2017-2018

Basel / Metz & Colmar

Donderdag 10 mei (Hemelvaart) tot zondag 13 mei 2018
Opstapplaatsen in Antwerpen en Mechelen. Voor meer info: abk@mechelen.be

Basel is een (te weinig gekende) culturele parel van Europa. Bij vele kunstliefhebbers enkel bekend van de kunstbeurs Art Basel (in juni), maar Basel en zijn omgeving heeft zoveel meer te bieden. De periode waarin we het bezoek plannen is bovendien rijk aan fantastische en unieke tentoonstellingen.

Hoogtepunt wordt zeker de grootste retrospectieve tot nu toe van Bruce Nauman in het fenomenale door Herzog & De Meuron gebouwde Schaulager. Met zijn video-installaties, neons, sculpturen, tekeningen, foto’s en performances is Nauman één van de belangrijkste sleutelfiguren in de hedendaagse kunst. Ook de Fondation Beyeler in Riehen pakt uit met een toptentoonstelling: een confrontatie tussen het werk van Bacon en Giacometti. Daarnaast is er de weergaloze vaste collectie in het mooie door Renzo Piano ontworpen museum. Vanzelfsprekend brengen we ook een bezoek aan de nabij gelegen Vitra Campus waar naast het Vitra Museum van Frank Gehry ook gebouwen zijn opgetrokken door Herzog & De Meuron, Zaha Hadid, Tadao Ando en Buckminster Fuller.

We logeren in het Radisson Blu hotel in het centrum van Basel. Musea en monumenten liggen er op wandelafstand. In de nieuwbouw van het Kunstmuseum opent een expo van Maria Lassnig en in de oudbouw focust men op de bijzondere collectie Picasso. Het Gegenwarts (Museum van Hedendaagse Kunst) toont werk van Martha Rossler én Hito Steyerl. Via een klein overzetbootje (een attractie op zich) bereik je de overkant  van de Rijn en het Tinguely Museum. En verder is er ook de Kunsthalle en het Kunsthaus Baselland om het nieuwste van het nieuwste te ontdekken.

De Academie Mechelen tracht steeds het maximale uit de studiereis te halen. Daarom stoppen we op de heenreis ook in Metz voor een bezoek aan Metz-Pompidou en verderop in Colmar om er het Isenheimer-altaarstuk, het meesterwerk van Grunewald, te bewonderen en het nieuwe museum Unter Linden, ook al van Herzog & De Meuron, te bezoeken.


 Düsseldorf

donderdag 29 maart 2018
Opstapplaatsen in Mechelen en Kontich. Voor meer info: abk@mechelen.be

Black & White. Von Dürer bis Eliasson

De tentoonstelling ‘Black & White. Von Dürer bis Eliasson in Museum Kunstpalast Düsseldorf is een co-productie met en was eerder te zien in The National Gallery in Londen. Het is een ware trip in zwart-wit. Een reis door zeven eeuwen kunst met niets dan topkunstenaars.

Het gebeurt zelden dat je Jan Van Eyck en Cy Twombly samen aantreft. Oude meesters en moderne kunstenaars verenigen is een heikele klus, die vaak een geforceerde tentoonstelling oplevert. Niet zo bij ‘Black & White’, dat met zo’n tachtig werken in zeven zalen onderzoekt hoe kunstenaars zich de voorbije zevenhonderd jaar op kunst in zwart, wit en grisaille (grijstinten) richtten.

Tot de hoogtepunten behoren de zwart-wit versie van de ‘Grote Odalisk’ van Ingres en de enige bekende grissaille van Degas. Daarnaast belangrijke bruiklenen van Mantegna, Titiaan, Rubens, Rembrandt, Picasso, Pollock, Giacometti, Chuck Close, Bridget Riley, en natuurlijk Gerhard Richter naast werken van de Zero-Kunstenaars zoals Piene, Mack en Uecker. Bovendien maakte de Vlaamse kunstenaar Hans Op de Beeck de ruimtevullende installatie ‘The Collector’s House’.

Carmen Herrera ‘Lines of Sight’

De in Havana geboren kunstenares Carmen Herrera (1915) had haar eerste solotentoonstelling in 1998 toen ze 83 was, en werd 100 in 2015. In het najaar van 2016 had ze een retrospectief in het Whitney Museum of American Art die nu in K20 in Düsseldorf is te zien. De aandacht voor haar werk komt als een verrassing voor haarzelf, vertelt ze in een documentaire – meer dan een halve eeuw heeft ze rustig in haar eentje zitten werken.

In 1939 verhuisde Herrera met haar echtgenoot van Cuba naar de Verenigde Staten, en na de Tweede Wereldoorlog woonden ze een aantal jaren in Parijs. Daar ontdekte ze haar picturale stijl – pre-minimalistisch, abstracte schilderkunst. Ze exposeerde er naast kunstenaars als Josef Albers, Jean Arp en Sonia Delaunay. In 1954 keerde het echtpaar terug naar New York.

In 1998 had ze haar eerste solotentoonstelling, in El Museo del Barrio in Harlem. Ze verkocht haar eerste werk in 2004 en later werd er werk van haar aangekocht door het MoMA in New York, het Hirshhorn Museum in Washington DC en Tate Modern in Londen.


Winkelwandeltentoonstelling

“VAN EEN MUS EEN OLIFANT MAKEN”

Je hebt ze misschien al gezien, die bonte collectie olifanten en hun gevederde vrienden, de musjes? Dit is de vijfde editie van onze winkelwandeltentoonstelling, intussen uitgegroeid tot een heuse Mechelse traditie. Deze keer werden er meer dan 140 beelden gemaakt door o.a. kunstenaars uit voorzieningen voor mensen met een handicap, scholen, de academie, maar ook individuele creatievelingen. Bovendien tekenden er maar liefst 90 verschillende handelaars in om hun etalage ter beschikking te stellen. De tentoonstelling is te bekijken van 20/1/18 tot 5/3/18.

