van buiten de academie) kunnen zich inschrijven voor één van de WORKSHOPS op zaterdag 18 februari (tussen 14 en 17u)

Workshops (6-17j.) in de Academie op zaterdag 18 februari 2017 (tussen 14 en 17u)

Deelname aan de workshops is gratis maar inschrijven is aan te raden via abk@mechelen.be of T 015 28 29 90 (het aantal deelnemers is beperkt).
Naast deze workshops kan je tussen 14 en 17u in de verschillende ateliers van de volwassenen demonstraties bijwonen.
In het Conservatorium en het Cultuurcentrum is er ook van alles te doen! We starten om 14u en dansen tot 2u.

Bekijk hier het volledige programma.

Workshop 1: Grimeren en Monotype (doorlopend)

Leerkrachten: Kornelia en Veronique
Lokaal: 312
Beschrijving: Schminken of grime gebruikt men om zichzelf er anders te laten uitzien. Grime werd eerst gebruikt als ritueel- en afschrikmiddel. Indianen en Aboriginals ‘versierden’ zichzelf met als doel de ander te intimideren. Ze waren er ook van overtuigd dat ze door zichzelf te schminken beschermd waren tegen demonen en bepaalde ziektes. Wie gaan wij doen schrikken? aaaahhhhrrrrraahhhhrrrr…….
En terwijl je wacht kan je een monotype maken met Juf Veronique. Simpel en snel! Een druktechniek waarbij één afdruk wordt gemaakt. Op een plaat wordt met verf of inkt een afbeelding getekend. Terwijl de inkt nog nat is, wordt de afbeelding afgedrukt op papier.

Wanneer: doorlopend van 14 tot 17u
Aantal deelnemers: onbeperkt
Leeftijdsgroep: 6 tot 10j.
Benodigd materiaal (mee te brengen door deelnemer): goed humeur
TIP: Ouders die willen wachten en niet te ver van hun kapoenen willen zijn kunnen op dezelfde verdieping een kijkje nemen bij de schilders (Lokaal 304) of daar zelfs deelnemen !!!

Workshop 2: Het grote Staartendorp

Leerkrachten: Alexandra en Goele
Lokaal: 216
Beschrijving: Zacht, stekelig, ruw, pluizig, pofferig. Hoe voelt de staart van jouw gekozen dier? We leren hoe dingen aanvoelen (texturen) en hoe we dat omzetten met stiften en papier. We maken onze eigen papieren staart. We verlaten de workshop half dier, half kind!

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 20
Leeftijdsgroep: van 6 tot 10j
Benodigd materiaal: wij zorgen voor alles (kom in jouw speelkledij of breng een schort mee)

Workshop 3: Wat is dat ‘Abstract’ ? Klei – kleur – lijn.

Leerkrachten: Polien en Florence
Lokaal: 201
Beschrijving: eenvoudige geometrische vormen bouwen we om tot figuren, of figuren verbouwen we tot abstracte vormen. Een schets op papier is uitgangspunt voor een ruimtelijke vorm in klei, of omgekeerd: we vertalen de 3D-vorm naar een 2D-schets.

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 20
Leeftijdsgroep: van 8 tot 12j
Benodigd materiaal: wij zorgen voor alles (kom in jouw speelkledij of breng een schort mee)

Workshop 4: Drukken en sjabloneren met objecten

Leerkrachten: Line en Chloé
Lokaal: 205
Beschrijving: We laten ons inspireren door de 16de eeuwse kunstenaar Arcimboldo die portretten samenstelde uit allerlei voorwerpen zoals groenten, fruit, bloemen, boeken en vissen. Een mond van rietjes, ogen van paperclips, haar van wattenstokjes. Of liever haar uit spaghetti, oren uit scharen en een snor uit vorken? We maken afdrukken met alledaagse voorwerpen en materialen. We puzzelen deze bijeen en maken fantastische portretten!

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 20
Leeftijdsgroep: van 10 tot 15j
Benodigd materiaal: ga maar eens rommelen in het werkhuis en breng een zak spulletjes mee (o.a. bekers, touw, houten blokjes, aardappels, droge pasta,…). Maar we zorgen zelf ook voor genoeg materiaal (kom in jouw speelkledij of breng een schort mee)

Workshop 5: Pimp It Up !!!

Leerkrachten: Sacha en Lieven
Lokaal: 303
Beschrijving: We geven afgedankte objecten (zoals borden, tassen, theepotten, vazen, kapot vaatwerk, porseleinen beeldjes, …) een nieuw leven. We gaan ze onder meer beschilderen, er op tekenen, bijwerken, … en zo nieuwe ontwerpen en versieringen maken.
Onze inspiratie vinden we bij de Oude Grieken, Delfts aardewerk, Picasso en Mondriaan.

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 15
Leeftijdsgroep: van 10 tot 15j
Benodigd materiaal: (vrijblijvend): Allerlei porseleinen borden, tassen, theepotten, vazen en eventueel andere afgedankte voorwerpen zoals porseleinen beeldjes, … en een goed humeur.
(kom in jouw speelkledij of breng een schort mee)
Met dank aan: Oxfam Mechelen, Kringwinkel Mechelen & Antwerpen

Workshop 6: Papierdruk – DRUK DRUK DRUK

Leerkrachten: Nel en Lieve
Lokaal: 109
Beschrijving: je maakt fantasieportretten met stukken papier op papier. Lijm en kleur doen de rest, en het geheel wordt in elkaar gedrukt. Het resultaat is een mooi laag-reliëf. Iedereen kan het.

