2018-2019

Kunstbeurs ART ROTTERDAM

Donderdag 7 februari 2019

ART-Rotterdam-logo

Kunstbeurs Art Rotterdam in Van Nellefabriek

Art Rotterdam is de belangrijkste beurs voor hedendaagse kunst in Nederland. Voor deze 20ste jubileumeditie heeft de beurs haar gevarieerde model gericht op jonge kunst aangescherpt en plaatst ze de samenwerking centraal. In een meer intieme sfeer is er meer focus op verbinding tussen nationale en internationale galeries. Vier dagen lang vormt de Van Nellefabriek –één van de meest indrukwekkende interbellum gebouwen in Nederland- het decor voor de laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst.
Nieuw is de presentatie van Now/Forever, samengesteld door Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation. Tevens kent de New Art Section een vernieuwde, tailormade architectuur en is samengesteld door curator Tiago de Abreu Pinto. Op de beurs zelf is vanaf dit jaar ook meer duiding aangebracht, in de vorm van informatiebordjes bij kunstwerken in elke stand.
Van tevoren alvast optimaal voorbereiden op de beurs? Dat kan met de online Art Rotterdam catalogus op GALLERYVIEWER.COM, vanaf 18 januari online.

Deelnemende galeries

MAIN SECTION
AKINCI (NL) | Althuis Hofland Fine Arts (NL) | andriesse eyck galerie (NL) | artlead.net (BE) | ASPN (DE) | Willem Baars Projects (NL) | Balzer Projects (CH) | Base-Alpha Gallery (BE) | van den Berge (NL) | Galleri Jacob Bjørn (DK) | BorzoGallery (NL) | Brandt Gallery (NL) | Ellen de Bruijne Projects (NL) | Kristof De Clercq gallery (BE) | Galerie la Ferronnerie (FR) | Flatland Gallery (NL) | FOLD Gallery (UK) | Galerie Fontana (NL) | Annet Gelink Gallery (NL) | Gallery Annie Gentils (BE) | GRIMM (NL) | Rianne Groen (NL) | HE.RO (NL) | Gerhard Hofland (NL) | KANT (DK) | Roger Katwijk (NL) | KersGallery (NL) | Galerie Martin Kudlek (DE) | Maurits van de Laar (NL) | Galerie Wouter van Leeuwen (NL) | Livingstone Gallery (NL) | Lumen Travo (NL) | Galerie Ron Mandos (NL) | Meijer Kunsthandel (NL) | Tobias Naehring (DE) | NL=US Art (NL) | No Man’s Art Gallery (NL) | PHOEBUS Rotterdam (NL) | Plus One Gallery (BE) | PSM (DE) | Ramakers (NL) | The Ravestijn Gallery (NL) | MIEKE VAN SCHAIJK (NL) | Hidde van Seggelen (UK) | Barbara Seiler (CH) | SEXAUER (DE) | Slewe (NL) | Stigter van Doesburg (NL) | Frank Taal Galerie (NL) | tegenboschvanvreden (NL) | TORCH gallery (NL) | UNTTLD CONTEMPORARY (AT) | Upstream Gallery (NL) | Gallery Sofie Van de Velde (BE) | Galerie VIVID (NL) | We Like Art (NL) | Galerie Fons Welters (NL) | The White House Gallery (BE) | Martin van Zomeren (NL)

NEW ART SECTION
Salim Bayri, Galerie van Gelder (NL) | Paola Ciarska, IMT Gallery (UK) | Caroline Van den Eynden, DMW Art Space (BE) | Alex Farrar, Dürst Britt & Mayhew (NL) | Thomas Hauser, Un-Spaced Gallery (FR) | Mar Hernandez, White Noise Gallery (IT) | Alexandra Hunts, Galerie Bart (NL) | Jonas Maas, Philipp von Rosen Gallery (DE) | Momu & No Es – Lucia Momu, Joey Ramone (NL) | Catalin Pislaru, Nir Altman (DE) | Michael Pybus, Tatjana Pieters (BE) | Salut c’est cool, Galerie 22,48 m² (FR) | Emilio Vavarella, Gallleriapiù (IT)

SOLO / DUO
Archiraar Gallery (BE) | Meessen De Clercq (BE) | Division of Labour (UK) | galerie dudokdegroot (NL) | Hans & Fritz Contemporary (UK) | Josilda da Conceição Gallery (NL) | LangArt (NL) | L’étrangère (UK) | mariondecannière (BE) | MATÈRIA (IT) | Montoro 12 Contemporary Art (BE) | Caroline O’Breen (NL) | P74 Gallery (SI) | Show Off (NL) | Cokkie Snoei (NL) | SPECTA (DK) | Vriend van Bavink (NL) | Zeller van Almsick (AUT)


ART&FILM #06: HARRY GRUYAERT – Photographer

Maandag 11 februari om 20u30 in het Filmhuis – Cultuurcentrum Mechelen

harrygruyaert_foto_1_c_harry_gruyaert_-_magnum_photos

75 is meesterfotograaf Harry Gruyaert intussen, maar aan stoppen met fotograferen denkt hij nog lang niet, wel integendeel. Want als uit het uitmuntende filmisch portret ‘Harry Gruyaert, photographer’ één zaak blijkt, is het wel dat Gruyaert al zijn hele leven compleet bezeten is door de fotografie. Als 18-jarige trekt hij naar Parijs, waar hij het bruisende leven en – vooral – de kleurenfotografie ontdekt. Het wordt het startpunt van een briljante carrière die nu al bijna zestig jaar duurt: zijn werk belandt in het MoMA, hij converseert met Cartier-Bresson, komt bij het topagentschap Magnum terecht en wordt bekroond met de Kodak Prize. Regisseur Gerrit Messiaen slaagde erin zowel Gruyaerts prachtige werk als zijn boeiende biografie te vatten. En behalve een uitstekend en boeiend portret is ‘Harry Gruyaert, photographer’ ook nog eens een prachtig in beeld gezette film, met dank aan het camerawerk van Jimmy Kets, niet toevallig zelf fotograaf. En de mooie accordeon-soundtrack van Tuur Florizoone maakt het helemaal af. Topdocu!