De leerlingen (10-11 jarigen) uit de klas van Chloé Op de Beeck van de Academie Mechelen gingen aan de slag met de olifanten en mussen. De fantastische resultaten zijn te zien in volgende handelszaken: Muske Pitter (Hanswijkstraat), Lily (O.L.V.-straat), Cody’s (O.L.V.-straat), Coiffure Larivière (D. Boucherystraat), Expression (Koning Albertplein)

Een deel van de olifanten en mussen worden te koop aangeboden door de makers. Een olifant kost €120 en een mus €60. Of ze al dan niet te koop zijn, kan je terugvinden op de kaartjes bij de werken in de etalage.

Ben je geïnteresseerd in een beeld dat te koop wordt aangeboden? Neem dan contact op met ons voor de praktische kanten.

Je kan alle info over makers en deelnemende handelaars terugvinden in de winkelwandelbrochure. Gedrukte versies zijn te vinden bij alle handelaars, alsook bij Uit in Mechelen en in de bib. Krijg je er graag eentje toegestuurd? Bezorg ons dan je adres via info@sjarabangvzw.be.

Via deze link kan je de brochure ook digitaal terugvinden.
http://www.sjarabangvzw.be/winkelwandeltentoonstelling.html

Dit project maakt deel uit van Kunstproeven, het grootste kunstenfestival voor mensen met en zonder beperking, dat op 12, 13 en 15 maart plaatsvindt in het Mechelse CC.

In het RTV-nieuws van 17/1 werd een korte reportage getoond over de tentoonstelling (vanaf de 7de minuut :-)) http://www.rtv.be/programmas/rtv-vandaag?ep=49106


Art & Film #08 >> Julian Schnabel. A Private Portrait

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=I4dsSEEyQ9E

Maandag 14 mei 2018 om 20u30
Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen

JulianSchnabel_WebBillboardNowPlaying2_{f837e6a3-3a7b-4111-b670-9b0295a74e1d}

Julian Schnabel: A Private Portrait beschrijft het persoonlijke leven en de publieke carrière van de gevierde kunstenaar en filmmaker Julian Schnabel. De film toont de vormende jaren in Brownsville, Texas van de in Brooklyn geboren Schnabel; het begin van zijn professionele carrière in New York City aan het eind van de jaren zeventig; en de jaren tachtig, waarin hij een superster-status bereikt in de kunstscene van Manhattan. Internationaal wordt hij geprezen als leidende figuur in de Neo-expressionistische beweging.

De film bevat een caleidoscopische mix van materiaal uit de persoonlijke archieven van Schnabel, nieuw opgenomen beelden van de kunstenaar aan het werk en commentaar van vrienden, familie, acteurs en artiesten, waaronder Al Pacino, Mary Boone, Jeff Koons, Bono en Laurie Anderson – en niet te vergeten Schnabel zelf. Regisseur Corisicato creëert een fascinerend en onthullend portret van de meest luidruchtige en provocerende non-conformist van de moderne kunstwereld.

Julian Schnabel. A Private Portrait
Regie: Pappi Corisicato
USA, 2018 – 90′
Maandag 14 mei 2018 om 20u30

Een organisatie van Filmhuis i.s.m. Academie Mechelen

 Art & Film #07 >> Ai Weiwei : Human Flow

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=DVZGyTdk_BY

Maandag 26 maart 2018 om 20u30
Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen

Ai-Weiwei-human-flow_1512467870_650X580_c_c_0_0

Documentaire film van de Chinese kunstenaar en regisseur Ai WeiWei over de vluchtelingencrisis: met meer dan 65 miljoen zijn ze ondertussen, de mensen die verspreid over de wereld verplicht hun thuis of land moesten ontvluchten door honger, klimaatverandering of oorlog.

Het maakt van de vluchtelingencrisis meteen de grootste volksverhuizing is sinds Wereldoorlog II. In “Human Flow” brengt Ai WeiWei deze menselijke migratie op indrukwekkende wijze in beeld: hij toont ons niet alleen de schaal van de migratie maar ook de impact ervan op individuele mensen en gemeenschappen.

Via “Human Flow” zijn we getuige van de zowel wanhopige als hoopvolle verhalen op zoek naar veiligheid, bescherming, rechtvaardigheid en menselijkheid.

Ai Weiwei: Human Flow
Regie: Ai Weiwei
China 2018 – 140′
Maandag 26 maart 2018 om 20u30

Een organisatie van Filmhuis i.s.m. Academie Mechelen


 Art & Film #06 >>Maurizio Cattelan: Be Right Back

Trailer > https://www.youtube.com/watch?v=WYkhp8Bn720

Maandag 12 maart 2018 om 20u30
Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen

cattelan_1_affiche

Al meer dan twintig jaar vraagt de kunstwereld zich af wie en wat Maurizio Cattelan nu precies is: een flauwe grappenmaker? Een genie? Een oplichter? Een artistiek-anarchistische stuntman? Of een slimme agent provocateur, die met zijn prikkelende, ontregelende werken alle pretentie van pompeuze kunstpausen feilloos weet te doorprikken?

Feit is dat Cattelan nooit te beroerd is zijn opdrachtgevers en de kunstwereld een bijzonder onflatteuze spiegel voor te houden: toen hij een opdracht kreeg van de degoutant rijke miljardair Peter Brant, liet hij zich inspireren door de jachttrofeeën die in Brants stulpje hingen om een gelijkaardige buste van Brants echtgenote te maken, het supermodel Stephanie Seymour. Het werk staat nu bekend onder de weinig aan de verbeelding overlatende titel ‘Trophy Wife’. En o ja: Cattelan maakte meteen drié exemplaren, zodat ook twee àndere miljardairs nu een naakte Stephanie Seymour als trophy wife kunnen kopen.

