2017-2018

Bonnefantenmuseum Maastricht
Ludwig Forum Aachen

Donderdag 26 oktober 2017

pettibon_affiche

MAASTRICHT

Bonnefantenmuseum (inbegrepen in de prijs)

Het Bonnefantenmuseum is vooral bekend vanwege de collecties middeleeuwse beeldhouwkunst, Zuid-Nederlandse schilderkunst en hedendaagse kunst. Wat dit laatste betreft ligt de nadruk op conceptualisme, arte povera en Amerikaans minimalisme.

EXPO: Raymond Pettibon ‘A Pen of All Work’

Het Bonnefantenmuseum presenteert het omvangrijke retrospectief A Pen of All Work van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon. De tentoonstelling omvat ruim 700 werken uit de periode van de jaren ´60 tot heden. Zijn gehele oeuvre wordt gekenmerkt door de onlosmakelijke verbinding tussen tekst en beeld. A Pen of All Work was tot begin april te zien in het New Museum in New York en is tot en met 29 oktober 2017 te zien in het Bonnefantenmuseum.

www.bonnefanten.nl

Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur (facultatief)

EXPO: The Materiality of the Invisible

The Materiality of the Invisible beschouwt hedendaagse kunst ook als een vorm van archeologie. Veel kunstenaars doen onderzoek naar onderliggende lagen van onze sociale, maatschappelijke en politieke werkelijkheid. Zij leggen het verborgene bloot en dringen door in andere tijden. Zo maken zij net als archeologen het onzichtbare zichtbaar.

De tentoonstelling is georganiseerd door en spreidt zich uit over de drie locaties van Marres, Van Eyck en Bureau Europa. Voor dit project selecteerde de Van Eyck zes internationale kunstenaars die elk met twee archeologische partners samenwerkten. The Materiality of the Invisible toont het resultaat daarvan en het werk van 24 andere kunstenaars.

www.marres.org

AACHEN

Ludwig Forum (inbegrepen in de prijs)

Het Ludwig Forum für Internationale Kunst is een museum voor moderne en hedendaagse kunst in Aken. De permanente opstelling (met werken van Richter, Basquiat, Immendorf, Baselitz, Pop Art,…) komt uit de Collectie van het uit Aken stammende echtpaar Peter en Irene Ludwig die ook nog bijhuizen hebben in Keulen, Wenen en Budapest. Het Ludwig Forum werd in 1991 geopend in een voormalige paraplufabriek.

ludwigforum.de

EXPO: Kunst x Kuba, Hedendaagse posities uit Cuba sinds 1989

Een groots opgezette overzichtstentoonstelling met meer dan 150 schilderijen, sculpturen en installaties van 70 kunstenaars.

EXPO: Franz Erhard Walther

Overzicht van deze bijzondere kunstenaar die nog maar net bekroond is met een Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië. Het werk van Walther schippert tussen sculptuur, performance en site-gebonden installaties


Biënnale van Venetië

VIVA ARTE VIVA
Tijdens de Herfstvakantie van dinsdag 31 oktober tot en met zaterdag 4 november 2017 (volzet!)

De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini (stadspark van Venetië) en de Arsenale (voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.
Het aantal monumentale pleinen, kanalen en bouwwerken in de stad is niet te tellen. Bekendst zijn uiteraard het Dogenpaleis, het San Marcoplein, de Rialtobrug. Meesters van de Venetiaanse kunst, zoals Titiaan, Tintoretto en Veronese, kan je nog steeds bekijken in talloze kerken, de Gallerie dell’Accademia en het Museo Correr. Moderne en hedendaagse kunst is dan weer te zien in het Peggy Guggenheim Museum en in Palazzo Grassi en Punta della Dogana, waar de bijzondere verzameling hedendaagse kunst van de Franse zakentycoon François Pinault te bewonderen is.
Voor de centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale is de Franse kunsthistorica Christine Macel aangesteld als curator. Vanuit haar ervaring als hoofdcurator in het Centre Pompidou zal zij zich vooral richten op de belangrijke rol die kunstenaars spelen in het bedenken van hun eigen universum en de invloed dat dit heeft op de wereld waarin we leven. Deze groepstentoonstelling kreeg als titel het optimistische ’Viva Arte Viva’.
Daarnaast zijn er de natuurlijk de ca. 90 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigt Dirk Braeckman ons land. Eva Wittocx, curator van museum M in Leuven, is de curator.


ART & FILM #02 > HANS OP DE BEECK / ARTIST TALK & SCREENING

Maandag 30 oktober 2017 om 20:30
Filmhuis / Cultuurcentrum Mechelen

Hans Op de Beeck Night Time

In het kader van AnimaLuna, een gloednieuw Mechels festival dat zowel kinderen als volwassenen een inkijk geeft in de magische en betoverende wereld van de animatiefilm, nodigt de Academie i.s.m. Filmhuis en KIDSCAM de internationaal gewaardeerde multimediale kunstenaar HANS OP DE BEECK uit.

Hans Op de Beeck is vooral bekend voor zijn grootschalige installaties, sculpturen, films, tekeningen, foto’s en teksten. Zijn werk is een reflectie op onze complexe maatschappij en de universele vragen over betekenis en de sterfelijkheid die er in resoneert. Hij ziet de mens als een wezen dat de wereld rondom zich op een tragikomische wijze in scene zet.

Hans praat graag en uitgebreid over zijn werk en kunstenaarspraktijk.

