excursie_3

Studiereizen

Voor meer info over de excursies en reizen: abk@mechelen.be
Reisbegeleiders: Stefan Annerel en Hans Martens


Studiereis Düsseldorf

Marcel Broodthaers & otto Dix
zaterdag 1 april 2017

Marcel Broodthaers – Een retrospectieve

Na het MoMA in New York en Museo Reina Sofia in Madrid is nu ook in de Kunstsammlung K21 in Düsseldorf de grote retrospectieve te zien van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976). Oorspronkelijk werkzaam als dichter, richtte Broodthaers zich rond zijn veertigste tot de beeldende kunst. De daaropvolgende twaalf jaar bleef zijn beeldtaal van een hoge poëtische kwaliteit, vol van humor, en dit ondanks het sterk conceptuele karakter van zijn werk. Zo verwerkte hij in de sculptuur Pense-Bête (1964) onverkochte exemplaren van zijn laatste poëziebundel in plaaster. Bekend zijn ook zijn Mosselpotten en werken met eierschalen.
Marcel Broodthaers gaf in zijn kunst op materiële wijze vorm aan taalvondsten door middel van diverse media: sculptuur, schilderkunst, fotografie, installatie, grafiek en film. Zijn werk is een niet aflatende, kritische ondervraging van het kunstinstituut van binnenuit en de manier waarop kunst circuleert in de maatschappij.
Deze tentoonstelling brengt sleutelwerken samen waarin alle aspecten van Broodthaers’ kunst aan bod komen en toont vooral het complexe parcours dat hij heeft afgelegd. Ondanks de korte periode waarin hij als beeldend kunstenaar actief was, heeft deze fascinerende kunstenaar een onuitwisbare invloed uitgeoefend op tal van kunstenaars na hem. Niet te missen. Düsseldorf –waar Broodthaers enige tijd verbleef- is tevens de eindhalte van deze reizende retrospectieve tentoonstelling. Ze komt niet naar België. Een unieke kans dus om het werk te zien van één van de belangrijkste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw.

Otto Dix – Der böse Blick

De tentoonstelling in de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 in Düsseldorf toont ons meer dan tweehonderd schilderijen, aquarellen en tekeningen van Otto Dix, een van de meest intrigerende en getalenteerde kunstenaars uit de Duitse avantgarde tijdens het interbellum. De figuur Dix bezit dan ook een belangrijke connectie met de stad Düsseldorf. Hij verbleef er tussen 1922 en 1925 in een omgeving die was gedecimeerd door de Eerste Wereldoorlog. Het liet zijn werk niet onberoerd, want juist in die periode ontdekte hij de stijl, bekend als ‘Nieuwe Zakelijkheid’ en inventariseerde hij op genadeloze wijze de sociale problemen van de Weimarrepubliek: prostitutie, armoede, oorlogsinvaliden. Temidden van deze uitzichtloze sociale situatie was hij bovendien getuige van Hitlers drang naar macht. Ook na de machtsovername bleef Dix in steeds moeilijkere omstandigheden verder werken.
Deze tentoonstelling vertelt in vormen en kleuren het verhaal van Otto Dix in dialoog met de sociale en politieke geschiedenis van Duitsland in de eerste helft van de 20ste eeuw.


DOCUMENTA 14 in Kassel
Skulptur Projekte 2017 in Münster

dinsdag 4 tot vrijdag 7 juli 2017 (volzet!)

Reserveer snel voor een bijzondere studiereis naar Documenta 14 in Kassel en Skulptur Projekte 2017 in Münster. Op de heenreis stoppen we in Essen aan het prachtige Folkwang Museum voor een bezoek aan o.a. de tentoonstelling met alle edities van Gerhard Richter. In Kassel logeren we in een uitstekend en zeer goed gelegen 4-sterren hotel. We trekken 2 volle dagen uit voor de Documenta. Op de terugreis bezoeken we Münster.

