2018-2019

Düsseldorf: Ai Weiwei / Ed Atkins

Dinsdag 28 mei 2019

Aiweiwei_poster

Ai Wewei – grootste expo in Europa !

“Alles is kunst, alles is politiek”: met deze woorden vat de internationaal befaamde hedendaagse kunstenaar Ai Weiwei het basisprincipe van zijn werkwijze samen. Dit motto is ook het leidmotief van zijn grootste tentoonstelling in Europa tot nu toe, die tegelijkertijd te zien is in K20 en K21 van de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen. Grootschalige werken en een uitgebreid beeldbehang transformeren de museumgalerijen in dichte, toegankelijke installaties. De nauwe verwevenheid van politieke betrokkenheid met artistieke activiteit in het oeuvre van deze belangrijke en omstreden kunstenaar maakt het mogelijk de tegenstellingen van het heden tastbaar te maken.

Ai Weiwei, die in 1957 in Beijing werd geboren, wordt wereldwijd gevierd als kunstenaar, architect, curator, filmregisseur en fotograaf. Indrukken van concept en pop-art verzameld tijdens zijn tijd in New York gedurende de jaren 1980 bleken vruchtbaar voor zijn werkmethoden, die gericht zijn op een kritisch onderzoek van culturele geschiedenis en ontwikkelingen in de mondiale samenleving.

Ed Atkins – Ye Olde Food

Ed Atkins (* 1982, Oxford) is de voorhoede van een nieuwe generatie kunstenaars die reflecteert op de ingrijpende veranderingen in onze realiteit veroorzaakt door de snelle ontwikkeling van digitale media. Hij kreeg lovende kritieken voor zijn door de computer gegenereerde animaties, waarin hij de beloften, mogelijkheden en ideologieën van de door hem gebruikte technologieën in vraag stelt. In suggestieve video’s met meeslepende soundtracks behandelt hij existentiële thema’s zoals liefde, dood en ziekte, en bekijkt hij hoe verlangen, melancholie en vergankelijkheid worden ervaren met het oog op hun steeds digitalere abstractie.

Pia Fries – Fabel Fakt

De in Düsseldorf wonende schilderes Pia Fries (°1955) probeert tijdens het schilderproces nieuwe stimuli uit de verf te ontwikkelen. Ze kneedt, slaat, schudt de verf of giet ze uit. Hoewel sommige van haar schilderijen reliëfachtig zijn qua dikte, waardoor critici vaak verwijzen naar haar oorspronkelijke opleiding als beeldhouwer, speelt ‘platte’ grafische kunst ook een belangrijke rol in haar oeuvre. In de loop van de jaren zijn er verschillende motieven en benaderingen naar voren gekomen.

De tentoonstelling toont de verschillende aspecten van haar werk met grafische technieken en de manier waarop ze met papier omgaat in de schilderkunst. De nadruk ligt op de nauwe band tussen schilderkunst en grafische kunst.


Studiereis Biënnale van Venetië

Van maandag 26 tot vrijdag 30 augustus 2019

De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini en het Arsenale (de voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.

Biennale-di-Venezia

De centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale wordt gecureerd door Ralph Rugoff, directeur van de Londense Hayward Gallery. Onder de titel ‘May You Live In Interesting Times’ (afgeleid van een ironische Chinese vloek waarbij ‘interesting times’ eigenlijk staat voor ‘uitdagende’ of ‘bedreigende’ tijden) werden kunstenaars uitgenodigd die reflecteren over de precaire aspecten van het bestaan en de bedreigingen op tradities, instellingen en de naoorlogse orde. Rugoff gelooft dat kunst misschien een soort gids kan zijn voor hoe te leven en te denken in ‘interessante tijden’. De tentoonstelling richt zich op het werk van kunstenaars die bestaande gewoonten van het denken uitdagen en onze blik op objecten en beelden, gebaren en situaties openen. De 79 uitgenodigde kunstenaars komen van over de ganse wereld. Onder hen ook de Belgisch-Nigeriaanse Otobong Nkanga. Andere opvallende namen zijn Ed Atkins, Nairy Baghramian, Christoph Büchel, Stan Douglas, Jimmie Durham, Christian Marclay, Julie Mehretu, Tomás Saraceno, Apichatpong Weerasethakul. Maar er zijn ook minder bekende kunstenaars uit niet-westerse landen zoals China, Thailand, Zuid-Korea, India, Palestina, Kenia.

Daarnaast zijn er natuurlijk de ca. 90 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigen Jos De Gruyter en Harald Thys er de Franstalige Gemeenschap van België. Andere opvallende namen zijn: Martin Puryear (USA), Bárbara Wagner & Benjamin de Burca (Brazilië), Laure Prouvost (Frankrijk), Natascha Sadr Haghighian (Duitsland), Cathy Wilkes (GB),

In de meer dan 50 tijdelijke tentoonstellingen die over gans Venetië zijn verspreid valt vooral de grote Luc Tuymans-expo op in het Palazzo Grassi. Daarnaast kunnen we werk bewonderen van Georg Baselitz (Galleria dell’Accademia), Pino Pascali, Philippe Parreno, James Lee Byars, e.a.

Volledige programma, info en inschrijvingen: abk@mechelen.be


Prijs voor Schilderkunst van de Stad Mechelen
Grote Prijs Ernest Albert 2018 voor Ermias Kifleyesus
4_Ermias_Levade_134x130cm_2018
Het stadsbestuur van Mechelen organiseert de tweejaarlijkse kunstprijs “Grote Prijs Ernest Albert”. Deze prijs wordt beurtelings toegekend aan een kunstenaar die uitmunt in respectievelijk schilderkunst, beeldhouwkunst en tekenkunst & grafiek. In 2018 is de disciplines Schilderkunst aan de beurt.
De jury, samengesteld uit Mark Bosselaers, Koen Leemans, Hilde Van Canneyt, Herman Van Ingelgem, Jan Van Woensel, onder het voorzitterschap van Hans Martens, kende de Grote Prijs Ernest Albert 2018 unaniem toe aan Ermias Kifleyesus.
De prijs van 7500 euro werd op zondag 17 juni uitgereikt door Björn Siffer, Schepen van Cultuur en Voorzitter van het Comité Ernest Albert.
Björn Siffer lichtte de beslissing van de jury toe:
“In het werk van deze kunstenaar is er een gedrevenheid om een beeld van de wereld in de ruimte van zijn”, het is dus een man, “werk binnen te trekken. Hierbij gaat het niet om een afbeelding of voorstelling, maar worden fragmenten uit de wereld gebruikt om vat te krijgen op, of een neerslag te geven van, het mysterie van de realiteit rondom ons. In de hedendaagse maatschappij vandaag, de wereld waarin deze kunstenaar zich beweegt, leven noties als multi-culturaliteit, migratie, globalisatie, overconsumptie en de overbevolking van grootsteden. Ze vormen impliciet de achtergrond waartoe zijn werk zich verhoudt, wiens elementen de kunstenaar zich toe eigent en eigen maakt.” (Tekstfragment Eva Wittocx)
Ermias Kifleyesus (°1974) leeft en werkt in Brussel en heeft zijn roots in Addis Abeba, Ethiopië. Hij studeerde aan Kunstacademies in Addis Abeba en Londen en aan het HISK in Gent. Hij tekent, maakt films en installaties en vandaag wordt hij geëerd voor zijn schilderkunst.
Wegens de hoogstaande kwaliteit van de ingezonden en geselecteerde werken kende de jury een eervolle vermelding toe aan de 15 andere geselecteerde kunstenaars:
Arne Bastien, Francis Bekaert, Jana  Cordenier, Wim De Pauw, Charlie De Voet, Bendt Eyckermans, Joost Gevaert, Gommaar Gilliams, Luis Guzman, Maryam Najd, Hilde Overbergh, Denie Put, Marie Rosen, Ezra Veldhuis, DAWid ADrian Wojtalewicz.
De kunstprijs staat open voor professionele beeldende kunstenaars (geboren, woonachtig, gestudeerd hebbend of werkend in België). De Prijs is genoemd naar Ernest Albert (1900-1976), een begenadigd kunstschilder en voormalig directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen. Dankzij een belangrijke schenking aan de stad Mechelen door zijn vrouw Marcelle Breugelmans leeft zijn artistieke overtuiging verder in de vorm van de ‘Prijs Ernest Albert’.
Voor de huidige editie werd een record aantal dossiers ingediend. Niet minder dan 197 kunstenaars dongen mee naar een selectie. Op basis van de portfolio’s selecteerde een jury 16 kunstenaars die uitgenodigd worden om werk tentoon te stellen in de prachtige tentoonstellingszalen van het Cultuurcentrum Mechelen.
Zonder dat het een specifiek criterium was stelde de jury een gezonde diversiteit vast. De jongste kunstenaar is 24, de oudste 54 jaar. 7 kunstenaars zijn onder de dertig, 7 tussen de dertig en veertig en 2 boven de vijftig jaar. De verhouding vrouw/man is 5/11. Ook de diversiteit naar geboorte valt op. Naast 11 in België geboren kunstenaars zijn er kunstenaars uit Colombia, Ethiopië, Iran, Nederland en Polen die hier leven en werken.
De diversiteit zit hem ook in de benadering van het medium schilderkunst. Dit gaat van klassiek geïnspireerde kleinere werken tot monumentale formaten naast installaties die de grenzen van het medium opzoeken. De geselecteerde kunstenaars tonen ook overtuigend aan dat de discussie tussen figuratie en abstractie voorbijgestreefd is.
De tentoonstelling met werken van de 16 kunstenaars vindt plaats in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen en loopt tot en met zondag 19 augustus 2018 en is gratis toegankelijk van donderdag tot zondag van 13 tot 18u.
Tijdens deze periode kan je in kunststad Mechelen ook nog tal van andere tentoonstellingen bezoeken.
In De Garage, ruimte voor actuele kunst, lopen tot 2 september de tentoonstellingen met werk van Emilio Lopez-Menchero en Tamara Van San.
Van 27 juni tot 1 juli kan je op 8 locaties in de binnenstad naar de D.ART Kunstroute gaan kijken.
En sinds vandaag, zondag 17 juni, is ook het prachtige Museum Hof Van Busleyden terug geopend voor het publiek.
De Grote Prijs Ernest Albert is een organisatie van het Comité Ernest Albert in samenwerking met de Stad