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 15
Leeftijdsgroep: van 12 tot 17j
Benodigd materiaal: jouw fantasie / wij zorgen voor het materiaal

Workshop 7: Striptekenen met Conz

Leerkracht: Constantijn
Lokaal: 203
Beschrijving: Hoe teken je op een eenvoudige manier hoofdjes, volledige figuren, dikke, dunnen, kleine en grote mensen?
Met Conz hebben we een echte striptekenaar in huis die je alle knepen en kneepjes van het vak leert.

Sessie 1 van 14u tot 15u20 / Sessie 2 van 15u40 tot 17u
Aantal deelnemers per sessie: 15
Leeftijdsgroep: van 12 tot 17j
Benodigd materiaal: potlood, pen, stift, … en aandacht / wij zorgen voor het papier


Bonnefantenmuseum Maastricht, La Bouverie Luik

donderdag 26 januari 2017

Bonnefantenmuseum Maastricht 

Het Bonnefantenmuseum is vooral bekend vanwege de collecties middeleeuwse beeldhouwkunst, Zuid-Nederlandse schilderkunst en hedendaagse kunst. Wat dit laatste betreft ligt de nadruk op conceptualisme, arte povera en Amerikaans minimalisme.

EXPO: Cai Guo-Qiang: My Stories of Painting 

“My Stories of Painting” is de eerste tentoonstelling die de nadruk legt op de schilderkunst van Cai Guo-Qiang. Het overgrote deel bestaat uit een verkenning van diverse schildertechnieken en formaten, met meer dan honderd werken uit verschillende periodes in zijn leven. De tentoonstelling begint in China met water- en olieverfschilderijen, opdrachten uit Cai’s studententijd, experimentele werken en olieverfschilderijen met buskruit. Daarna volgt de periode in Japan met schilderijen en tekeningen die volledig met buskruit zijn gemaakt. Vervolgens voert de tentoonstelling naar New York en het internationale podium. Deze schilderijen, waaronder enkele recente werken die tot stand kwamen toen Cai zich opnieuw toelegde op het maken van buskruitschilderijen, vormen een reflectie van de unieke uitdagingen waar hij met zijn consistente artistieke werkwijze tegenaan liep.

Bezoekers krijgen inzicht in de kunsthistorische achtergrond van de schilderijen en worden ingewijd in zowel de tedere en intieme als de bittere en zware kant van het leven van de kunstenaar. www.bonnefanten.nl 

La Boverie: een vernieuwd museum voor Luik

Luik kreeg er eerder dit jaar een culturele troef bij. Het Paleis van Schone was het hoofdpaleis tijdens de wereldtentoonstelling van 1905. Het bevindt zich op het schiereiland ‘La Boverie’ gelegen op de Maas. De stad Luik wou een nieuw cultureel kunstcentrum en koos daarvoor de gebouwen van dit paleis uit.

Architect Rudy Ricciotti zorgde voor een grondige restauratie van het bestaande gebouw, de uitbreiding van de tentoonstellingscapaciteit van het gebouw en de bouw van een grote uitbreiding in glas. Samen goed voor meer dan 1.200 vierkante meter extra ruimte.

Nieuw is ook de samenwerking met het Louvre. Dat heeft zich ertoe verbonden om met La Boverie samen te werken “in het kader van een artistieke, adviserende missie.” Heel concreet begeleidt het Louvre de stad Luik in de programmering van drie tentoonstellingen met internationale uitstraling (één per jaar – 2016-2018) en, in de loop van het eerste jaar, in de supervisie op het scenografische concept van de vaste en tijdelijke collecties.

EXPO: 21 rue la Boétie – Picasso, Matisse, Braque, Léger,… 

La Boverie presenteert een kunst-en cultuurtentoonstelling in samenwerking met Anne Sinclair rond het boek ”21 rue La Boétie”. In haar werk beschrijft ze het parcours van haar grootvader, Paul Rosenberg, één van de grootste kunsthandelaars van het eerste deel van de vorige eeuw.

Buiten de carrière van deze uitzonderlijke zakenman en vriend van Picasso, Matisse, Braque, Léger, Marie Laurencin, illustreert de tentoonstelling de dubbele wending van de kunstgeschiedenis: de uitvinding van de moderne kunst, en onder het cataclysme van het nazisme, de verschuiving van Parijs als kunstcentrum naar New York en van Europa naar de Verenigde Staten. www.21ruelaboetie.com


Herman Asselberghs: kunstenaarsgesprek & film screening in NONA

woensdag 25 januari 2017 om 19u

Coverbeeld_herman Asselberghs

In het kader van de solotentoonstelling ‘For Now’, die nog tot 12 februari in De Garage loopt, gaat kunstenaar Herman Asselberghs in gesprek met kunsthistorica Hilde Van Gelder.
De Artist Talk start met de integrale vertoning van de recentste film van Herman Asselberghs ‚For Now’. In het gesprek dat volgt zullen Hilde Van Gelder en Herman Asselberghs dieper ingaan op het werk terwijl het publiek de beelden nog vers in het geheugen heeft. De concrete film stelt de sprekers in staat om het over de werkmethodes en productiestrategieën, verwante filmpraktijken, verschillen en/of overeenkomsten tussen cinema- en tentoonstellingscontext te hebben. Het gesprek laat ook de nodige ruimte aan het publiek om vragen te stellen.

Tijdens de voorbije 15 jaar bouwde Asselberghs aan een bescheiden, maar precies en internationaal vertoond audiovisueel oeuvre waarin hij de grenszones bevraagt tussen woord en beeld, media en wereld, cinema en politiek. ‘For Now’ is zowel de titel van de tentoonstelling als van een nieuw filmwerk. Beide staan in het teken van de aanzwellende tijd, geïnspireerd door een sprekend citaat van de Duitse schrijver Walter Benjamin: ‘In tijden van grote beroering komt de tijd tot stilstand’. ‘For Now’ verschijnt als een momentopname die de brug probeert te slaan tussen verleden en toekomst, tussen geschiedenis en actualiteit, tussen herinnering en verwachting. De tentoonstelling in De Garage omvat een constellatie van vier films: a.m./p.m. (2004), This was before (2014), Watching words becoming a film (2017) en For Now (2017).