Daarnaast worden 2 halflange (animatie)films vertoond: ‚Night Time’ (2015, 19’20”) is geconcipieerd als een mysterieuze droom. ‚Staging Silence’ (2013, 20’48”) is opgebouwd rond abstracte, archetypische plekken en decors die in het geheugen van de kunstenaar bleven hangen.

Waar en wanneer: maandag 30 oktober 2017 om 20:30 in Filmhuis / Cultuurcentrum (toegang: 6 € / 4 € voor leerlingen van de Academie Mechelen)

Meer over het animatiefilmfestival op www.animaluna.be


ARTIST TALK #01 > MICHAEL FLIRI in conversation + Boekvoorstelling en signeersessie

zondag 22 oktober 2017 om 11:00
Cultuurcentrum Mechelen

In ‘Replace Me As The Substitute’ van Michael Fliri (°1978, Zuid-Tirol, Italië) in De Garage komen alle facetten van zijn werk samen in een omvattende tentoonstelling. Zonder te willen uitdijen tot retrospectieve proporties ligt de focus op een evenwichtige en fijnzinnige dialoog, tussen werken die op het eerste gezicht misschien erg verschillend lijken, maar die meer dan ooit de uitzonderlijke samenhang van zijn werk in kaart brengt. De gelijknamige publicatie biedt bovendien een uitgebreid en blijvend overzicht én onderlijnt het internationale belang en de relevantie van zijn artistieke praktijk.

Waar en wanneer: zondag 22 oktober 2017 om 11:00 in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (gratis toegang / iedereen welkom)


Lezing #01 > BIËNNALE VAN VENETIË door Hans Martens

zondag 15 oktober 2017 om 11:00
Cultuurcentrum Mechelen

Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini (stadspark van Venetië) en het Arsenale (voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.
Voor de centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale is de Franse kunsthistorica Christine Macel aangesteld als curator. Vanuit haar ervaring als hoofdcurator in het Centre Pompidou richtte zij zich op de belangrijke rol die kunstenaars spelen in het bedenken van hun eigen universum en de invloed dat dit heeft op de wereld waarin we leven. Deze groepstentoonstelling kreeg de optimistische titel ’Viva Arte Viva’ en toont werk van 120 kunstenaars.
Daarnaast zijn er natuurlijk de 86 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigt
Dirk Braeckman ons land.
Hans Martens, directeur van de Academie, ging alvast een kijkje nemen tijdens de openingsdagen en brengt, ter voorbereiding van de (volzette) academie-studiereis in november, een uitgebreid verslag uit.

Waar en wanneer: zondag 15 oktober 2017 om 11:00 in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen (gratis toegang / iedereen welkom)


ART & FILM #01
OGEN OPEN

Hans Aarsman en Rick de Leeuw
Met bijzondere filmgast Ann Meskens

Maandag 9 oktober 2017 om 20:30
Filmhuis – Cultuurcentrum
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

Oostende1_IMG_1749

 

Voor de meesten onder ons zijn foto’s mooi, aangrijpend of dierbaar.

Niet voor Hans Aarsman. Voor hem zijn foto’s stilgezette stukjes werkelijkheid. Dat biedt de mogelijkheid een en ander nauwkeurig te bekijken en te ontdekken wat zich heeft afgespeeld voor de lens. De reden dat hij De Fotodetective wordt genoemd.

Films zijn voor Hans Aarsman – net als foto’s – een bron van ontdekkingen.

In de loop der jaren heeft hij een fascinerende verzameling aangelegd van veelbetekenend gedrag van mens en dier. In ‘Ogen Open’ laat hij ons voor het eerst meekijken naar zijn film- en videofragmenten.

Indringend en onderhoudend wordt hij aan de tand gevoeld door Rick de Leeuw.

Halverwege de avond schuift een bekende filmliefhebber aan die in de buurt leeft en werkt. In Mechelen is dat Ann Meskens, filosofe en auteur van (o.a.) “Jacques Tati: een kwestie van kijken”

Ogen open, allemaal!

Hans Aarsman is onderzoeker, in de ruimste zin van het woord.

In zijn wekelijkse rubrieken in dagblad De Tijd en De Volkskrant analyseert hij persfoto’s. Aarsman bundelde zijn fotocolumns in twee succesvolle publicaties: ‘Ik zie, Ik zie’ en ‘Wat jij niet ziet’. Hij toert langs Nederlandse theaters met zijn derde theatershow over waarneming: ‘Precies Andersom’, een hilarische en inzichtelijke avond over uitzoomen en dingen die totaal anders uitpakken dan je dacht. Samen met regisseur David de Jongh werkt hij aan documentaires. Hij schreef theatermonologen voor Josse De Pauw en Dirk Roofthooft.

Rick de Leeuw is zanger, al jaren. Daarnaast schrijft hij gedichten en romans met titels als De laatste held, Comeback, Zuiderziel.

Voor Gène Bervoets schreef hij een monoloog over pater Phil Bosmans, die nu in de theaters te zien is. Over de 16e eeuwse Brusselse stadsdichter Jan Smeken schreef hij een historische schelmenroman die in september verschijnt. Met mannen als Jan Mulder en Karl Vannieuwkerke praat hij op PlaySports graag en veel over voetbal.

Met Hans Aarsman zit Rick de Leeuw in De Moordclub, een groep vrienden die aan de hand van oude politiefoto’s probeert te reconstrueren wat er exact gebeurd is.

Ogen Open is een initiatief en productie van Claire Beke (Communicatie in Cultuur) en kwam tot stand dankzij de medewerking van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren als coproducent. Met dank aan Jos Van den Bergh – Cinema Zuid, Antwerpen.

Beluister het gesprek met Hans Aarsman in Pompidou.