INFO: 015 28 29 90 – ernest.albert@mechelen.bewww.prijsernestalbert.be


LEZING OVER DE BIËNNALE VAN VENETIË 2019

Door Hans Martens, directeur Academie Mechelen

Vrijdag 21 juni 2019 om 18u
Gratis toegankelijk voor iedereen
Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

PastedGraphic-3

Voorafgaand (vanaf 17u) kan je de Open Ateliers in de Academie bezoeken.
Aansluitend (20u) kan je naar de Opening van de tentoonstellingen Karin Hanssen & Chloé Op de Beeck
In De Garage, Onder de Toren 12, Mechelen
En alle activiteiten van de MUSEUMNACHT MECHELEN bezoeken (Nocturne tot 24u)
https://museumnachtmech.wordpress.com

De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini en het Arsenale (de voormalige militaire scheepswerven), spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de dogenstad.

De centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale wordt gecureerd door Ralph Rugoff, directeur van de Londense Hayward Gallery. Onder de titel ‘May You Live In Interesting Times’ (afgeleid van een ironische Chinese vloek waarbij ‘interesting times’ eigenlijk staat voor ‘uitdagende’ of ‘bedreigende’ tijden) werden kunstenaars uitgenodigd die reflecteren over de precaire aspecten van het bestaan en de bedreigingen op tradities, instellingen en de naoorlogse orde. Rugoff gelooft dat kunst misschien een soort gids kan zijn voor hoe te leven en te denken in ‘interessante tijden’. De tentoonstelling richt zich op het werk van kunstenaars die bestaande gewoonten van het denken uitdagen en onze blik op objecten en beelden, gebaren en situaties openen. De 79 uitgenodigde kunstenaars komen van over de ganse wereld. Onder hen ook de Belgisch-Nigeriaanse Otobong Nkanga. Andere opvallende namen zijn Ed Atkins, Nairy Baghramian, Christoph Büchel, Stan Douglas, Jimmie Durham, Christian Marclay, Julie Mehretu, Tomás Saraceno, Apichatpong Weerasethakul. Maar er zijn ook minder bekende kunstenaars uit niet-westerse landen zoals China, Thailand, Zuid-Korea, India, Palestina, Kenia.

Daarnaast zijn er natuurlijk de ca. 90 landenpaviljoens. In het Belgische paviljoen in de Giardini vertegenwoordigen Jos De Gruyter en Harald Thys er de Franstalige Gemeenschap van België. Andere opvallende namen zijn: Martin Puryear (USA), Bárbara Wagner & Benjamin de Burca (Brazilië), Laure Prouvost (Frankrijk), Natascha Sadr Haghighian (Duitsland), Cathy Wilkes (GB),
In de meer dan 50 tijdelijke tentoonstellingen die over gans Venetië zijn verspreid valt vooral de grote Luc Tuymans-expo op in het Palazzo Grassi. Daarnaast kunnen we werk bewonderen van Jannis Kounellis (Fondazione Prada), Georg Baselitz (Galleria dell’Accademia), Pino Pascali, Philippe Parreno, James Lee Byars, e.a.

Hans Martens geeft toelichting bij de geschiedenis van de Biënnale en geeft jou een richtsnoer voor jouw komende bezoek aan Venetië.
Deze lezing gaat door in het kader van de komende Studiereis van de Academie Mechelen naar Venetië.


Laureaten Specialisatie 2019

Alle disciplines van de Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen
Op donderdag 20 juni 2019 om 19 uur

affiche

De proclamatie gaat door in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
De tentoonstelling is gratis te bezichtigen in het Museum Hof van Busleyden
Sint-Janstraat 2a (ingang via de tuin), 2800 Mechelen

Donderdag 20 juni (na de proclamatie tot 22u)
Vrijdag 21 juni (tijdens de Museumnacht van 17 tot 24u)
Zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 juni 2019 (van 10 tot 17u)

Laureaten 2019
Anzhela Avagyan, Arnaud Eekelaers, Carine Bossaerts, Carine Toubhans, Catherine Lijssens, Dien De Bruyn, Eva Tavernier, Gaston Cornelis, Greet Gemis, Jean Van de Weghe, Jef Sterckx, Katrien Delcon, Lien Van de Velde, Ludo De Corte, Lut Vlassenbroeck, MariePaul Broothaers, Marleen Frans, Mia Lauwers, Mia Vervoort, Mieke Arts, Myriam Selleslagh, Nico Lenaerts, Peter Benoy, Rita de Graef, Rita Delrue, Rita Vancalbergh , Sonja Sermeus, Stijn Everaert, Veerle Hildebrandt, Zaza (Lut Massant)

Gelijktijdig is er werk te zien uit alle graden en disciplines in het Cultuurcentrum en in de Academie, waar je tevens alle ateliers kan bezoeken. Ontdek er het werk van onze leerlingen en praat er met cursisten en docenten.


IN-GEVULD

Een project van het atelier Textiele Kunsten van de Academie Mechelen

Locatie: Bleekstraat 7, 2800 Mechelen
Opening: vrijdag 21 juni 2019 om 20 uur

De tentoonstelling is te bezoeken
Zaterdag 22 juni, zondag 23 juni en maandag 24 juni van 10 tot 17u

Vrijdag 28 juni, zaterdag 29 juni en zondag 30 juni van 10 tot 17u

Affichebeeld_16-9

Het atelier Textiele Kunsten van de Academie Mechelen houdt van avonturen en in situ werken. Na tentoonstellingen in de toekomstige bibliotheek Het Predikheren, een kapel of een leegstaande opslagplaats palmen de cursisten nu een prachtig en monumentaal herenhuis in op wandelafstand van de Grote Markt van Mechelen.

Het lege en nog in renovatie zijnde pand sprak tot de verbeelding van de kunstenaars die van kelder tot zolder de ruimtes een verrassende inkleding geven. Centraal staat het werk van afstuderende cursisten uit het 5de jaar. Hun werk wordt echter letterlijk omkaderd door installaties, sculpturen en autonome kunstwerken van hun collega-cursisten.

Deelnemende kunstenaars

Mariette Baetens, Tine Herremans, Erlinde Lombaert, Katrien Nijs, Nancy Van Beersel.

Sonia Claes, Claudine De Cat, Joke De Deyn, Marie-José De Donder, Trees Driesens, Lieve Geens, Kaat Gheeraert, Karine Gutschoven, Jovita Grysbauskaite, Ekaterini Kaloudis, Caroline Knockaert, Maryse Krutwage, Marine Lenaerts, Monique Lenaerts, Miek Malfait, Sheila Punjabi, Linda Robben, Inge Roggeman, Carine Thielemans, Kris Thys, Mariette Vaganée, Carla Van der Elst, Jeannine Van Geel, Agnes Van Humbeeck, Rit Verstappen, Maria Verstraeten, Monica Volckaerts.

In het atelier Textiele kunsten wordt in het begin van de opleiding wordt gewerkt met individueel invulbare opdrachten, die de materie, de technische en beeldende mogelijkheden openbaren. Verscheidenheid is aan de orde. Grenzen tussen natuurlijke en synthetische materialen worden opengetrokken. Veel aandacht gaat naar nieuwe texturen, onverwachte combinaties van materialen, naar experiment en persoonlijke expressie. Al denkend, vernieuwend structurerend, vervormend, bewerkend, zo worden allerlei vezels en stoffen benaderd. Doel is een symbiose tussen materie, vormgeving en kleurenpalet tot stand brengen. De gevorderde studenten werken zelfstandiger en ontwikkelen een eigen signatuur.


LET’S GO UNDERGROUND!

Een project van het Multidisciplinair Atelier van de Academie Mechelen

Locatie: Museum Hof van Busleyden, Sint-Janstraat 2a, 2800 Mechelen

Opening: zondag 30 juni 2019 om 11 uur
De tentoonstelling is te bezoeken tot zondag 1 september 2019
Open van donderdag tot zondag van 10 tot 17u

Affiche let's go underground

Tijdens de zomermaanden wordt de ondergrondse ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen van het Museum Hof Van Busleyden ingenomen door het Multidisciplinair Atelier van de Academie Mechelen. Een vijftigtal cursisten presenteert er nieuw beeldend werk in een prikkelende dialoog tussen kunstenaars, kunstwerken en toeschouwers. Daarbij komen alle mogelijke disciplines aan bod: installaties, video, tekeningen, schilderijen, sculpturen, conceptuele kunst, …

LET ‘S GO UNDERGROUND! is een polyfoon feest waarop de bezoeker wordt uitgenodigd de veelheid aan formele en inhoudelijke betekenissen te beleven en te bevragen.