En nadat hij in 2011 eindelijk in de “officiële” kunstwereld opgenomen werd met een retrospectieve in het Guggenheim, bedankte hij hen later met een toiletpot – eentje in massief 18-karaats goud, weliswaar, maar toch: een toiletpot.
Tot zijn andere greatest hits behoren onder andere een biddende Adolf Hitler, een in een vijvertje verdronken Pinokkio en een door een meteoriet gevloerde paus Johannes-Paulus II.

Regisseuse Maura Axelrod – eigenlijk een geharde nieuwsreporter die meestal in de frontlinie in Afghanistan of in de favela’s van Rio werkt –volgde het spoor van de mediaschuwe artiest, en sprak met zowat iedereen die daarbij op haar weg kwam: exen, familie, galleristen, blabla verkopende kunstinvesteerders en collega’s (plus een man die tien jaar lang Cattelan spéélde!)

Het resultaat is als de kunstenaar zelf: grappig, ontregelend en de kijker altijd één stapje voor.  

Maurizio Cattelan: Be Right Back
Regie: Maura Axelrod
USA 2017, 95 min.
Maandag 12 maart 2018 om 20u30
(Opgelet: alleen Engels ondertiteld!)

Een organisatie van Filmhuis i.s.m. Academie Mechelen.


Studiereis: Ludwig Museum Keulen & Haus Mödrath Kerpen

Donderdag 25 januari 2018

thumbnail_Rosenquist_JFK

KERPEN

Haus Mödrath – Räume fur Kunst (inbegrepen in de prijs)

Haus Mödrath – Räume für Kunst in Kerpen is een bijzondere nieuwe plek in de buurt van Keulen. Het is een huis (een kasteel, tevens het geboortehuis van de beroemde avant-gardecomponist Karlheinz Stockhausen), een woning voor kunst en kunstenaars, zonder een eigen collectie, geen museum, zeker geen verzamelaarsmuseum, maar een levendige locatie waar in de toekomst speciale tijdelijke tentoonstellingen worden georganiseerd door verschillende curatoren. De enige prioriteit van de private eigenaar, die anoniem wenst te blijven, is kunst en de kunstenaars.

De initiële tentoonstelling onder de titel ‘Aftermieter / Lodgers’ werd gecureerd door Veit Loers en stelt op 1000 m2 verspreid over 4 verdiepingen en een tuin van 75.000 m2 het werk tentoon van 27 kunstenaars waaronder Franz West, Alicja Kwade, Stefano Cagoll, Ed Atkins, Neil Beloufa, Günther Förg, Georg Herold, Michael E. Smith.

Haus Mödrath stelt speciaal voor de Academie Mechelen haar deuren open op donderdag.

KEULEN

Ludwig Museum (inbegrepen in de prijs)

Museum Ludwig is het museum voor moderne kunst van de stad Keulen, gelegen achter de Dom van Keulen, nabij de Rijn en vlak bij het centrale treinstation. Het museum maakt deel uit van de Ludwigmusea en toont beeldende kunst uit de 20e en de 21e eeuw.

EXPO: ‘James Rosenquist. Eintauchen ins Bild / Schilderkunst als immersie’

In een grote tentoonstelling toont het Museum Ludwig de adembenemende werken van de in maart 2017 overleden popartiest James Rosenquist. De tentoonstelling presenteert de rijkgekleurde werken van de kunstenaar samen met collages en archiefmateriaal dat nog nooit eerder is tentoongesteld, en dat als basis diende voor zijn vaak monumentale werken. Deze verrassende tentoonstelling werd laaiend enthousiast onthaald door de internationale pers. Een ware (her-)ontdekking!

Andere tentoonstellingen in Keulen (NIET inbegrepen in de prijs)

In Keulen heb je tevens de mogelijk om in het Wallraf-Richartz-Museum de tentoonstelling ‘Tintoretto. A Star is Born’ te bezoeken en/of in Kolumba, het prachtige door Peter Zumthor ontworpen museum van het Aartsbisdom Keulen, de expo ‘Pas de Deux’ met werken uit de collectie van het Römisch-Germanischen Museum in confrontatie met Middeleeuwse en moderne kunst van o.a. Josef Albers, Joseph Beuys, Rebecca Horn, On Kawara, Jannis Kounellis, Richard Serra, Paul Thek.


ART & FILM #05: Loving Vincent

Een film van Dorota Kobiela en Hugh Welchman

2 screenings
Zaterdag 13 januari 2018 om 18u (in het kader van de Dag van het Kunstonderwijs Mechelen
Maandag 15 januari 2018 om 20u30

Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen

Net wanneer Vincent succesvol begint te worden, pleegt hij zelfmoord. Was het vanwege zijn geestelijke gezondheid of problemen met zijn broer? Was het een wanhoopsdaad om meer erkenning te krijgen voor zijn werk? Of was het helemaal geen zelfmoord? Armand Roulin, de zoon van Van Goghs postbode, gaat naar Auvers om daar het mysterie rond Vincents dood te ontrafelen.De verschillende mensen (allemaal geschilderd door Van Gogh) die hij tijdens zijn reis ontmoet, hebben elk hun eigen verhaal. Het blijkt moeilijk de waarheid over de getroebleerde Vincent te achterhalen. Gaandeweg schildert de film een fascinerend portret van Van Gogh die tijdens zijn leven amper erkenning vond.