Locatie: Nona, Begijnenstraat 19-21, Mechelen
Gratis toegang

Georganiseerd door Cultuurcentrum Mechelen, De Garage, Academie Mechelen, Contour & Nona. Met de steun van Auguste Orts en de Vlaamse Gemeenschap.


Ik ben het Zotte Geweld!

Opening op zondag 20 november 2016 om 12u

‘Het Zotte Geweld’ is een van de bekendste beelden van Rik Wouters (1882-1916).
Het werk van deze beroemde in Mechelen geboren kunstenaar én tevens oud-leerling van onze Academie staat niet enkel centraal in de tentoonstelling ‘Zot Geweld / Dwaze Maagd’ (nog tot en met 11 december te bezoeken in het Hof van Busleyden te Mechelen) maar vormde ook de inspiratie voor tal van jongeren en volwassenen uit de verschillende ateliers van de Academie. Tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken, animatiefilms en performances: Zot Geweld tot de tweede macht van klein tot groot!
Een ruime selectie van de werken worden kriskras door elkaar gepresenteerd in de gangen van de Academie.

De expo is te bezichtigen tot en met 29 januari 2017 tijdens de openingsuren van de Academie.


Film + inleiding

maandag 16 januari 2017 om 19u

Academie Mechelen en Filmhuis Mechelen presenteren i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen een artistieke compilatiefilm en een klassieker in één avondvertoning met inleiding door Prof. Dr. Steven Jacobs (Universiteit Gent & Universiteit Antwerpen)

Incidents in a museum: art galleries in film

een compilatiefilm van Steven Jacobs en Karel De Cock (2012, 46’)
Incidents in a museum is een compilatie van scènes uit speelfilms van de jaren 1920 tot heden die zijn gesitueerd in musea of kunstgalerijen. Het is opvallend dat musea in films telkens specifieke associaties oproepen: ze zijn elitaire tempels waarin enkel snobs en dandy’s van kunst genieten of vooral geschikte ontmoetingsplekken voor geheime minnaars, misdadigers of spionnen. Musea worden ook vaak in verband gebracht met mysteries en gevaren. Steevast zijn ze bevreemdende plaatsen, waarin spiritistische en atavistische krachten personages in de ban houden, of plekken van de dood, die ook voor personages fataal zijn. Daarnaast vormen musea voor sommige filmregisseurs ideale plaatsen voor zelfreflectie: zij vormen immers het decor voor scènes waarin met behulp van camerabewegingen en point-of-view shots het kijken (naar schilderijen of sculpturen) gevisualiseerd wordt.

Dit werk werd gemaakt in het kader van een onderzoeksproject op KASK Hogeschool Gent (2009-2012).

Viaggio in Italia

van Roberto Rossellini (1954, 97’)
Viaggio in Italia (Journey to Italy) is een Italiaans-Franse dramafilm onder regie van Roberto Rossellini.
Het Britse echtpaar Alexander en Katherine Joyce gaat op reis naar Italië. Ze gaan naar Napels om er het huis te bekijken dat ze hebben geërfd van een oom. Tijdens hun reis raakt hun relatie steeds dieper in crisis. Hun gevoelens veranderen nog meer wanneer ze een bezoek brengen aan de stad Pompeï, waar ze zien hoe een antiek standbeeld wordt ontdekt.

Meer info op de website van het Filmhuis.


Lezing Hannelore Van Dijck

Woensdag 21 december 2016 om 19u
Gratis toegang

Cultuurcentrum
Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

hvd01-076-077-078

Hannelore Van Dijck (°1986, woont en werkt in Wuustwezel) tast in haar houtskooltekeningen oppervlakken af. Het diepe zwart van de houtskool is verfijnd en fragiel. Het tijdelijke karakter van de tekening bekrachtigt de poëtische kwaliteiten van het broze tekenmateriaal. Door het behoud niet na te jagen, wordt de tekening bezield met een ultieme kwetsbaarheid.

Van Dijck focust op de setting. Binnen het nauwe contact met het materiaal zoekt ze naar ruimtelijkheid, licht en structuren. In verstilde en recht-door-zeecomposities verkent ze de spanningsboog tussen detail en geheel, waarin het detail voor een gevoel van realiteit en intimiteit zorgt. Met tekeningen die de hele ruimte vullen, probeert ze een nieuw soort ruimte te creëren.

Hannelore Van Dijck stelt van 9 december tot 14 januari 2017 tentoon in Galerie Sofie Van de Velde in Antwerpen (www.sofievandevelde.be).


Lezing: Anton Reijnders

woensdag 30 november 2016 om 18u30 – Gratis toegang 
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

lezing

Anton Reijnders (°1955, Venray, NL) is een internationaal gewaardeerde kunstenaar die voornamelijk werkt met keramiek. Zijn werk is opgenomen in tal van collecties in Europa en daarbuiten. Hij studeerde af aan de Academie voor Schone Kunsten in ‘s-Hertogenbosch in 1981. Hij nam deel aan tentoonstellingen over de hele wereld en heeft bijgedragen aan congressen en symposia en heeft lezingen gegeven in Europa, Azië, Australië en de Verenigde Staten. Hij werkte mee aan de totstandkoming van wat in 1991 het Europees Keramisch Werk Centrum werd in ‘s-Hertogenbosch. Als hoofd van de ateliers en werkplaatsen van het EKWC ging Anton Reijnders in dialoog met kunstenaars van over de hele wereld. Hij was de drijvende kracht achter het opzetten van het materiaal onderzoeksprogramma en is auteur van het boek ‘The Ceramic Process’ samen met het EKWC gepubliceerd door A & C Black in Londen en Pennsylvania Press in de Verenigde Staten. Hij was drie keer gastdocent in de New York State College of Ceramics aan Alfred University. Momenteel is hij docent aan de Gerrit Rietveld Academie (BFA), Amsterdam, Nederland.