Deelnemende kunstenaars

Freddy Algoet, Roger Bertels, Kim Bertoe, Rita Boon, Stanislas Borowski, Jenny Bosschaerts , Dirk Cousserier, Cecilia Croonen, Bart De Busser, Els Deckers, Karolien Demot, Marleen De Smet, Johan Elst, Philippe Fosse, Lut Gillis, Marc Hendrickx, Monique Huys, Jacques Joris, Elise Leclef, France Lejeune, Rit Lembrechts, Mia Lettany, Joel Lopez, Jerry Maris, Johanna Martens, Laura Eva Meuris, Eline ’t Sant, Katleen Sergeant, Peter Simon, Kiki Sironval, Sidney Stoffels, Mark Vanbinst, Tin Van den Eynde, Rik Vander Elst, Wouter Vanderstede, Carolien Vanderweyden, Chantal Van Hoegaerden,, Ann Van Hove, Emy Van Reck, Hilde Van Riet, Ann Van Steelant, Kristof Van Vlasselaer, André Vandenbroeck, Fred Vercauteren, Tuur Verrezen, Maria Verstraeten, Mia Vervoort, Isabelle Vijt, Marc Weeghmans.

In het Multidisciplinair Atelier onder leiding van Herman Van Ingelgem worden kunstwerken en kunstenaars uit de moderne en hedendaagse kunst als uitgangspunt genomen. Ze worden niet letterlijk nagebootst maar beschouwd als een uitnodiging om een persoonlijk onderzoek uit te bouwen. Bepaalde thema’s en beeldstrategieën worden onder de loep genomen om ze te analyseren, te interpreteren en zelf toe te passen. Deze methode laat toe om op een actieve manier kennis te maken met de hedendaagse kunst. Stap voor stap word je een creatieve participant.


Open Kerkdagen 2019 ‘EMOTIES’

1 juni – 23 juni 2019

Emotie is het thema van Open Kerkendagen 2019 en ook van deze tentoonstelling. Dit project is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Torens aan de Dijle vzw en Academie Mechelen.

TAD19-001-open kerken social-01

De cursisten en docenten van de Academie Mechelen laten zich inspireren door het rijke erfgoed in de Mechelse historische kerken: een beeld van Faydherbe, een meesterwerk van Rubens of het lichtspel door glasramen, … het is onmogelijk gevoelloos te blijven voor alle verhalen die zij ons toefluisteren. De werken in deze expo formuleren er een hedendaags antwoord op, en zorgen zo voor een heel nieuw pallet aan emoties.

Religieuze gebouwen en hun kunstwerken kunnen vergeleken worden met een kaleidoscoop, die schittert van duizend kleurrijke vormen. De werken in deze expo en de dialoog tussen heden en verleden benadrukken deze rijkdom en creativiteit.

Deze expo vindt plaats op 4 unieke locaties en laat zien dat Mechelen een stad is waar kunst en kunstenaars thuis horen.

Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk

Werken van Ann De Ferm, Wendy De Haes, Jenny De Ronghé, Sina Mariën, Leen Slachmuylders, Stan Vanderstede, Wouter Vanderstede.

Onze-Lieve-Vrouwkerkhof – 2800 Mechelen
Alle dagen open van 13u tot 17u (woensdag gesloten)

Sint-Janskerk
Werken van Studio Borgerstein (Yvonne Backs, Jef Cloostermans, Rozette Goovaerts, Wytze Hingst, Sven Langhmans, Monica Laroche, Stijn Michiels, Palmer Nuyttens, Francois Ost, Sonny Perez, Sylvain Serneels, Georg Vertrepen o.l.v. Sacha Eckes) en de Jeugd- en jongerenateliers van de Academie Mechelen o.l.v. Lien Boelen, Nel De Wever, Sacha Eckes, Petra Everaert, Véronique Mazimpaka, Chloé Op de Beeck, Goele Poelmans, Valentina Rossi.

Sint-Janskerkhof 1 – 2800 Mechelen
Alle dagen open van 13u tot 17u (woensdag gesloten

Sint-Pieter-en-Paulkerk
Werken van Arsalan Amiri, Anzhela Avagyan, Rita Boon, Marie-Paul Broothaerts, Catherine Lijssens, Elisa Masschelein, Johan Quix, Liesbeth Slachmulders, Leen Vanden Driessche, Eva van Heuverbeke, Jongerenateliers van de Academie Mechelen o.l.v. Kornelia Bonnaerens en Isabelle Dethoor

Keizerstraat 1 – 2800 Mechelen
Alle dagen open van 13u tot 17u (woensdag gesloten)

Sint-Romboutskathedraal
Werken van Vanessa Aelbrecht, Annemarie Mallaerts, Mon Reyniers, Myriam Selleslagh, Noëlla Van den Eeden, Lotte Vander Elst, Leen Van Landeghe

Onder den Toren – 2800 Mechelen
Alle dagen open van 8u30 tot 17u30

www.torensaandedijle.bewww.academiemechelen.be

Voor de concerten op 1, 3 en 5 juni 2019
https://conservatorium.mechelen.be


ART&FILM #10

MITTEN + HET GERUCHT: ROSAS DANST ROSAS

maandag 3 juni – 20.40u
Filmhuis i.s.m. Academie Mechelen en Conservatorium Mechelen

rosas

MITTEN (55’) volgt de laatste repetitieweken van Mitten wir im Leben sind, een voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, haar gezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op basis van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach. De film geeft een beeld van De Keersmaekers minutieuze werkwijze, waarbij een choreografisch universum wordt opgebouwd aan de hand van een studie van de muzikale schriftuur. Dit intensieve creatieproces, het voortdurende herwerken en bijschaven, gekenmerkt door een onuitputtelijk verlangen naar precisie en detail, ziet zich weerspiegeld in de geduldige blik die de filmmakers werpen op het werk van choreografe, muzikant en dansers.

Een film van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes (BE, 2019 – 55’)
Met Boštjan Antončič, Anne Teresa De Keersmaeker, Marie Goudot, Julien Monty, Michaël Pomero, Jean-Guihen Queyras
Trailer en meer info op: https://www.rosas.be/nl/publications/693-mitten

HET GERUCHT: ROSAS DANST ROSAS (26’) is een korte documentaire over het creatieproces van Rosas danst Rosas, de voorstelling waarmee Anne Teresa De Keersmaeker internationaal doorbrak en die ondertussen een ijkpunt is geworden in de geschiedenis van de postmoderne dans. Deze documentaire, geregisseerd door Stefaan Decostere voor het BRT cultuurprogramma Het Gerucht, biedt aan de hand van fragmenten van de repetities en interviews met De Keersmaeker en componist Thierry De Mey, een blik op de totstandkoming van de choreografie waarin herhaalde abstracte bewegingen de hoofdrol spelen.

Een film van Stefaan Decostere (BE, 1983 – 26’)
Met Adriana Borriello, Anne Teresa De Keersmaeker, Michèle Anne De Mey, Fumiyo Ikeda, Thierry De Mey


ART&FILM #09: At Eternity’s Gate

Bejubelde biopic over Vincent Van Gogh met een magistrale Willem Dafoe als Van Gogh in een regie van schilder-regisseur Julian Schnabel (2018)
Maandag 13 mei 2019 om 20u30 in het Filmhuis – Cultuurcentrum Mechelen / extra voorstelling op dinsdag 14 mei om 18u30

eternity_dafoe

De naam van de film verwijst naar het schilderij ‘Op de drempel van de eeuwigheid’ van Vincent van Gogh, geschilderd in mei 1890, twee maanden voor zijn dood.
Als u aan Van Gogh denkt, ziet u wellicht meteen dat afgesneden oor op de grond liggen. Wees gerust, het komt in At Eternity’s Gate aan bod – de film focust op Van Goghs laatste, waanzinnigste jaren in Zuid-Frankrijk –, maar Schnabel weigert om Van Gogh enkel als een zichzelf verminkende zot neer te zetten. Integendeel: wanneer hij op een van zijn lange natuurwandelingen met zijn armen in de lucht naar de zonsondergang staat te kijken, lijkt hij veeleer zielsgelukkig dan wanhopig. Want wanneer hij over de velden tuurt, zegt hij, ziet hij niets dan eeuwigheid. Hoe onstabiel zijn leven ook was, hij beleefde het tenminste intenser dan de gemiddelde sterveling.
At Eternity’s Gate is geen traditionele biopic, maar ook geen puur experimentele aangelegenheid. Schnabel landt ergens in het midden, en dat is eigenlijk prima zo. Het impressionistische camerawerk prikkelt de zintuigen, en soms experimenteert de regisseur met stijleffecten die Van Goghs geestestoestand moeten weergeven. Zo krijg je nooit het gevoel dat je naar een bewegend schilderij staat te kijken – die film bestaat al en heet Loving Vincent –, maar wel dat je in zijn schoenen staat. (Bron: De Morgen)


‘t Kranske zet de poort open

Op zaterdag 4 mei zetten we de grote poort van ‘t Kranske open!
Tussen 9.30 en 13.30 u. ben je welkom om te ontdekken wat je allemaal kan volgen in het kunstencentrum van onze gemeente, want dat is behoorlijk wat!

Zowel het conservatorium als de academie van Mechelen hebben een filiaalafdeling in ‘t Kranske. Bij het conservatorium kan je terecht bij de afdeling Muziek en Woord. Hier worden al enkele jaren muzieklessen gegeven, algemene muzikale en culturele vorming, piano, viool, cello, klarinet, koperblazer, gitaar, sax en dwarsfluit. Vanaf september zouden ze ook graag starten met slagwerk en muziekatelier voor de allerjongsten. Op 4 mei kan je alvast komen kijken en luisteren naar open lessen als voorsmaakje.