Loving Vincent is een tekenfilm gemaakt met olieverf, en vertelt het verhaal van Vincent van Gogh. Zijn stijl is herkenbaar in de 65.000 handgeschilderde frames. Maar overstijgt dat de gimmick?

Zag u ooit Lust for Life, de Vincent van Gogh-film uit 1956 met Kirk Douglas? In een dramatische apotheose wordt de schilder lastiggevallen door kraaien in het korenveld. Als ultieme reactie tegen de ondraaglijkheid van het leven, schiet van Gogh zich in de buik. Hij sterft, de kraaien vliegen op.

Vandaag weten we dat deze scène historisch onjuist is. Toch blijft zijn dood – was het nu zelfmoord of moord? – nog steeds tot de verbeelding spreken. Ook voor de Poolse schilder Dorota Kobiela en de Britse regisseur Hugh Welchman, die de spectaculairste verfilming op hun naam hebben staan.


Dag van het Kunstonderwijs Mechelen

Zaterdag 13 januari vanaf 10u

 

 

De Academie, Beiaardschool en Conservatorium starten 2018 feestelijk met een nieuwe editie van de Dag van het Kunstonderwijs.
Vanaf 10u kan je de hele dag in het Cultuurcentrum, Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, open repetities, demolessen dans,
concerten met jong en minder jong talent …

Bij de leerkrachten en secretariaten kan je terecht voor alle informatie over het ruime studieaanbod.
Ben je toe aan een pauze, ga dan langs voor een hapje en drankje in de cafetaria en cava- & oesterbar.

We sluiten de dag af met de geanimeerde film ‘Loving Vincent’.
Op basis van 65 000 (!) geschilderde frames roepen Dorota Kobiela en Hugh Welchmanm het leven van Vincent van Gogh op.
90 minuten visuele poëzie.

Er is die dag dus GEEN LES, maar we verwachten je wel met jouw vrienden en familieleden.
Toon hen even hoe het is in JOUW academie.

Download hier het programma.

Zaterdag 13 januari 2018 vanaf 10u
Startpunt: Cultuurcentrum Mechelen (Minderbroedersgang 3, 2800 Mechelen)
Gratis


‘1917 FOUNTAIN 2017’
Marcel Duchamp ondersteboven

Diverse locaties in Mechelen
2/12/2017 > 7/01/2018

lees meer

    De honderdste verjaardag van een van de meest revolutionaire kunstwerken uit de moderne kunst, dit mochten we in Mechelen niet ongemerkt laten voorbijgaan. In 1917 presenteerde Marcel Duchamp zijn Fountain, een industrieel vervaardigd urinoir liggend op een sokkel. Hilariteit alom natuurlijk en het werd dan ook geweigerd voor een tentoonstelling. Het kunstwerk werd echter recent door een panel van kunstkenners verkozen tot invloedrijkste kunstwerk van de 20e eeuw. Duchamp heeft als het ware de kunstwereld op zijn kop gezet en de moderne kunst grenzeloos gemaakt. Alles mag, alles kon. Zonder Duchamp geen Warhol, geen Broodthaers, geen Koons of Delvoye.

    De tweede opportuniteit was de negentigste verjaardag van het Mechelse bedrijf Sanitair De Coninck. Wegens verbouwingswerken stelde het bedrijf haar stock urinoirs, lavabo’s, baden en wc’s ter beschikking aan kunstenaars die daar iets wilden mee doen. Het werk van Duchamp is natuurlijk een gedroomd uitgangspunt.
    Kunstenaars gingen aan de slag met het belangrijkste kunstwerk van de twintigste eeuw!

    Alle werken worden in Mechelen tentoongesteld op verschillende locaties in de stad. Er werd een parcours uitgestippeld van Mechelen Talentenfabriek ARTenova aan het station, via de Academie, tot de showroom van De Coninck zelf. Tussen deze locaties kan je ook in enkele vitrines van handelszaken opgeschrikt worden door een urinoir, lavabo of bad.

    Met dit unieke samenwerkingsproject profileert Mechelen zich als een stad waar hedendaagse kunst en grenzeloze creativiteit centraal staan.

    Praktische informatie

    Sanitair De Coninck
    Veemarkt 68, 2800 Mechelen
    015 20 14 20 / sanitair.deconinck@telenet.be
    www.sanitair.com
    Openingsuren:
    Van 2/12 tot 7/01 (ma-vr: 9-12u en 14-18u / za-zo. 14-18u)
    Of op afspraak 015 20 14 20

    Academie Mechelen
    Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
    015 28 29 90 / abk@mechelen.be
    www.academiemechelen.be
    Openingsuren:
    Van 2/12 tot 24/12 (ma-wo. 9-21u / do. 9-17u / za-zo. 9-12u30)
    Van 23/12 tot 7/01 (za-zo. van 14-18u)

    Mechelen Talentenfabriek / ARTenova
    Hendrik Consciencestraat 56, 2800 Mechelen
    0478 76 38 65 / talentenfabriek@mechelen.be
    www.mechelen.be/talentenfabriek
    Openingsuren:
    Van 2/12 tot 22/12 (ma-vr. 12-17u
    Van 23/12 tot 7/01 (za-zo. 14-18u)

    Andere locaties in de stad:
    Van Caster – Hedendaags Tapijt, IJzerenleen 4-6, 2800 Mechelen
    Boekhandel De Zondvloed, Onze-Lieve-Vrouwestraat 70, 2800 Mechelen
    Publieke ruimte: Koning Albertplein (tegenover Station Mechelen)


    Dit project van de Stad Mechelen wordt mogelijk gemaakt met de steun van
    CoGiVa – uw partner in duurzame projecten
    Sanitair De Coninck en alle deelnemende instellingen en handelszaken

    Gratis toegang


    ART&FILM #04: BEUYS

    Een film van Andres Veiel
    beuys-film-index-hor

    Maandag 11 december 2017 om 20u30.‘Beuys’ is een fascinerend en amusant documentair portret van de legendarische Duitse kunstsjamaan met de onafscheidelijke khaki vissersvest en vilten hoed.