(meer info op: www.antonreijnders.nl)


Cursus Tekenen in de Expo ‚Zot Geweld / Dwaze Maagd’

‘Kijk, als je die lijn ombuigt draait het lijf naar binnen’

tekencursuszg

Beweging vastleggen in een verstild beeld: het is uitdaging waar veel kunstenaars – vroeger en nu – door gefascineerd worden.
Probeer het zelf ook in deze workshops over het tekenen van dans en beweging. Ervaring is niet vereist, nieuwsgierigheid des te meer.

Je tekent telkens in de expo Zot Geweld/Dwaze Maagd waar ook enkele dansers zullen zorgen voor extra inspiratie en input.
We starten met basisschetsen naar bevroren en verstilde bewegingen. Vervolgens ontdek je mogelijkheden om voortdurende beweging zoals dans te registreren.
Op 24 november schetsen we tijdens de performance ‘Deceptive Bodies’. In de laatste sessie gaat de aandacht naar het beeldend weergeven van emoties.

VOOR WIE
Iedereen die zin heeft om vier donderdagavonden te tekenen; geen ervaring of voorkennis vereist.

WANNEER
10,17 & 24 november en 1 december telkens van 19u tot 21u

WAAR
Hof van Busleyden
ingang via Sint-Jansstraat Mechelen

INSCHRIJVEN
€60 voor de 4 sessies (alle materiaal + toegang expo inbegrepen) inschrijven via Academie Mechelen
abk@mechelen.be
015 28 29 90
(de academie is gesloten van 31 oktober tot en met 6 november)

Meer info Zot Geweld/Dwaze Maagd: www.musemechelen.be


Studiereis MAC’s in Le Grand-Hornu, Triënnale voor Keramiek en Glas 2016, Mons, BAM – Musée des Beaux Arts, Mons

zondag 4 december 2016

maenflorin_8473

MAC’s – Le Grand Hornu: REBEL REBEL art + rock
Het MAC’s (gelegen in de bijzondere industriële site van Le Grand Hornu) organiseert “REBEL REBEL art + rock”, een tentoonstelling gewijd aan de rockcultuur en haar banden met de hedendaagse kunst. De utopieën, revoltes, marginaliteit, looks en andere merkwaardige uitingen die de rockmuziek kenmerken, vormden tijdens de sixties immers een rijke inspiratiebron voor veel beeldend kunstenaars. Met werken van bijna 30 Belgische of buitenlandse kunstenaars nodigt het museum het publiek uit om de rockcultuur te herontdekken via kunstwerken (video’s, foto’s, installaties, tekeningen, schilderijen), archiefmateriaal en parafarnalia. Met werken van o.a. Jean-Michel Alberola, Jacques André, Charlotte Beaudry, David Claerbout, Damien De Lepeleire, Douglas Gordon, Dan Graham, Patrick Guns, Daniel Johnston, Davis Lamelas, Jacques Lizène, Christian Marclay, Jonathan Monk, Johan Muyle, Dennis Oppenheim, Tony Oursler, Raymond Pettibon, Allen Ruppersberg, Catherine Sullivan, Dennis Tyfus, Joris Van de Moortel.

Europese Triënnale voor Keramiek en Glas 2016, Mons
De World Crafts Council vzw (WCC-BF.org) is een vakvereniging ter promotie van toegepaste kunsten en artisanaal design en is de Belgische antenne van een internationaal netwerk dat door de Unesco wordt erkend. De VZW organiseert tentoonstellingen, conferenties en postacademische opleidingen. Een van de topevenementen die ze organiseert is de Europese Triënnale voor Keramiek en Glas die doorgaat in de indrukwekkende Oude Slachthuizen van Bergen (Site des Anciens Abattoirs, Mons)
Voor de editie 2016 zijn naast Belgische deelnemers, Nederland en Polen de gastlanden. De Vlaamse keramiste Trees De Mits is samen met Monika Patuszynska (PL) en Ranti Tjan (NL) curator.
Kunstenaars uit België :Vivian Barigand, Olivia Barisano, Samuel Coisne, Caroline Coolen, Marie De Bruyn, Lieve D’hondt, Maen Florin, Charlotte Gigan, Philip Janssens, Rachel Labastie, Katie Lagast, Annouk Thys, Charlotte Van Wouwe, Karen Vermeren, Koen Wastijn.
Uit Nederland :Merijn Bolink, Dorine Camps, Nina Frankova, Ineke Heerkens, Eiko Ishizawa, Damian Kapojos, Ipek Kotan, Joris Link, Robbert Pauwels, Zeger Reyers, Couzijn Van Leeuwen.
Uit Polen :Adam Abel, Monika Grycko, Antonina Joszczuk, Marta Klonowska, Karina Marusińska, Monika Patuszyńska, Aneta Regel Deleu, Monika Rubaniuk, Stanisław Sobota, Kamila Szczęsna, Małgorzata Et Ber Warlikowska.
Gelijktijdig loopt ook de tentoonstelling “Nuages” met werk van hedendaagse keramisten Gisèle Buthod-Garçon (F), Daphné Corregan (F), Nathalie Doyen (B), Haguiko (F), Anne Marie Laureys (B), Claire Lindner (F), Bente Skjøttgaard (DK).