Naast de muzieklessen is er ook een afdeling Woord in ‘t Kranske (vanaf 8 jaar). Als je graag met woorden speelt, op een podium staat of toneel speelt, dan moet je niet langer wachten om even binnen te stappen. Het conservatorium van Mechelen zorgt voor een waaier aan woord en dramalessen door gemotiveerde leerkrachten.

De academie van Mechelen heeft een afdeling in ‘t Kranske voor kinderen van 6 tot 11 jaar. In de lagere graad leren kinderen op een speelse manier hun creativiteit ontwikkelen. Er wordt gewerkt met verschillende materialen zoals klei, houtskool, verf, stempels, recuperatiematerialen en plaaster. Kinderen zitten bij leeftijdsgenoten. De beginsituatie mag heel verschillend zijn. In de academie geloven ze sterk dat er in ieder kind een kunstenaar schuilt en dat ze dat talent kunnen ontwikkelen. Op zaterdag 4 mei kunnen alle kinderen meedoen tijdens een open les op de koer!

Het Kantcentrum ‘t Ordinaaltje en de muziekvereniging van Bonheiden hebben ook een vaste stek in ‘t Kranske. Zij zullen op 4 mei met veel plezier meer vertellen over hun werking. Daarnaast zijn de plastische cursussen van ‘t Blikveld ook actief in ‘t Kranske. Een cursus tekenen, aquarel en zelfs akoestische gitaarlessen voor volwassenen vinden er plaats. Je kan tijdens de opendeurdag werken van de cursisten bekijken en zelfs enkele cursisten aan het werk zien en horen.

CONSERVATORIUM
10 – 12 u.: open lessen dwarsfluit
10 – 11 u.: open lessen slagwerk
10 -12.30 u. : repetitie met open deuren van het openbaar examen vierde jaar Woordatelier: “ en toen…….” : leerlingen vertellen allerlei spannende dingen .Echt gebeurd ?? Wie zal het zeggen ?
12.30 -13.30 u.: optreden van het eerste jaar woordatelier met een waaier aan gekke teksten
10 – 12 u.: open les muziekatelier
10 – 11 u.: open les klassieke gitaar

ACADEMIE
Open lessen beeld van 9 – 10.40 u. en van 10.50 tot 12.30 u.

GC ‘t BLIKVELD
Open les akoestische gitaar tussen 11 en 12 u.

DOORLOPEND VOOR KINDEREN
Kinderen kunnen komen uitproberen of het kunstonderwijs iets voor hen is. Verzamel 4 stempels en krijg een diploma ‘klaar voor het kunstonderwijs!’, overhandigd door de schepen. Stempels verzamelen kan door volgende activiteiten:
– verkleed je en speel een scène na
– beschilder een canvas op de schildersezel
– probeer kantklossen uit of doe een zoektocht in de lokalen van ‘t Ordinaaltje
– doe mee aan een open les van de academie en/of het conservatorium


Amsterdam
Hockney – Van Gogh

Donderdag 28 maart 2019

Vertrek om 8u, Rode Kruisplein / 8.15u P+R Kontich

coverbeeld

Van Gogh Museum > Hockney – Van Gogh
De wereldberoemde kunst van David Hockney (°1937) is kleurrijk en kolossaal. Hockney haalt veel inspiratie uit de natuur, hij gebruikt felle kleuren en experimenteert met perspectief. Ook van Gogh hield zich hier mee bezig. Deze overeenkomsten zijn geen toeval. Vincent van Gogh was een grote bron van inspiratie voor David Hockney.
Ontdek alle parallellen tussen de twee grote kunstenaars in de tentoonstelling Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature. In de tentoonstelling zijn enkele meesterwerken van Van Gogh te zien naast Hockneys imposante landschappen. Met als hoogtepunt The Arrival of Spring in Woldgate (2011).
(ticket voor toegangsblokken 14u en 14u15 is inbegrepen)

Rijksmuseum > Alle Rembrandts
Met topstukken als De Nachtwacht, Marten & Oopjen, Het Joodse Bruidje en De Staalmeesters, beheert het Rijksmuseum de grootste collectie Rembrandt-schilderijen ter wereld en bovendien het meest representatieve overzicht van zijn gehele oeuvre. Het is een unicum, gezien de kwetsbaarheid van de tekeningen en etsen, dat de hele collectie samen wordt getoond. De tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ geeft een weergaloos beeld van Rembrandt als kunstenaar, als mens, als verhalenverteller en laat zien hoe vernieuwend hij was.
(ticket NIET inbegrepen > kan je best zelf vooraf online bestellen = 19€ / mogelijks zijn er op de dag zelf aan de kassa geen tickets beschikbaar of staan er lange rijen)

Stedelijk Museum > collectie & 3 tentoonstellingen
Naast de bijzondere permanente collectie zijn er 3 interessante expo’s.
‘Spirits of the Soil’ is een nieuwe serie monumentale schilderijen van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling in 6 zalen. Raquel van Haver (°1989) won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018.
‘Pinball Wizard’ toont de historische ontwikkeling van de toonaangevende en veelzijdige kunstenaar Jacqueline de Jong. Hierin schakelt zij moeiteloos tussen diverse stijlen: van expressionistische schilderkunst tot nieuwe figuratie en pop art. Het werk van Jacqueline de Jong wordt in 13 zalen gepresenteerd in combinatie met werken uit de collectie van het Stedelijk Museum.
‘Hybrid Sculpture’ toont een selectie uit de collectie beelden van het Stedelijk vanaf de jaren negentig tot nu, een periode waarin kunstenaars de beeldhouwkunst met een enorme vrijheid tegemoet treden en voortdurend de grenzen van het medium aftasten en oprekken. Het begrip ‘hybride’ verwijst naar de vermenging van genres, stijlen en media, die zo typerend is voor de hedendaagse sculptuur.
De presentatie omvat werk van 19 kunstenaars. Alle kunstenaars werken op het snijvlak van sculptuur en schilderkunst, performance, videokunst en design.
(ticket NIET inbegrepen > kan je aan de kassa kopen = 18,50€ / hier vermoedelijk geen lange wachtrij)


Studiereis Berlijn

woensdag 27 februari tot en met zaterdag 2 maart 2019

De eens verdeelde stad is één van de meest bruisende culturele steden in Europa. Een stad die tot de verbeelding blijft spreken. Ontelbare musea en bezienswaardigheden stofferen het bijzondere verleden én heden van de stad, zijn bewoners en artistieke passanten. Samen met JFK zullen we op het einde van de studiereis kunnen zeggen: “Ich bin ein Berliner”

Programma (onder voorbehoud van aanpassingen / het exacte programma wordt later meegedeeld)

EEN GREEP UIT HET PROGRAMMA
Het programma is vrij, maar als je onze tips volgt, haal je het maximum uit jouw studietrip.

• Bezoek aan de kunstcollectie van de Reichstag
• Hamburger Bahnhof – Museum van Hedendaagse Kunst met een bijzondere collectie (o.a. Beuys, Warhol, Kiefer, …) en tijdelijke tentoonstellingen van o.a. Otto Müller, Agnieszka Polska, de Flick Collection en de topwerken uit de Nationalgalerie
• Gemäldegalerie – collectie 14de tot 19de eeuw met meesterwerken van van Eyck, Bruegel, Dürer, Raffael, Titiaan, Caravaggio, Rubens, Rembrandt en Vermeer. Tijdelijke tentoonstelling (vanaf 1 maart): Mantegna – Bellini, Meesters uit de renaissance.
• Het Museuminsel – met keuze uit Alte Nationalgalerie, Altes Museum, Neues Museum, Pergammonmuseum
• Boros collectie en/of Sammlung Hoffmann
• KW-Berlin, de trendy kunsthal van Berlijn en de galeries in Berlin-Mitte
• Kindl, een tot kunsthal omgebouwde brouwerij voor tijdelijke tentoonstellingen hedendaagse kunst
• … en meer …

Info prijzen (op basis van tweepersoonskamer of single) en inschrijvingen: abk@mechelen.be


Art & Film #08: A LONG WAY HOME

MAANDAG 1 APRIL om 20u30.
Een organisatie i.s.m. Filmhuis Mechelen

A Long Way Home (1)

 

In zijn bekroonde documentaire ‘A Long Way Home’ volgt de Zwitserse regisseur Luc Schaedler vijf zeer uiteenlopende Chinese topartiesten: danser Wen Hui, schrijver Ye Fu, cartoonist Pi San en de beeldende kunstenaars Gao Brothers, (die overigens nog op de recentste Triënnale voor Hedendaagse Kunst in Duffel present waren).
Allemaal maken ze deel uit van de kleine, fragiele Chinese tegencultuur.
Vertrekkende vanuit hun eigen familiegeschiedenis proberen ze vanuit het verleden het complexe Chinese heden te begrijpen, en dromen ze van een democratische, menselijke samenleving: iets waar ze met veel moed en nog meer zin voor humor aan proberen te werken, ook al is dat niet altijd makkelijk in het hedendaagse China.
En hun strijd is misschien wel niet alleen relevant voor China, maar voor de hele wereld?
Regisseur Luc Schaedler is al een kwarteeuw gefascineerd door China, trok al vele keren door het land en houdt ons met deze documentaire een spiegel voor: wat zouden wij doen in de situatie van deze vijf artiesten? Zouden we even moedig zijn? In hoeverre zijn we gevangene van ons eigen verleden? En hoe vreemd is het dat de existentiële vragen waar zij mee worstelen akelig gelijklopend zijn met de vragen waar wij in het westen mee worstelen?