    Geboren in 1921 werd Joseph Beuys op zijn vijftiende zoals elke Duitse jongere verplicht lid van de Hitlerjugend, waarna hij zich in 1941 aanmeldde bij de Luftwaffe.
    Een keuze die hem bijna zijn leven kostte toen zijn Stuka boven de Kaukasus neergeschoten werd: daar zouden de Tataren volgens de mythe zijn leven gered hebben door zijn zwaargewonde lichaam in vet en vilt te rollen – de twee elementen die later de basis van zijn kunstwerken zouden uitmaken.

    Met een oeuvre dat vooral bestond uit performances, happenings (‘Aktionen’), provocaties en pure ideeën eerder dan uit tastbare werken is Beuys na zijn overlijden in 1986 minder zichtbaar gebleven dan bijvoorbeeld Picasso of Warhol, maar zijn invloed op de kunst was even groot en diepgaand.

    Voor zijn documentaire kon regisseur Andres Veiel een beroep doen op een berg grotendeels onuitgegeven archieffilms, audiotapes en foto’s die niet alleen Beuys’ kunst weer helemaal tot leven brengen, maar die ook uitgebreid zijn persoonlijke leven, zijn politiek activisme (hij was mede-oprichter van Die Grünen, en een overtuigd pacifist) en zijn leraarschap belichten.

    Wie Beuys’ werk kent zal dit portret niet willen missen, en wie hem niet kent krijgt met deze documentaire de kans om de ontdekken waarom deze unieke kunstenaar nu nog altijd hyperrelevant is.

    BEUYS
    Regie: Andres Veiel
    D 2017, 105 min.

     

     PARIJS * VERSAILLES * LILLE

    vrijdag, zaterdag, zondag 15 – 16 – 17 december 2017

    Mark Manders. Voyage d'Hiver, Exposition de 17 artistes contemporains dans les bosquets du Chateau de Versailles le 13/10/2017 Photo Jean-Christophe Marmara / Le Figaro

    Mark Manders. Voyage d’Hiver, Exposition de 17 artistes contemporains dans les bosquets du Chateau de Versailles le 13/10/2017
    Photo Jean-Christophe Marmara / Le Figaro

    In Tripostal Lille bezoeken we tijdens de heenreis de tentoonstelling ‘Performance !’ Een overzicht uit de Collectie van het Centre Pompidou met grote namen zoals Bruce Nauman, Vito Acconci, Rineke Dijkstra, Nam June Paik en vele anderen. Nadien rijden we door naar het befaamde Château de Versailles aan de rand van Parijs. ‘Voyage d’hiver’ is een ‘Winterreis’ in de bosjes en tuinen rondom het befaamde Paleis van Louis XIV. Het park wordt tijdelijk omgetoverd tot een groots museum voor openluchtsculpturen van zeventien hedendaagse kunstenaars die spelen met de historische of mythologische betekenis van de plaats. Sculpturen, geluidsinstallaties, projecties transformeren de wandeling van de bezoeker tot een persoonlijke en unieke ervaring. (met werken van o.a. Mark Manders, Ugo Rondinone, David Altmejd, Sheila Hicks). De tickets voor het programma van de eerste dag zijn allemaal inbegrepen in de prijs en we verplaatsen ons gezamenlijk met de bus – opgelet: in Versailles bezoeken we enkel de tuinen, niet het kasteel – na Versailles rijden we naar het hotel voor check-in. De avond ben je vrij.

    Maar ook de lichtstad zelf verwent ons met talloze tentoonstellingen in het 40-jarige Centre Pompidou, in het Palais de Tokyo, het Grand Palais en de vele galeries.

    In het Centre Pompidou (zaterdagticket inbegrepen in de prijs) kan je de tentoonstelling bezoeken van een van de grondleggers van het Fauvisme: André Derain. ‘1904 – 1914. La décennie radicale’ brengt een frisse blik op het werk van deze 20ste eeuwse kunstenaar. Daarnaast zijn er de genomineerde kunstenaars van de Prix Marcel Duchamp en een retrospectieve van Nalini Malani.
    Op zaterdagmiddag/avond en zondagochtend kan je een eigen programma uitstippelen. (tickets niet inbegrepen). Op het programma van het Grand Palais staat een tentoonstelling van Paul Gauguin en een retrospectieve van de Amerikaanse fotograaf Irvin Penn. Het steeds verrassende Palais de Tokyo gaf carte blanche aan Camille Henrot, één van de rijzende sterren aan het Franse kunstfirmament.

    Op zondagnamiddag (uur nog te bepalen) rijden we naar het Bois de Boulogne, waar in de indrukwekkende door Frank Gehry gebouwde Fondation Louis Vuitton een keur van werken uit het MoMA te gast is. ETRE MODERNE: LE MOMA à PARIS. Het legendarische museum in New York heeft liefst 200 topwerken uit zijn collectie uitgeleend. Het is echt “the best off”. Het gaat om werken van 1880 tot nu, te beginnen bij Cézanne en Picasso, over Pollock, Rothko, Warhol tot Cindy Sherman. (Ticket inbegrepen en gezamenlijk toegang binnen een bepaald tijdsblok).

    Opstapplaatsen in Mechelen-Kontich-Antwerpen-Gent


    OOSTENDE

    Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam
    Curator Jan Fabre
    zaterdag 2 december 2017

    oostende

    Eind oktober 2017 opende in Oostende de opvolger van De Zee – salut d’honneur Jan Hoet (2015): in de tweede editie van deze driejaarlijkse internationale tentoonstelling staat ‘het vlot’ centraal. Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam / The Raft. Art is (not) Lonely gaat over het vaartuig en de vervoering van kunst.