BAM – Musée des Beaux Arts, Mons: Expo Gérard Garouste
Gérard Garouste is zonder enige twijfel een van de grootste hedendaagse Franse schilders. Het oeuvre van deze grandioze kunstenaar wordt vormgegeven door mythes, legendes en de joodse en christelijke godsdienst. Met de monumentale formaten, de virtuoze schildertechniek en de iconografische rijkdom van zijn schilderijen laat hij niemand onberoerd. Ook zijn installaties, waarvan er twee het parcours kracht bijzetten, springen in het oog. Deze Bergense tentoonstelling biedt een intense dialoog met de vele bronnen waaruit meer dan 40 jaar werk ontsproot. De oeroude aanwezige liturgische en profane werken (zoals een Haggada, Megilla of een bijbel uit de 15de eeuw) voegen een bijna sacrale dimensie aan deze tentoonstelling toe.


Kunst in het hotel

Zondag 2 oktober 2016

De Mechelse hotels openen de deuren met als thema ‘Kunst in het hotel’. Ontdek de verschillende kunstenaars. Van olie op doek tot glasbewerking en zoveel meer… Neem deel aan het eenvoudige woordspel, en maak kans op één van de mooie prijzen die de hotels weggeven.

De Academie Mechelen ging in zee met 6 Mechelse hotels waar kunstenaars uit de academie worden gepresenteerd.

Chris De Laet toont expressieve en trefzekere portretten in gebakken klei in Hotel Holiday Inn Express (Veemarkt). Tanja Gordts palmt het ganse Parkhotel Montreal in (Duivenstraat 56, opgepast: op zondag 2 oktober enkel van 10 tot 14u te bezichtigen) met krachtige en kleurrijke schilderijen.

Recente abstracte schilderijen uit de reeks “Maquettes” van Jean Van de Weghe zijn te bewonderen in Hotel Vixx in de Muntstraat. De zeer toepasselijk installatie met tapijten en koffers, een beeld van reizigers of vluchtelingen (?), van Hilde Verspaille neemt de lobby van het Novotel (Van Beethovenstraat) in.

In het NH hotel op de Korenmarkt is een surrealistische videowerk van Mark Vanbinst te bekijken. De soms wat unheimliche sfeer van een hotellobby voegt een extra dimensie toe aan dit werk. In het monumentale en alom geprezen Martin’s Patershof hotel (Karmelietenstraat) zijn kleine sculpturen van Marc Weeghmans te bewonderen.

Mechelen Hotel Association
zondag 02/10/16 van 13:00 tot 17:00
Parkhotel Montreal is enkel te bezoeken tussen 10 en 14u.
Gratis toegang


Lezing: David Claerbout

maandag 7 november 2016 om 18u30 – Gratis toegang
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

DC

David Claerbout (°1969, Kortrijk) behoort tot de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie en heeft momenteel tentoonstellingen lopen in De Pont (Tilburg), Städel Museum (Frankfurt) en KINDL (Berlijn).
Exclusief voor de Academie Mechelen geeft Claerbout op maandag 7 november een lezing waarbij we als toeschouwer even mee over de schouders van de kunstenaar mogen kijken in zijn geheime keuken.
In zijn fotografische of filmische registraties spelen het verloop van tijd en licht een essentiële rol in onze waarneming en duiding van een handeling of gebeurtenis. De kunstenaar combineert het statische beeld van de fotografie met het bewegende filmbeeld waardoor er een verassende verplaatsing in de tijd optreedt. Door middel van digitale manipulatie reanimeert hij oude foto’s en weet hij beweging en leven te brengen in beelden van een voorbije tijd. Het effect is bedrieglijk en intrigerend.
Het werk van David Claerbout doet ons twijfelen aan de waarachtigheid van het beeld. Is het een historisch filmfragment of een volledig geregisseerde situatie? Hoe authentiek is het beeld dat we waarnemen? Wat we ervaren is de tegenstelling tussen documentaire registratie en geënsceneerde simulatie en tussen feitelijke en fictieve waarneming. (bron: depont.nl)

Een organisatie van Academie Mechelen i.s.m. Cultuurcentrum, Filmhuis en Contour Mechelen


Wassenaar (NL)

Museum Voorlinden – Beeldentuin Clingenbosch
Donderdag 20 oktober 2016

Museum Voorlinden 

In september 2016 opent Museum Voorlinden in Wassenaar. Hiermee wordt onderdak geboden aan een particuliere collectie moderne en hedendaagse kunst. In de afgelopen vijftig jaar is met grote toewijding in de breedte en in de diepte verzameld. De collectie bevat werk van Nederlandse en internationale kunstenaars, variërend van jong talent tot gevestigde namen. De diversiteit is wat de collectie kenmerkt; met kunstwerken in uiteenlopende media, periodes en stijlen. De directeur is niemand minder dan Wim Pijbes die acht jaar directeur was van het Rijksmuseum in Amsterdam.

Museum Voorlinden is gelegen midden in de natuurlijke omgeving van het gelijknamige landgoed aan de rand van Den Haag. Omringd door het groen van de bomen, uitkijkend over het water en het uitgestrekte weiland, kan de bezoeker in alle rust genieten van de kunst. De architectuur van het museumgebouw draagt actief bij aan de natuurbeleving binnen in het museum. Grote raampartijen bieden uitzicht op de omgeving en de museumzalen worden door een speciale dakconstructie verlicht met daglicht. Natuur, kunst en architectuur komen op deze manier harmonieus samen.