A LONG WAY HOME
Regie: Luc Schaedler
Zwitserland 2018, 75 min.

Vertoning:
MAANDAG 1 APRIL om 20u30

I fo en trailer op http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-a-long-way-home/


ART&FILM #07: WERK OHNE AUTOR / NEVER LOOK AWAY

Maandag 11 maart om (uitzonderlijk) 19u00 in het Filmhuis – Cultuurcentrum Mechelen

Richter

In ‘Werk ohne Autor’, geïnspireerd door het leven van kunstschilder Gerhard Richter, staan drie periodes uit de Duitse geschiedenis centraal. Wanneer de jonge kunstenaar Kurt Barnert de studente Ellie ontmoet, is hij ervan overtuigd dat hij de liefde van zijn leven gevonden heeft. Om de verstikkende Oost-Duitse mentaliteit en Ellies tirannieke vader Carl te ontvluchten, ontsnappen Kurt en Ellie naar het Westen.
Maar Kurt wordt achtervolgd door de pijnlijke herinneringen uit zijn kindertijd tijdens de Nazi-jaren. Bovendien blijken hij en Carl verbonden door gebeurtenissen uit het verleden. De dubieuze rol die Carl tijdens de Tweede Wereld Oorlog speelde, achtervolgt hem als een schaduw. Kurt begint schilderijen te maken over zijn eigen lot en de trauma’s van een hele generatie. Wanneer Kurt zichzelf en de ware kunst ontdekt, heeft dit ook zware implicaties voor Carl.
Liefde, haat, familie, macht, kunst, geschiedenis en politiek: alles komt samen in ‘Werk ohne Autor’.
(Regie: Florian Henckel von Donnersmarck – Duitsland 2018, 188’)


Opening expo TIJD op zaterdag 23 februari vanaf 12u30

TIJD VOOR KUNST. Dat is het thema van de Dag van de Academies die over gans Vlaanderen op 23 februari doorgaat. Het Kunstonderwijs Mechelen heeft echter zijn “Dag” al gevierd op 2 februari. VOOR-TIJDIG dus. Maar de kinderen en jongeren hebben de voorbije weken wel rond het thema gewerkt en vanaf zaterdag 23 februari kan je de resultaten bewonderen in de gangen van de academie.
De expo loopt tot zondag 31 maart 2019. Wees er dus OP TIJD bij.


Kunstbeurs ART ROTTERDAM

Donderdag 7 februari 2019

ART-Rotterdam-logo

Kunstbeurs Art Rotterdam in Van Nellefabriek

Art Rotterdam is de belangrijkste beurs voor hedendaagse kunst in Nederland. Voor deze 20ste jubileumeditie heeft de beurs haar gevarieerde model gericht op jonge kunst aangescherpt en plaatst ze de samenwerking centraal. In een meer intieme sfeer is er meer focus op verbinding tussen nationale en internationale galeries. Vier dagen lang vormt de Van Nellefabriek –één van de meest indrukwekkende interbellum gebouwen in Nederland- het decor voor de laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst.
Nieuw is de presentatie van Now/Forever, samengesteld door Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation. Tevens kent de New Art Section een vernieuwde, tailormade architectuur en is samengesteld door curator Tiago de Abreu Pinto. Op de beurs zelf is vanaf dit jaar ook meer duiding aangebracht, in de vorm van informatiebordjes bij kunstwerken in elke stand.
Van tevoren alvast optimaal voorbereiden op de beurs? Dat kan met de online Art Rotterdam catalogus op GALLERYVIEWER.COM, vanaf 18 januari online.

Deelnemende galeries

MAIN SECTION
AKINCI (NL) | Althuis Hofland Fine Arts (NL) | andriesse eyck galerie (NL) | artlead.net (BE) | ASPN (DE) | Willem Baars Projects (NL) | Balzer Projects (CH) | Base-Alpha Gallery (BE) | van den Berge (NL) | Galleri Jacob Bjørn (DK) | BorzoGallery (NL) | Brandt Gallery (NL) | Ellen de Bruijne Projects (NL) | Kristof De Clercq gallery (BE) | Galerie la Ferronnerie (FR) | Flatland Gallery (NL) | FOLD Gallery (UK) | Galerie Fontana (NL) | Annet Gelink Gallery (NL) | Gallery Annie Gentils (BE) | GRIMM (NL) | Rianne Groen (NL) | HE.RO (NL) | Gerhard Hofland (NL) | KANT (DK) | Roger Katwijk (NL) | KersGallery (NL) | Galerie Martin Kudlek (DE) | Maurits van de Laar (NL) | Galerie Wouter van Leeuwen (NL) | Livingstone Gallery (NL) | Lumen Travo (NL) | Galerie Ron Mandos (NL) | Meijer Kunsthandel (NL) | Tobias Naehring (DE) | NL=US Art (NL) | No Man’s Art Gallery (NL) | PHOEBUS Rotterdam (NL) | Plus One Gallery (BE) | PSM (DE) | Ramakers (NL) | The Ravestijn Gallery (NL) | MIEKE VAN SCHAIJK (NL) | Hidde van Seggelen (UK) | Barbara Seiler (CH) | SEXAUER (DE) | Slewe (NL) | Stigter van Doesburg (NL) | Frank Taal Galerie (NL) | tegenboschvanvreden (NL) | TORCH gallery (NL) | UNTTLD CONTEMPORARY (AT) | Upstream Gallery (NL) | Gallery Sofie Van de Velde (BE) | Galerie VIVID (NL) | We Like Art (NL) | Galerie Fons Welters (NL) | The White House Gallery (BE) | Martin van Zomeren (NL)

NEW ART SECTION
Salim Bayri, Galerie van Gelder (NL) | Paola Ciarska, IMT Gallery (UK) | Caroline Van den Eynden, DMW Art Space (BE) | Alex Farrar, Dürst Britt & Mayhew (NL) | Thomas Hauser, Un-Spaced Gallery (FR) | Mar Hernandez, White Noise Gallery (IT) | Alexandra Hunts, Galerie Bart (NL) | Jonas Maas, Philipp von Rosen Gallery (DE) | Momu & No Es – Lucia Momu, Joey Ramone (NL) | Catalin Pislaru, Nir Altman (DE) | Michael Pybus, Tatjana Pieters (BE) | Salut c’est cool, Galerie 22,48 m² (FR) | Emilio Vavarella, Gallleriapiù (IT)

SOLO / DUO
Archiraar Gallery (BE) | Meessen De Clercq (BE) | Division of Labour (UK) | galerie dudokdegroot (NL) | Hans & Fritz Contemporary (UK) | Josilda da Conceição Gallery (NL) | LangArt (NL) | L’étrangère (UK) | mariondecannière (BE) | MATÈRIA (IT) | Montoro 12 Contemporary Art (BE) | Caroline O’Breen (NL) | P74 Gallery (SI) | Show Off (NL) | Cokkie Snoei (NL) | SPECTA (DK) | Vriend van Bavink (NL) | Zeller van Almsick (AUT)


ART&FILM #06: HARRY GRUYAERT – Photographer

Maandag 11 februari om 20u30 in het Filmhuis – Cultuurcentrum Mechelen

harrygruyaert_foto_1_c_harry_gruyaert_-_magnum_photos

75 is meesterfotograaf Harry Gruyaert intussen, maar aan stoppen met fotograferen denkt hij nog lang niet, wel integendeel. Want als uit het uitmuntende filmisch portret ‘Harry Gruyaert, photographer’ één zaak blijkt, is het wel dat Gruyaert al zijn hele leven compleet bezeten is door de fotografie. Als 18-jarige trekt hij naar Parijs, waar hij het bruisende leven en – vooral – de kleurenfotografie ontdekt. Het wordt het startpunt van een briljante carrière die nu al bijna zestig jaar duurt: zijn werk belandt in het MoMA, hij converseert met Cartier-Bresson, komt bij het topagentschap Magnum terecht en wordt bekroond met de Kodak Prize. Regisseur Gerrit Messiaen slaagde erin zowel Gruyaerts prachtige werk als zijn boeiende biografie te vatten. En behalve een uitstekend en boeiend portret is ‘Harry Gruyaert, photographer’ ook nog eens een prachtig in beeld gezette film, met dank aan het camerawerk van Jimmy Kets, niet toevallig zelf fotograaf. En de mooie accordeon-soundtrack van Tuur Florizoone maakt het helemaal af. Topdocu!

http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/harry-gruyaert-photographer/


Affichebeeld-final

De Academie, Beiaardschool en Conservatorium nodigen je van harte uit op hun “Dag van het Kunstonderwijs”. 
Vanaf 10u kan je in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, een instrumentenmarkt, demolessen dans, theatervoorstellingen, concerten en open ateliers. 
In de Academie zijn er (van 10 tot 17u) doorlopend workshops Grime, Flipboekjes maken, Zeefdruk, Monotype, Fotosessies,… Inschrijven is niet nodig. Spring gewoon binnen en laat je creativiteit de vrije loop. Voel je jouw revolutionaire hart kloppen, maak dan jouw eigen klimaat-protestbord in onze pop-up Protestbordenfabriek.
Je kan bij de leerkrachten en secretariaten terecht voor alle informatie over het ruime studieaanbod. Ben je toe aan een pauze, ga dan langs voor een hapje en een drankje bij de cava & oesterbar in de cafetaria. 
In samenwerking met het Filmhuis spelen we om 18u ‘De Confrontatie – twee jaar aan De Ateliers’, een documentaire van Ditteke Mensink over dé broedplaats voor toptalenten in de beeldende kunst in Amsterdam. 
ANEMOS, het harmonieorkest van het conservatorium, sluit om 19.30u de dag af met een spetterend concert. 
Download hier het programma.