    De kunstenaar Jan Fabre werd gevraagd als curator van deze nieuwe editie, een uitdaging die hij vol enthousiasme aanging! Ter inspiratie schoof Fabre een ouder werk van zichzelf naar voren. Kunst is (niet) eenzaam is een ‘denkmodel’ uit 1986, een maquette waarin hij de kunstenaar voorstelt op een vaartuig. De tijdelijke afzondering die nodig is om tot een creatie te komen, resulteert nadien een poging tot verbinden.

    ‘Die inspiratie hebben we uitgebreid met het iconische Vlot van de Medusa van Théodore Géricault’, zegt medecurator Joanna De Vos. ‘Géricault was bezeten door creëren. Hij maakte talloze studies en ging zelfs lijken bestuderen. Sta je voor het schilderij, dan word je er meteen ingetrokken. Hij was de eerste die echt voluit voor emotie ging. Fysieke betrokkenheid is de rode draad die door het parcours loopt. Vandaar dat ook film, theater en performance sterk ver­tegenwoordigd zijn.’

    Fabres maquette en schetsen van Géricault zijn de kern van de centrale presentatie in Muzee, waar zowat dertig artiesten present zijn. Hier is werk te zien van Bill Viola, Bob Wilson, Orlan, Mike Figgis en Steve McQueen. Met de vlaggen van Elisabetta Benassi heeft het museum er een tijdelijk herkenningspunt bij met een cassante historiek. De slogan ‘ships and still more ships’ komt van de reder die wou dat de Afro-Amerikanen een grotere rol zouden krijgen in de wereldeconomie.

    Het kunstevenement ‘Het vlot’ is goed bevolkt. Van de 73 artiesten die uitzwermden over Oostende, creëerde zowat drie vierde nieuw werk. Internationale zwaargewichten als Ilya Kabakov, Marina Abramovic, Steve McQueen en Mike Figgis staan er naast de fine fleur van onze kunstscene: Luc Tuymans, Berlinde De Bruyckere, Michaël Borremans, Peter Buggenhout, Kelly Schacht, Tom Liekens, Jan Van Imschoot, en vele anderen.

    De tentoonstelling start in MuZee en spreidt zich uit over de stad, van de Koninklijke Gaanderijen via het Kursaal tot de Sint-Petrus-en-Pauluskerk. Van het schip Mercator via De Grote Post tot het Europacentrum.

    VERTREK: Om 8:30 in Mechelen Rode Kruisplein (aan McDonalds) – Om 8:45 in Kontich, Carpool parking E-19
    TERUG: Vertrek uit Oostende om 18:00 > Terug in Mechelen rond 20:00


    ART&FILM #03

    Maandag 13 november om 20u30
    Gevangen Licht (44’, 2017)
    Voor- en nabespreking met regisseur Rebecca van Wittene en kunstenaar Loek Grootjans

    In september 1908 gaat Piet Mondriaan voor het eerst naar Domburg. Als hij het duin opklimt wordt hij gegrepen door het licht. Het œuvre waar hij wereldberoemd mee zou worden is geboren. Het moet alleen nog worden gemaakt. Gevangen Licht reconstrueert de zoektocht van beeldend kunstenaar Loek Grootjans naar de magische aantrekkingskracht van het Zeeuwse licht. Hij ontrafelt wat Mondriaan waarnam en laat zien hoe dat van invloed is geweest op het latere werk van de bekendste moderne kunstenaar van Nederland. Grootjans besluit het licht dat Mondriaan gezien moet hebben te gaan verzamelen. Hij haalt een jaar lang water uit de zee en bewaart het in flessen. Zijn hedendaags experiment houdt de geschiedenis zoals wij die menen te kennen een spiegel voor.
    https://www.filmbythesea.nl/voorstellingen/gevangen-licht

    Trailer

    Waar en wanneer: maandag 13 november 2017 om 20:30 in Filmhuis / Cultuurcentrum (toegang: 6 € / 4 € voor leerlingen van de Academie Mechelen)
    Info zie: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-gevangen-licht/


    KUNST OP HOTEL

    15 oktober 2017

    De Mechelen Hotel Association organiseert op zondag 15 oktober voor de vierde keer op rij haar opendeurdag. Mechelaars en bezoekers worden uitgenodigd om die dag het brede Mechelse hotelaanbod te komen verkennen.

    Als thema werd dit jaar opnieuw gekozen voor ‘Kunst in het hotel’. In samenwerking met de Academie van Mechelen en Sjarabang krijgen verschillende kunstenaars uit Mechelen en omstreken die dag de kans om hun werken te exposeren. Daarnaast zullen ook individuele kunstenaars aanwezig zijn om hun werk tentoon te stellen aan het brede publiek. Van olie op doek tot glasbewerking, keramiek, schilderkunst en beeldhouwkunst; er is voor elk wat wils.

    Kom op 15 oktober tussen 11 en 15u dus zeker een kijkje nemen in een van de twaalf deelnemende hotels. Het Anker (Carine Maes), Best Western Hotel Gulden Anker, Holiday Inn Express (Rita Boon, Lin Van Den Broeck, Jef Sterckx, Marie-Lou Van Dam, Ann Van Hoorick, Annie De Wael, Vanessa Michiels), 3 Paardekens, Hotel Elisabeth, Hotel Mercure Vé, Martin’s Patershof, NH Mechelen (Tine Van den Eynde), Novotel, Vixx Hotel (Hilde Decrem), Parkhotel Montreal (Tanja Gordts) en Jeugdherberg De Zandpoort (Patrick Teck) zullen je hartelijk ontvangen.


