excursie_3

Studiereizen

Luik – Maastricht – Hasselt (GEANNULEERD)

Hyperrealistische Sculpturen
Mark Manders * Nieuwbouw Z33

ZONDAG 5 APRIL 2020

La Boverie Luik > Hyperrealistische Sculpturen

‘Hyperrealisme’ is een kunststroming die in de jaren 70 in de Verenigde Staten opdook. Schilderijen zien er uit als foto’s, figuratieve beeldhouwwerken zien er soms uit als echte lichamen. De hyperrealistische kunstenaar creëert een soms amusant, soms verstorend, maar steeds een betekenisvol kunstwerk. Met een selectie van een veertigtal hyperrealistische beeldhouwwerken van de grootste namen in de hedendaagse kunst (Paul McCarthy, George Segal, Ron Mueck, Maurizio Cattelan, Berlinde De Bruyckere, Duane Hanson, Carole Feuerman, John De Andrea…), geeft de expositie een goed beeld van de evolutie van de jaren 1970 tot vandaag.

Bonnefantenmuseum Maastricht > The Absence of Mark Manders

De carrière van Mark Manders (NL °1968, leeft en werkt in Ronse) begon al in 1986, het jaar waarin hij het werk ‘Self Portrait as a building’, creëerde, één van dé sleutelwerken uit zijn oeuvre. Alles wat Mark Manders daarna maakte, is op te vatten binnen dit idee van het zelfportret als gebouw, en als poging om het eigen menselijke bestaan en zijn eigen biografische herinneringen en gevoelens te vertalen naar woordeloze, associatieve herinneringsruimtes of –installaties. In de omvangrijke overzichtstentoonstelling wordt zichtbaar hoe Manders’ bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. In ‘The Absence of Mark Manders’ lijkt het of de kunstenaar net even uit zijn ‘gebouw’ is weggelopen. Zijn sculpturen en installaties worden op een intieme en dynamische manier gepresenteerd. Het kunstenaarsproces, dat een centrale rol inneemt binnen Manders’ oeuvre, wordt in de tentoonstelling uitgelicht.

Z33 Hasselt > Opening Nieuw Gebouw & 3 tentoonstellingen

Op 14 maart opent Z33 opnieuw haar deuren met een nieuwbouw (Architecte Francesca Torzo), een gerenoveerde museumvleugel en drie tentoonstellingen: The Time of Work, The Work of Time en Currents #7: Birds of a Feather.
Birds of a Feather presenteert de werken van zeven recent afgestudeerde kunstenaars: Israel Aten (US), Myrthe Baptist (BE), Justine Court (FR), Jonathan De Maeyer (BE), Jonas Dehnen (DE), Leroy Meyer (BE) en Naama Roth (IL). Elk van hen probeert vat te krijgen op een realiteit die bevreemdt en verwart. Het resultaat is een confrontatie van zeven harmonisch verweven verhalen in een cross-over van schilderkunst, installaties, sculpturen, keramiek, fotografie, film en grafische vormgeving.
The Work of Time is een verkenning van de relaties tussen tijd, kennis en leren. Wat betekent ‘vrije’ tijd wanneer alles in het teken staat van rendement en snelheid?
The Time of Work nodigt een groep kunstenaars uit om dat als eersten het nieuwe gebouw af te tasten en uit te proberen. Kunstenaars: Anton Parys, Benjamin Verdonck, Christoph De Boeck, Francesca Torzo, les gens d’Uterpan, Lodie Kardouss, Lotte Van den Audenaeren, Noé Soulier, Radouan Mriziga en William Forsythe. Curator: Pieter T’ Jonck.


Voorbije studiereizen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2019-2020