Besloten hofjes door de ogen van de Academie

Van 8 december tot 3 februari 2019 in het Museum Hof van Busleyden
Van 15 december tot 3 februari 2019 in de Academie

De Besloten Hofjes behoren tot de absolute hoogtepunten uit de collectie van het Museum Hof van Busleyden in Mechelen. Deze 16de-eeuwse retabelkastjes werden gemaakt door de Mechelse gasthuiszusters. Uiterst nauwgezet creëerden zij hun hofjes met daarin voorstellingen van een ideale, spirituele en paradijselijke wereld. De Besloten Hofjes zijn zeldzame voorbeelden van ‘anonieme’ vrouwelijke kunst, devotie en spiritualiteit. Zij zijn uniek in hun soort en nergens ter wereld vind je een dergelijk grote verzameling van Besloten Hofjes.

Leerlingen van de Academie Mechelen lieten hun verbeelding los op deze bijzondere kijkdozen vol visuele prikkels.
Een selectie van de Hofjes van leerlingen uit de Lagere Graad en Studio Borgerstein is van 8 december tot 3 februari te zien in de originele vitrinekasten in het Museum Hof van Busleyden. De echte Besloten Hofjes gaan in dialoog met het werk van de hedendaagse kunstenares Berlinde De Bruyckere in de tentoonstelling ‘It almost seemed a lily’, eveneens te bezoeken in het Museum Hof van Busleyden van 15 december tot 12 mei 2019.

Een uitgebreide keuze uit diverse ateliers is te bewonderen in de Academie van 15 december 2018 tot 3 februari 2019.


De Confrontatie – twee jaar aan de ateliers

Vertoning
Zaterdag 2 februari om 18u00

Filmhuis – Cultuurcentrum
Inkom gratis!
ateliersw138b3e

Op zaterdag 2 februari organiseren de Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium weer hun Dag van het Kunstonderwijs.

Van 10 tot 17u kan je in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, een instrumentenmarkt, demolessen dans, theatervoorstellingen, concerten en open ateliers.

Aansluitend op die dag vertoont het Filmhuis om 18u00 ‘De Confrontatie – twee jaar aan De Ateliers’, een fascinerende documentaire van Ditteke Mensink over het Amsterdamse kunstenaarsinsitituut De Ateliers, dé broedplaats voor jonge toptalenten in de beeldende kunst.

Twee jaar lang krijgen tien jonge, getalenteerde kunstenaars er de gelegenheid om in een eigen atelier te werken, en iedere dinsdag bespreken ze het geleverde werk met gevestigde kunstenaars.

De jonge artiesten worden opgeroepen om zich los te maken van academische oplossingen en op zichzelf terug te vallen: dat kan doodeng zijn, zo blijkt uit de film.
En de aanwezigheid van Mensinks camera maakt de confrontatie er voor de kunstenaars niet minder op.

(Na de film sluit ANEMOS – het harmonieorkest van het conservatorium – de DKO-dag af met een spetterend concert)

DE ATELIERS
Regie: Ditteke Mensink
NL 2016, 85 min.
Vertoning:
ZATERDAG 2 FEBRUARI om 18u00
Inkom gratis!


Art & Film #05: KUSAMA – INFINITY

Regie: Heather Lenz (USA-JPN, 2018, 80 min.)
Maandag 14 januari 2019 om 20u30
Filmhuis Cultuurcentrum Mechelen
Een organisatie i.s.m. Filmhuis Mechelen

Kusama_01
Yayoi Kusamais 89 nu, en wereldwijd misschien wel de meest populaire artieste. De afgelopen vijf jaar lokten haar tentoonstellingen maar liefst vijf miljoén bezoekers, allemaal verzot op haar wonderlijke Mirror Rooms, haar eindeloze stippen-, bolletjes- en pompoenvormige werken en haar bizarre installaties. Maar Kusama’s weg naar dat succes en die erkenning was zéér lang en bijzonder hobbelig. De artieste uit Matsumoto begon al op zeer jonge leeftijd met het maken van kunst en poëzie, maar raakte al snel verveeld door de traditionele Japanse stijl. Nog onder de indruk van de gruwel die ze tijdens de tweede wereldoorlog meemaakte, besloot ze een meer individueel pad te volgen, dat haar al snel in de richting van de toenmalige Europese en Amerikaanse avant-garde leidde. In 1957 verhuisde ze naar de Verenigde Staten, waar ze met haar werk en haar spraakmakende – want vaak naakte – performances al snel uitgroeide tot één van de cruciale invloeden op de nieuwe kunstenaarsscène. Zo maakten Andy Warhol en Claes Oldenburg werk dat bijwijlen wel verdacht véél op dat van Kusama leek, kocht een gefascineerde Frank Stella in 1961 haar schilderijen, werd Donald Judd een vriend, en stelde ze samen met Jackson Pollock tentoon.De weg naar internationaal succes leek dan ook wijd open te liggen – tot de depressie snoeihard toesloeg: in 1973 keerde ze naar Japan terug, waar ze enkele jaren later in een psychiatrische inrichting belandde. De complete vergetelheid dreigde, maar enkele retrospectieves zwengelden een aantal jaar geleden de belangstelling voor haar werk opnieuw aan. Maar het was pas toen honderdduizenden fans foto’s van haar werk via sociale media als Instagram begonnen te delen dat haar populariteit compleet explodeerde: waar haar werk ook tentoongesteld wordt, de toeloop is gegarandeerd zo groot dat sommige musea en galerieën toeschouwers letterlijk maar 30 seconden of een minuut gunnen om het werk te bekijken, want dan wacht alweer een volgende lading fans…
Kusama zelf werkt ondertussen vanuit haar psychiatrische inrichting (al sinds 1977 haar vaste verblijfplaats) nog altijd als een bezetene door aan haar oeuvre.

‘Kusama – Infinity’ is een prachtige documentaire over een fascinerende vrouw en een uniek talent: kijken!


Art & Film #04: The End of Fear

Een documentaire van Barbara Visser / NL. 2017, 70 min. / Nederlands gesproken

MAANDAG 10 DECEMBER om 20u30
Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

The-End-of-Fear_pic

Het staat bekend als een van de ergste misdaden in de hedendaagse kunstgeschiedenis: de moord op Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue. Of eigenlijk: de dubbele moord. In 1986 stapte een verwarde man het Stedelijk Museum in Amsterdam binnen en sneed met een stanleymes het grote abstracte doek van Barnett Newman aan flarden. De Amerikaanse restaurator Daniel Goldreyer werd aangetrokken om het schilderij te herstellen, maar toen het terugkeerde op zaal was van de oorspronkelijke uitstraling niets meer over. Goldreyer had het canvas behandeld met bouwmarktverf en een roller, en het kunstwerk daarmee definitief en onherstelbaar om zeep geholpen.

Ruim een kwart eeuw na dato reconstrueert Barbara Visser het drama. De kunstenaar, de museumdirecteur, de criticus, de kunsthistoricus, de dader – ze komen allemaal aan het woord. Niet om schuld toe te wijzen, maar om het moment van overlijden te bepalen. Want wanneer houdt een kunstwerk – ding of idee – op te bestaan?


Boijmans Rotterdam & De Pont Tilburg
Rubens’ olieverfschetsen
Ann Veronica Janssens
Anne & Patrick Poirier

Donderdag 29 november 2018

Afbeelding1

Boijmans van Beuningen Museum, Rotterdam

‘Pure Rubens’ toont het grootste overzicht van Rubens’ olieverfschetsen
De tentoonstelling ‘Pure Rubens’ toont het grootste overzicht van Rubens’ olieverfschetsen dat in de afgelopen 65 jaar is getoond. In de olieverfschetsen is de briljante toets van de meester zelf altijd aanwezig.
Museum Boijmans Van Beuningen bezit een zeer belangrijke collectie olieverfschetsen van Rubens. De verzameling is uniek voor Nederland en behoort tot de allerbeste ter wereld. ‘Pure Rubens’ toont de schilders ongekende verbeeldingskracht: het vermogen om steeds op andere manieren verhalen te vertellen, waarbij je als bezoeker wordt meegenomen en ondergedompeld. Museum Boijmans Van Beuningen en het Museo Nacional del Prado in Madrid werkten samen om de mooiste werken bijeen te brengen. Ze tonen de hand van de meester in al zijn facetten en verraden zijn temperament: gretig, levendig, overvloedig.

De Pont Museum, Tilburg

Ann Veronica Janssens
Licht, kleur en ruimte zijn de basismaterialen van de Belgische kunstenares Ann Veronica Janssens (°1956). Met deze ongrijpbare fenomenen creëert ze ‘beelden’ die het onzichtbare zichtbaar maken. Architectuur is van nature statisch, terwijl licht en kleur veranderlijk zijn. Dat is wat Janssens onderzoekt, waarmee zij experimenteert en mensen en dingen in beweging brengt. Haar werk is gebaseerd op zintuiglijke waarneming en vraagt een actieve betrokkenheid van de toeschouwer.
Ann Veronica Janssens, zo kunnen we in ieder geval vaststellen, roept verwondering op met werken die bijzonder én alledaags zijn.