De verzameling telt enkele duizenden werken en beslaat een veelheid aan disciplines variërend van schilderkunst, fotografie en beeldhouwkunst tot installaties, videokunst en kunstenaars-boeken. Dankzij de veelzijdigheid in perioden, stijlen en media weerspiegelt de kunstcollectie als geheel de artistieke tijdgeest van de afgelopen honderd jaar. Werken van onder meer Henri Matisse, Man Ray, Marcel Broodthaers, Damien Hirst, Ai Weiwei, Joseph Beuys, Kees van Dongen, Tony Cragg, Rineke Dijkstra en Anselm Kiefer. Enkele iconen uit de collectie krijgen een permanente plek in het museumgebouw, waaronder een Skyspace van James Turrell en de stalen sculptuur Open Ended van Richard Serra.

Museum Voorlinden zal naast de eigen collectie ook altijd een wisselende tentoonstelling programmeren met bruiklenen van andere musea en particuliere collecties. De eerste tentoonstelling betreft een solo van het werk van de onlangs overleden Amerikaanse kunstenaar Ellsworth Kelly. De gastcurator van deze tentoonstelling is Rudi Fuchs, voormalig directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Beeldentuin Clingenbosch 

Midden in de Randstad, op een steenworp afstand van de Wassenaarse kust vindt u het landgoed Clingenbosch. Geïntegreerd in het landschap is een particuliere verzameling moderne en hedendaagse beelden te ontdekken. Meer dan zestig beelden van nationale en internationale kunstenaars als Henry Moore, Sol LeWitt, Berlinde De Bruyckere, Carel Visser en Atelier van Lieshout kunt u hier bewonderen. Veel kunstenaars hebben een werk gemaakt specifiek voor deze unieke locatie.

Het bezoek vindt plaats onder begeleiding van 2 gidsen. Om 15.00 uur worden we ontvangen met een kopje thee of koffie en een korte introductie over de beeldentuin. Vervolgens begint de wandeling van ruim 2 uur langs een zestigtal beelden. Het is een intensieve wandeling grotendeels over onverharde paden. We sluiten de middag met een hapje en een drankje. Om 18.00 uur is het programma afgelopen.


Chartres & Parijs

vrijdag 11 & zaterdag 12 november 2016
(2-daagse met één overnachting)

Deze studiereis wordt georganiseerd door en voor het Atelier Glaskunst van de Academie Mechelen, maar staat ook open voor alle andere geïnteresseerden. Glaskunst en architectuur staan vanzelfsprekend centraal op het programma.

Kathedraal van Chartres 

De Cathédrale Notre-Dame de Chartres is een vroeg-gotische kathedraal die tot de beroemdste van Frankrijk behoort. De kathedraal staat op een heuvel met uitzicht over de stad Chartres en werd gebouwd tussen 1194 en circa 1220. De kathedraal dankt haar faam vooral aan haar gebrandschilderde ramen die zorgen voor een bijzondere lichtinval. De kathedraal van Chartres heeft de meest complete verzameling oorspronkelijke gebrandschilderde ramen (176) in Europa. Het meest fameuze raam is het noordelijke roosvenster, waarin afbeeldingen van engelen, koningen, duiven en Bijbelse profeten het centrale punt omringen, de maagd Maria met Christus.

Centre International du Vitrail 

Sinds 1980 is het centrum de internationale referentie voor het presenteren van de kunst van het glasraam en hedendaags glas- en lichtkunst.

We bezoeken er de tentoonstelling “Lumières du Monde – Panorama International du Vitrail Contemporain” 280 kunstenaars uit vijf continenten – waaronder Bavo Tiebos – lieten zich inspireren door het thema “la recherche de la lumière du monde” en maakten speciaal voor deze tentoonstelling een werk van 45x45cm. Het geheel is een waar panorama van de picturale mogelijkheden van glaskunst. De magie van glas en licht.

Atelier du Loire 

Alvorens Chartres te verlaten, brengen we op zaterdagochtend een bezoek aan het befaamde glasatelier Loire. Sinds 1946 bundelen hier drie generaties van de familie Loire hun kennis van het traditioneel gebrandschilderd glas en glasmozaïeken. Met een team van een tiental medewerkers realiseren ze hier glasramen voor belangrijke werven in Frankrijk en het buitenland.

Cathédrale Notre-Dame de Créteil 

Op weg naar Parijs bezoeken we de recent door Architecture Studio vernieuwde kerk met indrukwekkende dakconstructie en spel met het licht in Créteil, een buitenwijk van Parijs.

Fondation Louis Vuitton 

In de namiddag bezoeken we het veelbesproken private museum van de Fondation Louis Vuitton in het Bois de Boulogne. Het bouwwerk van Frank Gehry is een ware “kathedraal voor de kunst en het licht”. Momenteel is het gebouw het canvas waarop Daniel Buren zijn streepjesmotieven heeft op losgelaten. En er loopt ook een nieuwe tentoonstelling met meesterwerken uit de Collectie Chtchoukine. Topwerken van Monet, Cézanne, Gauguin en Van Gogh.


Kunst in het hotel

Zondag 2 oktober 2016

De Mechelse hotels openen de deuren met als thema ‘Kunst in het hotel’. Ontdek de verschillende kunstenaars. Van olie op doek tot glasbewerking en zoveel meer… Neem deel aan het eenvoudige woordspel, en maak kans op één van de mooie prijzen die de hotels weggeven.

De Academie Mechelen ging in zee met 6 Mechelse hotels waar kunstenaars uit de academie worden gepresenteerd.

Chris De Laet toont expressieve en trefzekere portretten in gebakken klei in Hotel Holiday Inn Express (Veemarkt). Tanja Gordts palmt het ganse Parkhotel Montreal in (Duivenstraat 56, opgepast: op zondag 2 oktober enkel van 10 tot 14u te bezichtigen) met krachtige en kleurrijke schilderijen.