Documenta 14 in Kassel (en Athene)

De documenta is sinds 1955 de belangrijkste tentoonstelling van actuele beeldende kunst in de wereld. Deze tentoonstelling vindt eens in de vijf jaar plaats in Kassel (Duitsland). De tentoonstelling duurt precies honderd dagen en strekt zich meestal uit over de hele stad. Hoofdgebouw is het Fridericianum.

Voor de documenta wordt telkens één hoofdcurator aangesteld. Deze bepaalt het thema en zoekt samen met een team van medewerkers de kunstenaars uit die mogen exposeren.

De manifestatie vindt in 2017 voor het eerst plaats in twee steden: om te beginnen in Athene, van 8 april tot 16 juli en wat later, van 10 juni tot 17 september, in Kassel. De titel van de tentoonstelling is: ‘Documenta 14: Learning From Athens’. De Poolse kunstcriticus en curator Adam Szymczyk heeft de leiding. Szymczyk (°1970) was onder meer directeur van de Kunsthal in Basel. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de universiteit van Warschau en volgde ook de curatorenopleiding van het Amsterdamse kunstcentrum De Appel.

Directeur Adam Szymczyk koos voor locatie vanwege de geografische identiteit en immigratie-problematiek van Griekenland. Szymczyk vertelde Artnews: “What interested me is that Athens is a contemporary metropolitan city of the Mediterranean that is connected to other places across the water. It borders Turkey, it has an influx of migrants coming all over the place –Asia, Africa, and so forth. It’s a figure of a larger situation that Europe has to confront, and I hope it will confront with this exhibition…I see [Athens] as a portal or border or place where people coming from many, many other places can have visibility.” Szymczyk heeft zich omringd met een groot team van curatoren, waaronder de Vlaming Dieter Roelstraete (voormalig curator van het MuHKA en Museum of Contemporary Art Chicago) en Natasha Ginwalla (Curator van Contour 8 in Mechelen 2017).

Skulptur Projekte Münster 2017

In de zomer van 2017 is de Duitse stad Münster voor de 5de maal het toneel voor de gerenommeerde internationale Sculpturen tentoonstelling. Sinds 1977 vindt die iedere 10 jaar plaats. Vele werken uit de vorige edities kan je nog steeds ontdekken in de publieke ruimte van Münster. De komende editie wordt gecureerd door Kasper König, Britta Peters en Marianne Wagner. Zij nodigen een 30-tal kunstenaars van over de ganse wereld uit om te reflecteren over de relatie tussen kunst, publieke ruimte en stedelijke omgeving. Dit resulteert meestal in site-specifieke werken of performatieve installaties.


Biënnale van Venetië

VIVA ARTE VIVA
Tijdens de Herfstvakantie van dinsdag 31 oktober tot en met zaterdag 4 november 2017 (volzet!)

De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini (stadspark van Venetië) en de Arsenale (voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.
Het aantal monumentale pleinen, kanalen en bouwwerken in de stad is niet te tellen. Bekendst zijn uiteraard het Dogenpaleis, het San Marcoplein, de Rialtobrug. Meesters van de Venetiaanse kunst, zoals Titiaan, Tintoretto en Veronese, kan je nog steeds bekijken in talloze kerken, de Gallerie dell’Accademia en het Museo Correr. Moderne en hedendaagse kunst is dan weer te zien in het Peggy Guggenheim Museum en in Palazzo Grassi en Punta della Dogana, waar de bijzondere verzameling hedendaagse kunst van de Franse zakentycoon François Pinault te bewonderen is.
Voor de centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale is de Franse kunsthistorica Christine Macel aangesteld als curator. Vanuit haar ervaring als hoofdcurator in het Centre Pompidou zal zij zich vooral richten op de belangrijke rol die kunstenaars spelen in het bedenken van hun eigen universum en de invloed dat dit heeft op de wereld waarin we leven. Deze groepstentoonstelling kreeg als titel het optimistische ’Viva Arte Viva’.
Daarnaast zijn er de natuurlijk de ca. 90 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigt Dirk Braeckman ons land. Eva Wittocx, curator van museum M in Leuven, is de curator.


Voorbije studiereizen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2016-2017