Anne & Patrick Poirier
De artistieke zoektocht van Anne & Patrick Poirier begon bijna vijftig jaar geleden in Rome. Tijdens een verblijf in de Villa Medici, de Franse academie ter plaatse, raakten ze geboeid door de eeuwenoude ruïnes en andere sporen van het verleden die overal in de stad zichtbaar zijn. Sindsdien speelt de herinnering een hoofdrol in hun werk, naast de kwetsbaarheid van cultuur, natuur en de mens. Vanaf het begin van hun gezamenlijke carrière treedt het kunstenaarsduo afwisselend op als architect en archeoloog.  Archeologische opgravingen zijn niet alleen stille getuigen van verval of vernietiging door een oorlog of een natuurramp die lang geleden plaatsvond. Voor de Poiriers zijn ruïnes ook een teken van vitaliteit, een metafoor voor het leven dat steeds doorgaat in een ononderbroken keten van leven en dood – van constructie en destructie.


Genk C-MINE Expeditie
The World of Tim Burton

Zaterdag 17 november 2018

Deze studiereis organiseren we in de eerste plaats voor onze leerlingen van de Middelbare Graad (12-17j). Ook de leerlingen van de woensdag- en zondagateliers kunnen mee. De 6 docenten van de Middelbare Graad op zaterdag begeleiden de groep. Ouders en volwassen cursisten kunnen ook mee zolang er vrije plaatsen zijn.

tentoonstelling-the-world-of-tim-burton-gaat-van-start-in-genkse-c-mine.20180814060543

THE WORLD OF TIM BURTON

The World of Tim Burton (°USA, 1958) presenteert zijn uitgebreide artistieke werk in een samenhangende tentoonstelling van tekeningen, schilderijen, foto’s, genanimeerde stop-motion poppen, maquettes, geanimeerde films en sculpturale installaties.

De expo focust op de bijzondere karakters en werelden die enkel en alleen konden ontstaan in de unieke verbeeldingswereld van Tim Burton. Er worden meer dan 400 werken gepresenteerd in verschillende secties. In Around the World geven illustraties in notaboekjes, schrijfblokken van hotels, servieten van restaurants,… de spontaniteit van Tim Burton zijn creatieve proces weer. In de sectie Film Characters krijgt de bezoeker meer inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van vele bekende filmpersonages. En in het onderdeel Influences kom je te weten waar Tim Burton inspiratie uit put, hier is ook meteen het vroegste werk van hem terug te vinden.
Samen met de andere thema’s is de veelzijdige tentoonstelling een absolute aanrader, zowel voor doorwinterde Tim Burton-fans als voor het publiek dat minder bekend is met zijn werk.

De rondreizende tentoonstelling over het werk van Tim Burton was reeds te zien in New York, Parijs, Tokio, São Paulo en Praag. Als visionaire filmregisseur en producent wordt Tim Burton internationaal erkend en gelauwerd voor zijn films — Pee-wee’s Big Adventure (1985), Beetlejuice (1988), Batman (1989), Edward Scissorhands (1990), Batman Returns (1992), Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas (1993), Ed Wood (1994), Mars Attacks! (1996), Sleepy Hollow (1999), Planet of the Apes (2001), Big Fish (2003), Tim Burton’s Corpse Bride (2005), Charlie and the Chocolate Factory (2005), Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007), Alice in Wonderland (2010), Dark Shadows (2012), Frankenweenie (2012), Big Eyes (2014), Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2016) en Dumbo (2019) nog in de pijplijn.

C-MINE EXPEDITIE met VIRTUAL TOUR

C-mine expeditie start in het Energiegebouw van de C-mine site. Eerst daal je af tot 6 meter diep en dan krijg je heel wat verrassende installaties te zien. Bekende artiesten zoals Stijn Meuris en Pascale Platel maakten unieke verhalen over de mijn in combinatie met creatieve beeldprojecties. In de interactieve geluidscel ga je zelf aan de slag. Produceer je eigen mijn-‘sound’ door hendels, knoppen en wielen te bedienen. Of proef de atmosfeer terwijl je ronddwaalt in het doolhof op weg naar de bovengrond.

Je kan de mijn ook virtueel bezoeken. Zet een helm op je hoofd én …. word terug geflitst naar de hoogdagen van de actieve mijn in de jaren 50. Het hoogtepunt van de expeditie is de beklimming van de gigantische en authentieke schachtbok op het plein. Die is meer dan 60 meter hoog! Wellicht kom je boven uitgeput aan, maar de beloning is des te groter: een schitterend uitzicht op de groene Limburgse omgeving. Voor de iets minder ‘grote’ waaghals, is er een stop op 15 meter hoogte. Als je niet van hoogtes houdt, blijf dan gerust met beide voeten stevig op de grond. Geniet gewoon van het weidse gevoel op het prachtig gerenoveerde plein.


INGEBONDEN

Een in situ tentoonstelling van de Academie Mechelen met werken van de cursisten Textiele Kunsten onder leiding van Jeannine De Raeymaecker

Van 8 tot 23 september 2018
Gratis toegankelijk van donderdag tot zondag van 10 tot 18u

Het Predikheren
Goswin De Stassartstraat
2800 Mechelen

Promo_flyer_recto

In september 2018 zet het Predikheren tijdelijk de deuren open voor een verrassende preview met tal van artistieke ingrepen en evenementen.
Na de succesvolle edities INGEBED (2009) en INGEWIKKELD (2012) speelt het atelier Textiele Kunsten met INGEBONDEN in op de toekomstige bestemming van een deel van het voormalige Predikherenklooster als bibliotheek. De cursisten lieten zich inspireren door de geschiedenis van het gebouw en de thema’s papier, boeken, schriftuur.
De tentoonstelling is een unieke gelegenheid om als eerste kennis te maken met deze nieuwe erfgoedparel van de stad Mechelen.

Met werken van: 
MARIETTE BAETENS – SONIA CAES – LIEVE CONINGS – MAGDA DE BIE – MARIE-JOSE DE DONDER – KATRIEN DELCON – RITA DELRUE – TREES DRIESENS – SUSAN EGGERS – LIEVE GEENS – KAAT GHEERAERT – JOVITA GRYBAUSKAITE – KARINE GUTSCHOVEN – TINE HERREMANS – LIEF JACOBS – CAROLINE KNOCKAERT – MARINA LENAERTS – MONIQUE LENAERTS – ERLINDE LOMBAERT – MIEK MALFAIT – JO MARTENS – MIEKE MOONENS – KATRIEN NIJS – SHEILA PUNJABI – DANIELLE RASPE – LINDA ROBBEN – INGE ROGGEMAN – CHRIS THYS – KARINE TOUBHANS – NANCY VAN BEERSEL – HILDE VERSPAILLE – RIT VERSTAPPEN – LUT VLASSENBROECK – MONICA VOLCKAERTS

Van 8 tot 23 september 2018
Gratis toegankelijk van donderdag tot zondag van 10 tot 18u

Het Predikheren
Goswin De Stassartstraat
2800 Mechelen


Art & Film: Exit Through the Gift Shop

Maandag 12 november om 18.30u

banksy-street-art-exit-through-the-giftshop-i22525

Als deze film zichzelf niet vernietigt net voor aanvang van onze vertoning op 12 november hebben we die dag een ware moderne classic voor u klaarstaan: ‘Exit Through The Gift Shop’, Banksys geweldige documentaire/mockumentary/prankumentary over de wereld van de street art.

Drijvende kracht achter ‘Exit’ is ene Thierry Guetta, een Fransman die in LA een zaak in tweedehandskleding uitbaat. Wanneer Guetta ontdekt dat zijn neef de man is die schuilgaat achter het street art-pseudoniem Invader, besluit hij diens werk te beginnen filmen.

De start van wat tot een documentaire over street art moet leiden, want Invader kan Guetta in contact brengen met de bekendste namen uit het milieu, allemaal (half) in de illegaliteit en/of anonimiteit opererende artiesten en duistere collectieven als Monsieur André, Neck Face, Poster Boy, Zevs, Shepard Fairey…

Het is die laatste die Guetta uiteindelijk in contact zal brengen met de hoofdvogel: de enigmatische grootmeester van de street art zelf, Banksy.


Art & Film: Shadowman

Maandag 12 november om 20.30u

Shadowman_beel

Aansluitend op ‘Exit Through The Gift Shop’ tonen we u ‘Shadowman’, een fascinerende documentaire over de man die in de seventies en eighties zowel met zijn werk, zijn stijl en zijn guerilla-tactieken de weg plaveide voor Banksy en een hele generatie street artists.

Na in verschillende steden aan de eastcoast furore te hebben gemaakt met zijn chalk outlines van moordscènes, belandt de Canadees Richard Hambleton in 1978 in New York.

Daar wordt het favoriete werkterrein van deze van oorsprong klassiek geschoolde artiest al gauw het (toen nog) uiterst gore en gevaarlijke Lower Manhattan, waar hij op muren en gevels mysterieuze, intrigerende en dreigende schaduwen tekent: Shadowman is geboren.

Tot een doorbraak in de internationale kunstwereld komt het echter niet: terwijl jongere collega’s Keith Haring en Michel Basquiat met veel égards binnengehaald worden als The Next Big Thing, verzeilt pionier Shadowman compleet in de anonimiteit.


Art & Film #extra: Un/Settled

kortfilms over ontheemding
In samenwer­king met Filmhuis Mechelen en Academie Mechelen presen­teert Kunstencentrum nona u in het kader van Un|settled 7 fascine­rende kortfilms waarin het thema ontheem­ding – het gevoel van ontwor­teld-zijn, ontaard-zijn, ergens anders zijn dan wat men als thuis ervaart – een belang­rijke rol speelt.

Maandag 22 oktober om 20u30

Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

House (Ben Rivers, 2005-2007, 5 min.)