Recente abstracte schilderijen uit de reeks “Maquettes” van Jean Van de Weghe zijn te bewonderen in Hotel Vixx in de Muntstraat. De zeer toepasselijk installatie met tapijten en koffers, een beeld van reizigers of vluchtelingen (?), van Hilde Verspaille neemt de lobby van het Novotel (Van Beethovenstraat) in.

In het NH hotel op de Korenmarkt is een surrealistische videowerk van Mark Vanbinst te bekijken. De soms wat unheimliche sfeer van een hotellobby voegt een extra dimensie toe aan dit werk. In het monumentale en alom geprezen Martin’s Patershof hotel (Karmelietenstraat) zijn kleine sculpturen van Marc Weeghmans te bewonderen.

Mechelen Hotel Association
zondag 02/10/16 van 13:00 tot 17:00
Parkhotel Montreal is enkel te bezoeken tussen 10 en 14u.
Gratis toegang


LONDEN

van donderdag 6 oktober tot en met zondag 9 oktober 2016

Voor deze studiereis neemt de academie u mee naar de Londense hedendaagse kunstscène. Dit is een reis op maat van de Schildersateliers

Naast een bezoek aan de bekende Frieze Art Fair gaan we ook langs bij de grote galeries zoals Victoria Miro Gallery , Gagosian Gallery, White Cube, Hauser & Wirth, Lisson Gallery, Zwirner Gallery, Marian Goodman. Daarnaast hebben we ook aandacht voor de kleinere galeries die het werk van nog onbekende artiesten voorstellen.

Vanzelfsprekend staan de gevestigde waarden van het Londense cultuurleven op het programma: zo mag Tate Modern absoluut niet ontbreken. We bezoeken de vaste collectie van het museum, die een representatief en thematisch overzicht geeft van de internationale, moderne kunst van het begin van de twintigste eeuw tot nu. We maken tevens kennis met de forse uitbreiding van het gebouw, eveneens een ontwerp van Herzog & de Meuron, dat in juni opent.

In de Tate Modern loopt in oktober de retrospectieve van de intrigerende Amerikaanse kunstenares Georgia O’Keeffe. Terugkerende onderwerpen in haar schilderijen zijn bloemen, rotsen, schelpen, dieren, beenderen en landschappen. Haar schilderijen laten vaak abstraherende contouren en vormen zien met subtiele tonen in verschillende kleuren. Vaak vervormde ze haar onderwerpen tot krachtige, bijna abstracte afbeelding. De Turbinehal van de Tate Modern wordt ingenomen door Philippe Parreno.

In de Royal Academy is er de tentoonstelling: Abstract Expressionism met topwerken van Pollock, Rothko, Newman, Still, de Kooning, Kline, Smith, Reinhardt and Gorky,

De Serpentine Gallery biedt solopresentaties van de boeiende schilders Alex Katz en Etel Adnan. Tate Britain zal weer stof doen opwaaien met de selectie van The Turner Prize 2016.

En verder (o.a.): Saatchi Gallery: Painters’ Painters en National Portrait Gallery: Picasso Portraits en William Eggleston Portraits.


TURNHOUT & TILBURG

De Warande  & De Pont & Park De Oude Warande
Zondag 2 oktober 2016

De Warande, Turnhout: Peter de Cupere 

Peter de Cupere (BE °1970) maakt als beeldend kunstenaar gebruik van geur. In zijn werk denkt hij na over de relatie maatschappijcultuur-natuur. Het werk dat hij maakt, bezit een poëtische kracht die de kijker zowel emotioneel als intellectueel raakt.

In de Warande toont Peter de Cupere nieuw werk. Een collectie van circa 20 000 menselijke staarten integreert hij in een ruimtelijke installatie. Daarnaast maakt Peter de Cupere samen met curator Annelies Nagels een keuze uit het werk van studenten die bij hem in PXL-MAD zijn afgestudeerd.

De Pont, Tilburg: Joep van Lieshout & David Claerbout 

Joep van Lieshout (NL °1963) opereert bij voorkeur op een grensgebied. Ook met de installatie SlaveCity zoekt hij grenzen op – tussen goed en kwaad, leven en dood, mens en machine. De tentoonstelling vindt plaats in het kader van Jheronimus Bosch 500. SlaveCity vertoont verdacht veel overeenkomsten met een concentratiekamp. Deze macabere oorden van massavernietiging vormden een inspiratiebron, maar SlaveCity is volgens Van Lieshout helemaal up-to-date. In zijn Gesamtkunstwerk is de mens gereduceerd tot een radertje in een goed geoliede machine, die geheel is ingesteld op duurzaamheid en winstgevendheid. Helemaal onbekend komen deze uitgangspunten ons niet voor, maar de situatie in SlaveCity lijkt veel op satire of op een tamelijk lugubere grap.

De nieuwe tentoonstelling van David Claerbout (BE °1969), getiteld FUTURE, is de eerste in de nieuwbouw van het museum. Een van de meest recente videowerken op de tentoonstelling, Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years), brengt het verval in beeld van het historisch beladen gebouw waar in 1936 de Olympische Spelen werden gehouden. Het werk verwijst naar een duistere periode, toen Hitler aan de macht was en hij samen met zijn huisarchitect Albert Speer megalomane bouwprojecten ontwikkelde. Voor het eerst in Europa toont Claerbout zijn video-installaties in combinatie met de tekeningen die het maanden- of soms zelfs jarenlange proces van de totstandkoming van de videofilms begeleiden en ondersteunen.