    Bonnefantenmuseum Maastricht
    Ludwig Forum Aachen

    Donderdag 26 oktober 2017

    pettibon_affiche

    MAASTRICHT

    Bonnefantenmuseum (inbegrepen in de prijs)

    Het Bonnefantenmuseum is vooral bekend vanwege de collecties middeleeuwse beeldhouwkunst, Zuid-Nederlandse schilderkunst en hedendaagse kunst. Wat dit laatste betreft ligt de nadruk op conceptualisme, arte povera en Amerikaans minimalisme.

    EXPO: Raymond Pettibon ‘A Pen of All Work’

    Het Bonnefantenmuseum presenteert het omvangrijke retrospectief A Pen of All Work van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon. De tentoonstelling omvat ruim 700 werken uit de periode van de jaren ´60 tot heden. Zijn gehele oeuvre wordt gekenmerkt door de onlosmakelijke verbinding tussen tekst en beeld. A Pen of All Work was tot begin april te zien in het New Museum in New York en is tot en met 29 oktober 2017 te zien in het Bonnefantenmuseum.

    www.bonnefanten.nl

    Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur (facultatief)

    EXPO: The Materiality of the Invisible

    The Materiality of the Invisible beschouwt hedendaagse kunst ook als een vorm van archeologie. Veel kunstenaars doen onderzoek naar onderliggende lagen van onze sociale, maatschappelijke en politieke werkelijkheid. Zij leggen het verborgene bloot en dringen door in andere tijden. Zo maken zij net als archeologen het onzichtbare zichtbaar.

    De tentoonstelling is georganiseerd door en spreidt zich uit over de drie locaties van Marres, Van Eyck en Bureau Europa. Voor dit project selecteerde de Van Eyck zes internationale kunstenaars die elk met twee archeologische partners samenwerkten. The Materiality of the Invisible toont het resultaat daarvan en het werk van 24 andere kunstenaars.

    www.marres.org

    AACHEN

    Ludwig Forum (inbegrepen in de prijs)

    Het Ludwig Forum für Internationale Kunst is een museum voor moderne en hedendaagse kunst in Aken. De permanente opstelling (met werken van Richter, Basquiat, Immendorf, Baselitz, Pop Art,…) komt uit de Collectie van het uit Aken stammende echtpaar Peter en Irene Ludwig die ook nog bijhuizen hebben in Keulen, Wenen en Budapest. Het Ludwig Forum werd in 1991 geopend in een voormalige paraplufabriek.

    ludwigforum.de

    EXPO: Kunst x Kuba, Hedendaagse posities uit Cuba sinds 1989

    Een groots opgezette overzichtstentoonstelling met meer dan 150 schilderijen, sculpturen en installaties van 70 kunstenaars.

    EXPO: Franz Erhard Walther

    Overzicht van deze bijzondere kunstenaar die nog maar net bekroond is met een Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië. Het werk van Walther schippert tussen sculptuur, performance en site-gebonden installaties


    Biënnale van Venetië

    VIVA ARTE VIVA
    Tijdens de Herfstvakantie van dinsdag 31 oktober tot en met zaterdag 4 november 2017 (volzet!)

    De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini (stadspark van Venetië) en de Arsenale (voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.
    Het aantal monumentale pleinen, kanalen en bouwwerken in de stad is niet te tellen. Bekendst zijn uiteraard het Dogenpaleis, het San Marcoplein, de Rialtobrug. Meesters van de Venetiaanse kunst, zoals Titiaan, Tintoretto en Veronese, kan je nog steeds bekijken in talloze kerken, de Gallerie dell’Accademia en het Museo Correr. Moderne en hedendaagse kunst is dan weer te zien in het Peggy Guggenheim Museum en in Palazzo Grassi en Punta della Dogana, waar de bijzondere verzameling hedendaagse kunst van de Franse zakentycoon François Pinault te bewonderen is.
    Voor de centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale is de Franse kunsthistorica Christine Macel aangesteld als curator. Vanuit haar ervaring als hoofdcurator in het Centre Pompidou zal zij zich vooral richten op de belangrijke rol die kunstenaars spelen in het bedenken van hun eigen universum en de invloed dat dit heeft op de wereld waarin we leven. Deze groepstentoonstelling kreeg als titel het optimistische ’Viva Arte Viva’.
    Daarnaast zijn er de natuurlijk de ca. 90 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigt Dirk Braeckman ons land. Eva Wittocx, curator van museum M in Leuven, is de curator.


    ART & FILM #02 > HANS OP DE BEECK / ARTIST TALK & SCREENING

    Maandag 30 oktober 2017 om 20:30
    Filmhuis / Cultuurcentrum Mechelen

    Hans Op de Beeck Night Time

    In het kader van AnimaLuna, een gloednieuw Mechels festival dat zowel kinderen als volwassenen een inkijk geeft in de magische en betoverende wereld van de animatiefilm, nodigt de Academie i.s.m. Filmhuis en KIDSCAM de internationaal gewaardeerde multimediale kunstenaar HANS OP DE BEECK uit.

    Hans Op de Beeck is vooral bekend voor zijn grootschalige installaties, sculpturen, films, tekeningen, foto’s en teksten. Zijn werk is een reflectie op onze complexe maatschappij en de universele vragen over betekenis en de sterfelijkheid die er in resoneert. Hij ziet de mens als een wezen dat de wereld rondom zich op een tragikomische wijze in scene zet.

    Hans praat graag en uitgebreid over zijn werk en kunstenaarspraktijk.