Een oud, donker huis met slechts fragmenten van wat ooit een levendige, huiselijke omgeving was. Een interieur in verval. Overal vlekken, behang­pa­pier dan van de muren valt, vergeten meubel­stukken. Stof alom op de grond, gebarsten ramen. Voor de ogen van de kijker ontvouwt zich een proces van verlating, verval en vernieu­wing.

Yellow Limbo (Uriel Orlow, 2011, 14 min.)

In 1967 komen 14 cargoschepen vast te zitten in het Suezka­naal wegens de uitbraak van de Zesdaagse Oorlog. Pas acht jaar later worden ze vrijge­geven. Yellow Limbo verweeft oude foto’s met Super8 (gedraaid door de bemanning) en recent filmma­te­riaal.

Cricket Island (Alexis Gautier, 2017, 13 min.)

Hoe definieer je een eiland? De Franse kunste­naar Alexis Gautier geeft geen eenduidig antwoord op deze vraag. Aan de hand van film, werktuigen en tekeningen neemt hij de kijkers mee op zijn allego­risch eiland dat drijft in de wateren rond de Oost-Indone­si­sche eilanden­groep Flores.

Baida (Taus Makhacheva, 2017, 15 min.)

Baida is een video van een perfor­mance die gedurende Biënnale van Venetië in 2017 in de Adriati­sche Zee had moeten plaats­vinden. Het idee was om perfor­mers in open zee te laten opduiken nabij een gekapseisd schip uit Dagestan. De perfor­mance vond nooit plaats, maar Taus Makhacheva greep het idee wel aan om aan de hand van conver­sa­ties met de vissers uit het dorpje Starij Tarek – nabij de Kaspische Zee – het motief van verloren te zijn op zee en nooit gevonden te worden, uit te werken.

A View From Above (Hiwa K, 2017, 11 min.)

Tijdens het vraagge­sprek dat nodig is om de vluchte­lin­gen­status te krijgen, contro­leert een beambte of je echt uit onveilig gebied komt. Hij vraagt naar details over de stad waar je beweert vandaan te komen en vergelijkt je antwoorden met een platte­grond. View from Above toont een maquette van een verwoest stadscen­trum en vertelt het verhaal van M, die ondervraagd wordt tijdens zijn asielpro­ce­dure.

Malapascua (Christina Stuhlberger, 2017, 26 min.)

Malapascua is een klein Filipijns eiland. Zoals vele landge­noten verliet de moeder van Christina Stuhlberger haar thuis voor een beter leven elders. Christina groeide zelf op in de rijke en veilige omgeving van het Duitse platte­land, omgeven door de cultuur van haar vader. De heimat van haar moeder bleef één groot mysterie. In Malapascua documen­teert ze de plek waar haar moeder opgroeide aan de hand van vluchtige ontmoe­tingen met vrouwen in verschil­lende fasen van hun leven. Hoewel diepgaande conver­sa­ties onmoge­lijk zijn wegens de taalbar­rière, getuigt deze film toch van een diepgaand verlangen om contact te maken met een wereld die Stuhlberger niet kent.

L’Archipel du Moi (Ariane Loze, 2018, 15 min. / Collectie KANAL – Centre Pompidou)

Ariane Loze bevraagt in dit werk de veelheid van menselijke verlan­gens en hun tegenstel­lingen – tot in het absurde toe. L’Archipel du Moi zet het discours van ‘het zijn’ in scène. Aan de hand van een waaier van verschil­lende personages geeft Loze vorm aan de tegenstel­lingen in de mens in diens zoektocht naar identi­teit.

Meer info over het nona-festival Un/settled: https://nona.be/nl/festival/unsettled


Gemeentemuseum Den Haag en Museum Voorlinden Wassenaar

Donderdag 18 oktober 2018
Opstapplaatsen in Mechelen en Kontich. Voor meer info: abk@mechelen.be

Gemeentemuseum Den Haag > Alexej von Jawlensky & Marc Mulders & Collectie

Ver voordat in de westerse wereld spirituele en esoterische stromingen als new age en mindfulness populair worden, combineert Alexej von Jawlensky (1864-1941) met een open levenshouding het beste uit verschillende religieuze stromingen. De van oorsprong Russische kunstenaar ontwikkelt zich in München tot één van de belangrijkste Duitse expressionisten en staat samen met Wassily Kandinsky aan de wieg van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. Gemeentemuseum Den Haag presenteert Jawlensky’s rijke oeuvre van landschappen, stillevens en portretten in een groot overzicht waarbij de nadruk ligt op de invloed van zijn spirituele beleving. In samenwerking met het Alexej von Jawlensky-archief in Zwitserland wordt voor het eerst ook uitgebreid aandacht besteed aan zijn liefde voor de muziek en de inspiratie die hij daarin vond.

Het atelier van Marc Mulders (1958) is een stal te midden van een veld vol wilde bloemen. Schilderend in de deuropening zoemen de bijen en fladderen de vlinders om zijn ezel heen. Mulders noemt zijn tuin ‘my own private Giverny’ een verwijzing naar de beroemde tuinen van Claude Monet, een groot voorbeeld voor hem. In zijn pasteuze haast abstracte olieverfschilderijen volgt hij de loop van de natuur om hem heen: “In de lente en de zomer snuif ik de geuren op. In de herfst schilder ik met de echo van die bloemenpracht in mijn hoofd. En in de winter word ik gedreven door het verlangen naar de nieuwe bloemen die zullen opkomen op mijn akker” aldus Mulders. Gemeentemuseum Den Haag brengt met een kleine overzichtstentoonstelling in het Berlage kabinet een eerbetoon aan de 60 jarige Mulders.

In het Gemeentemuseum kan je verder genieten van de grootste Mondriaan verzameling ter wereld en een uitgelezen collectie Moderne en Hedendaagse Kunst.

Museum Voorlinden > Wayne Thiebaud & Collectie

Museum Voorlinden presenteert met trots het eerste Europese retrospectief van de Amerikaanse meesterschilder Wayne Thiebaud (1920). Deze show is te zien van 9 juni tot en met 28 oktober 2018. Thiebaud wordt geroemd om zijn rijke schilderijen van taarten, ijsjes en hotdogs die je doen watertanden. Het Amerikaanse dagelijks leven heeft Thiebaud tot kunst verheven. De carrière van deze invloedrijke Amerikaanse meester omvat maar liefst zeventig jaar en tot op de dag van vandaag, op 97-jarige leeftijd, schildert hij nog dagelijks. Voorlinden brengt zo’n zestig werken bij elkaar uit de jaren 1961 tot 2018.

Daarnaast kan je in Voorlinden niet enkel het prachtige gebouw en de tuin bewonderen, maar ook de permanente collectie.


Art & Film: Final Portrait

Een film over Alberto Giacometti (Stanley Tucci, 2017 – 90′)
Voorafgegaan door de kortfilm ‘Encontro’ (4′) van Hannah Van den Bulck

Maandag 8 oktober om 20u30

Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

final-portrait-landscape

Ook dit seizoen presenteren we u in samenwerking met Filmhuis Mechelen weer een unieke serie films en documentaires over kunst en kunstenaars.
En hoe beter ons nieuwe jaar Art & Film te openen dan met ‘Final Portrait’, de film die Stanley Tucci maakte over één van de grootste kunstenaars van de laatste eeuw, Alberto Giacometti.

‘Final Portrait’ is – zoals de titel al weggeeft – helemaal gebaseerd op het allerlaatste meesterwerk dat Giacometti schilderde: een portret van de Amerikaanse kunstcriticus James Lord.

Volgens Giacometti zou zijn ‘snelle schets’ van James Lord hooguit een paar uur van diens tijd in beslag nemen.’ En aangezien Lords vliegtuig de volgende dag weer naar Amerika zou vertrekken, was er eigenlijk ook niet meer tijd, maar twee weken later zat de alsmaar meer gefrustreerde Lord nog altíjd te poseren voor de knorpot Giacometti – die overigens nog stééds niet tevreden was met het resultaat, en die dus nog wat extra poseertijd eiste.
De achttien dagen die het hele proces uiteindelijk zou duren zijn door James Lord nadien voor de eeuwigheid bewaard in zijn ‘A Giacometti Portrait’, een boek dat een unieke inkijk gaf in het werkproces van de artiest.

Tucci ontwijkt de klassieke biopic-valkuil om van Giacometti een geniale heilige te maken, maar laat hem zien als een extreem getalenteerd mens, maar mét al zijn gebreken en onaangename kanten: ja, Giacometti was een briljant schilder, maar tegelijk een norse, jaloerse en nukkige gierigaard, die niet te beroerd is om zijn collega’s een venijnige trap na te geven – Picasso vindt hij ‘een dief’, Chagall ‘een huisschilder.’
De wat naïeve, nette en van een atletenlichaam voorziene Lord wordt uitstekend neergezet door Armie Hammer (‘Call Me By Your Name’), die mooi contrasteert met zijn morsige, doorgroefde en met zijn sigaret vergroeide vriend (een fantastisch op de echte Giacometti gelijkende Geoffrey Rush).

‘Final Portrait’ wordt voorafgegaan door de kortfilm ‘ENCONTRO‘.
‘Encontro’ (4 min.) gaat over de schoonheid van een toevallige, vluchtige ontmoeting tussen passagiers op een trein. Deze performancefilm in een jaren ’40-setting is geregisseerd door de jonge Mechelse filmmaakster Hannah Van den Bulck, studente Vrije Kunsten in Brussel.

Info en trailer: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-final-portrait/