We trekken ook voldoende tijd uit om de kwaliteitsvolle permanente collectie te bezoeken (Anish Kapoor, Thierry de Cordier, Luc Tuymans, Raoul de Keyser, Gerhard Richter, Ai Weiwei, en vele anderen) en te genieten van het nagelnieuwe museumrestaurant.

Luster – Clay in Sculpture Today (Park De Oude Warande, Tilburg) 

Het aantal exposities dat de laatste jaren uitsluitend gewijd is aan het gebruik van klei en keramiek in de hedendaagse kunst is opmerkelijk te noemen. Deze belangstelling kan verklaard worden in het licht van de terugkeer naar het kleinschalige, het collectieve en naar de natuur, de herontdekking van wat ‘oer’ is, het streven naar duurzaamheid, het consuminderen, dat alles, in een breder kader, als actieve bijdrage aan een betere leefwereld en omgang met de aarde. De hernieuwde aandacht voor het klassieke ambacht, een associatie die onlosmakelijk met klei verbonden is, sluit hier naadloos bij aan. De expositie focust op een selectie van kunstenaars bij wie klei al lang of zelfs altijd al een vooraanstaande positie in hun oeuvres heeft ingenomen. Met werken van: Caroline Coolen (BE – Recent nog Winnaar van de Grote Prijs Ernest Albert voor Grafiek en Tekenkunst, Daniel Dewar & Grégory Gicquel (GB/FR), Alexandra Engelfriet (NL), Guido Geelen (NL), Cameron Jamie (USA), Markus Karstieβ (DE), Marien Schouten (NL), Johan Tahon (BE), Gert & Uwe Tobias (DE), Anne Wenzel (DE), Jesse Wine (GB)


OISTERWIJK & TILBURG

EKWC & De Pont & Park de oude Warande
Donderdag 29 september 2016

EKWC Oisterwijk 

Sundaymorning@ekwc (EKWC Europees Keramisch Werk Centrum) opereert als een artist-in-residence centre en als een centre of excellence. Het doel is om de ontwikkeling van keramische kunst, design en architectuur te promoten.

Als artist-in-residence centre verwelkomt het EKWC jaarlijks ongeveer 45 kunstenaars, ontwerpers en architecten om te experimenteren met keramiek voor een periode van drie maanden. Het EKWC biedt niet alleen ateliers, werkplaatsen, de meest geavanceerde apparatuur en leefruimte, maar ook de steun van een team van specialisten. Als een centre of excellence moedigt het EKWC haar medewerkers en deelnemers aan onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied. De verworven kennis en inzichten worden gedocumenteerd en internationaal verspreid door middel van publicaties, tentoonstellingen, masterclasses en conferenties.

We worden ontvangen met een kopje koffie of thee en krijgen een exclusieve rondleiding in de werkplaats. Niet te missen door keramisten en beeldhouwers!

De Pont, Tilburg: Joep van Lieshout & David Claerbout

Joep van Lieshout (NL °1963) opereert bij voorkeur op een grensgebied. Ook met de installatie SlaveCity zoekt hij grenzen op – tussen goed en kwaad, leven en dood, mens en machine. De tentoonstelling vindt plaats in het kader van Jheronimus Bosch 500. SlaveCity vertoont verdacht veel overeenkomsten met een concentratiekamp. Deze macabere oorden van massavernietiging vormden een inspiratiebron, maar SlaveCity is volgens Van Lieshout helemaal up-to-date. In zijn Gesamtkunstwerk is de mens gereduceerd tot een radertje in een goed geoliede machine, die geheel is ingesteld op duurzaamheid en winstgevendheid. Helemaal onbekend komen deze uitgangspunten ons niet voor, maar de situatie in SlaveCity lijkt veel op satire of op een tamelijk lugubere grap.

De nieuwe tentoonstelling van David Claerbout (BE °1969), getiteld FUTURE, is de eerste in de nieuwbouw van het museum. Een van de meest recente videowerken op de tentoonstelling, Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years), brengt het verval in beeld van het historisch beladen gebouw waar in 1936 de Olympische Spelen werden gehouden. Het werk verwijst naar een duistere periode, toen Hitler aan de macht was en hij samen met zijn huisarchitect Albert Speer megalomane bouwprojecten ontwikkelde. Voor het eerst in Europa toont Claerbout zijn video-installaties in combinatie met de tekeningen die het maanden- of soms zelfs jarenlange proces van de totstandkoming van de videofilms begeleiden en ondersteunen.

Luster – Clay in Sculpture Today (Park De Oude Warande, Tilburg) 

Het aantal exposities dat de laatste jaren uitsluitend gewijd is aan het gebruik van klei en keramiek in de hedendaagse kunst is opmerkelijk te noemen. Deze belangstelling kan verklaard worden in het licht van de terugkeer naar het kleinschalige, het collectieve en naar de natuur, de herontdekking van wat ‘oer’ is, het streven naar duurzaamheid, het consuminderen, dat alles, in een breder kader, als actieve bijdrage aan een betere leefwereld en omgang met de aarde. De hernieuwde aandacht voor het klassieke ambacht, een associatie die onlosmakelijk met klei verbonden is, sluit hier naadloos bij aan. De expositie focust op een selectie van kunstenaars bij wie klei al lang of zelfs altijd al een vooraanstaande positie in hun oeuvres heeft ingenomen. Met werken van: Caroline Coolen (BE – Recent nog Winnaar van de Grote Prijs Ernest Albert voor Grafiek en Tekenkunst, Daniel Dewar & Grégory Gicquel (GB/FR), Alexandra Engelfriet (NL), Guido Geelen (NL), Cameron Jamie (USA), Markus Karstieβ (DE), Marien Schouten (NL), Johan Tahon (BE), Gert & Uwe Tobias (DE), Anne Wenzel (DE), Jesse Wine (GB).