    Daarnaast worden 2 halflange (animatie)films vertoond: ‚Night Time’ (2015, 19’20”) is geconcipieerd als een mysterieuze droom. ‚Staging Silence’ (2013, 20’48”) is opgebouwd rond abstracte, archetypische plekken en decors die in het geheugen van de kunstenaar bleven hangen.

    Waar en wanneer: maandag 30 oktober 2017 om 20:30 in Filmhuis / Cultuurcentrum (toegang: 6 € / 4 € voor leerlingen van de Academie Mechelen)

    Meer over het animatiefilmfestival op www.animaluna.be


    ARTIST TALK #01 > MICHAEL FLIRI in conversation + Boekvoorstelling en signeersessie

    zondag 22 oktober 2017 om 11:00
    Cultuurcentrum Mechelen

    In ‘Replace Me As The Substitute’ van Michael Fliri (°1978, Zuid-Tirol, Italië) in De Garage komen alle facetten van zijn werk samen in een omvattende tentoonstelling. Zonder te willen uitdijen tot retrospectieve proporties ligt de focus op een evenwichtige en fijnzinnige dialoog, tussen werken die op het eerste gezicht misschien erg verschillend lijken, maar die meer dan ooit de uitzonderlijke samenhang van zijn werk in kaart brengt. De gelijknamige publicatie biedt bovendien een uitgebreid en blijvend overzicht én onderlijnt het internationale belang en de relevantie van zijn artistieke praktijk.

    Waar en wanneer: zondag 22 oktober 2017 om 11:00 in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (gratis toegang / iedereen welkom)


    Lezing #01 > BIËNNALE VAN VENETIË door Hans Martens

    zondag 15 oktober 2017 om 11:00
    Cultuurcentrum Mechelen

    Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini (stadspark van Venetië) en het Arsenale (voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.
    Voor de centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale is de Franse kunsthistorica Christine Macel aangesteld als curator. Vanuit haar ervaring als hoofdcurator in het Centre Pompidou richtte zij zich op de belangrijke rol die kunstenaars spelen in het bedenken van hun eigen universum en de invloed dat dit heeft op de wereld waarin we leven. Deze groepstentoonstelling kreeg de optimistische titel ’Viva Arte Viva’ en toont werk van 120 kunstenaars.
    Daarnaast zijn er natuurlijk de 86 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigt
    Dirk Braeckman ons land.
    Hans Martens, directeur van de Academie, ging alvast een kijkje nemen tijdens de openingsdagen en brengt, ter voorbereiding van de (volzette) academie-studiereis in november, een uitgebreid verslag uit.

    Waar en wanneer: zondag 15 oktober 2017 om 11:00 in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (gratis toegang / iedereen welkom)


    ART & FILM #01
    OGEN OPEN

    Hans Aarsman en Rick de Leeuw
    Met bijzondere filmgast Ann Meskens

    Maandag 9 oktober 2017 om 20:30
    Filmhuis – Cultuurcentrum
    Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

    Oostende1_IMG_1749

     

    Voor de meesten onder ons zijn foto’s mooi, aangrijpend of dierbaar.

    Niet voor Hans Aarsman. Voor hem zijn foto’s stilgezette stukjes werkelijkheid. Dat biedt de mogelijkheid een en ander nauwkeurig te bekijken en te ontdekken wat zich heeft afgespeeld voor de lens. De reden dat hij De Fotodetective wordt genoemd.

    Films zijn voor Hans Aarsman – net als foto’s – een bron van ontdekkingen.

    In de loop der jaren heeft hij een fascinerende verzameling aangelegd van veelbetekenend gedrag van mens en dier. In ‘Ogen Open’ laat hij ons voor het eerst meekijken naar zijn film- en videofragmenten.

    Indringend en onderhoudend wordt hij aan de tand gevoeld door Rick de Leeuw.

    Halverwege de avond schuift een bekende filmliefhebber aan die in de buurt leeft en werkt. In Mechelen is dat Ann Meskens, filosofe en auteur van (o.a.) “Jacques Tati: een kwestie van kijken”

    Ogen open, allemaal!

    Hans Aarsman is onderzoeker, in de ruimste zin van het woord.

    In zijn wekelijkse rubrieken in dagblad De Tijd en De Volkskrant analyseert hij persfoto’s. Aarsman bundelde zijn fotocolumns in twee succesvolle publicaties: ‘Ik zie, Ik zie’ en ‘Wat jij niet ziet’. Hij toert langs Nederlandse theaters met zijn derde theatershow over waarneming: ‘Precies Andersom’, een hilarische en inzichtelijke avond over uitzoomen en dingen die totaal anders uitpakken dan je dacht. Samen met regisseur David de Jongh werkt hij aan documentaires. Hij schreef theatermonologen voor Josse De Pauw en Dirk Roofthooft.

    Rick de Leeuw is zanger, al jaren. Daarnaast schrijft hij gedichten en romans met titels als De laatste held, Comeback, Zuiderziel.

    Voor Gène Bervoets schreef hij een monoloog over pater Phil Bosmans, die nu in de theaters te zien is. Over de 16e eeuwse Brusselse stadsdichter Jan Smeken schreef hij een historische schelmenroman die in september verschijnt. Met mannen als Jan Mulder en Karl Vannieuwkerke praat hij op PlaySports graag en veel over voetbal.

    Met Hans Aarsman zit Rick de Leeuw in De Moordclub, een groep vrienden die aan de hand van oude politiefoto’s probeert te reconstrueren wat er exact gebeurd is.

    Ogen Open is een initiatief en productie van Claire Beke (Communicatie in Cultuur) en kwam tot stand dankzij de medewerking van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren als coproducent. Met dank aan Jos Van den Bergh – Cinema Zuid, Antwerpen.

    Beluister het gesprek met Hans Aarsman in Pompidou.