http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/harry-gruyaert-photographer/


Affichebeeld-final

De Academie, Beiaardschool en Conservatorium nodigen je van harte uit op hun “Dag van het Kunstonderwijs”. 
Vanaf 10u kan je in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, een instrumentenmarkt, demolessen dans, theatervoorstellingen, concerten en open ateliers. 
In de Academie zijn er (van 10 tot 17u) doorlopend workshops Grime, Flipboekjes maken, Zeefdruk, Monotype, Fotosessies,… Inschrijven is niet nodig. Spring gewoon binnen en laat je creativiteit de vrije loop. Voel je jouw revolutionaire hart kloppen, maak dan jouw eigen klimaat-protestbord in onze pop-up Protestbordenfabriek.
Je kan bij de leerkrachten en secretariaten terecht voor alle informatie over het ruime studieaanbod. Ben je toe aan een pauze, ga dan langs voor een hapje en een drankje bij de cava & oesterbar in de cafetaria. 
In samenwerking met het Filmhuis spelen we om 18u ‘De Confrontatie – twee jaar aan De Ateliers’, een documentaire van Ditteke Mensink over dé broedplaats voor toptalenten in de beeldende kunst in Amsterdam. 
ANEMOS, het harmonieorkest van het conservatorium, sluit om 19.30u de dag af met een spetterend concert. 
Download hier het programma.

Besloten hofjes door de ogen van de Academie

Van 8 december tot 3 februari 2019 in het Museum Hof van Busleyden
Van 15 december tot 3 februari 2019 in de Academie

De Besloten Hofjes behoren tot de absolute hoogtepunten uit de collectie van het Museum Hof van Busleyden in Mechelen. Deze 16de-eeuwse retabelkastjes werden gemaakt door de Mechelse gasthuiszusters. Uiterst nauwgezet creëerden zij hun hofjes met daarin voorstellingen van een ideale, spirituele en paradijselijke wereld. De Besloten Hofjes zijn zeldzame voorbeelden van ‘anonieme’ vrouwelijke kunst, devotie en spiritualiteit. Zij zijn uniek in hun soort en nergens ter wereld vind je een dergelijk grote verzameling van Besloten Hofjes.

Leerlingen van de Academie Mechelen lieten hun verbeelding los op deze bijzondere kijkdozen vol visuele prikkels.
Een selectie van de Hofjes van leerlingen uit de Lagere Graad en Studio Borgerstein is van 8 december tot 3 februari te zien in de originele vitrinekasten in het Museum Hof van Busleyden. De echte Besloten Hofjes gaan in dialoog met het werk van de hedendaagse kunstenares Berlinde De Bruyckere in de tentoonstelling ‘It almost seemed a lily’, eveneens te bezoeken in het Museum Hof van Busleyden van 15 december tot 12 mei 2019.

Een uitgebreide keuze uit diverse ateliers is te bewonderen in de Academie van 15 december 2018 tot 3 februari 2019.


De Confrontatie – twee jaar aan de ateliers

Vertoning
Zaterdag 2 februari om 18u00

Filmhuis – Cultuurcentrum
Inkom gratis!
ateliersw138b3e

Op zaterdag 2 februari organiseren de Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium weer hun Dag van het Kunstonderwijs.

Van 10 tot 17u kan je in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, een instrumentenmarkt, demolessen dans, theatervoorstellingen, concerten en open ateliers.

Aansluitend op die dag vertoont het Filmhuis om 18u00 ‘De Confrontatie – twee jaar aan De Ateliers’, een fascinerende documentaire van Ditteke Mensink over het Amsterdamse kunstenaarsinsitituut De Ateliers, dé broedplaats voor jonge toptalenten in de beeldende kunst.

Twee jaar lang krijgen tien jonge, getalenteerde kunstenaars er de gelegenheid om in een eigen atelier te werken, en iedere dinsdag bespreken ze het geleverde werk met gevestigde kunstenaars.

De jonge artiesten worden opgeroepen om zich los te maken van academische oplossingen en op zichzelf terug te vallen: dat kan doodeng zijn, zo blijkt uit de film.
En de aanwezigheid van Mensinks camera maakt de confrontatie er voor de kunstenaars niet minder op.

(Na de film sluit ANEMOS – het harmonieorkest van het conservatorium – de DKO-dag af met een spetterend concert)

DE ATELIERS
Regie: Ditteke Mensink
NL 2016, 85 min.
Vertoning:
ZATERDAG 2 FEBRUARI om 18u00
Inkom gratis!


Art & Film #05: KUSAMA – INFINITY

Regie: Heather Lenz (USA-JPN, 2018, 80 min.)
Maandag 14 januari 2019 om 20u30
Filmhuis Cultuurcentrum Mechelen
Een organisatie i.s.m. Filmhuis Mechelen

Kusama_01
Yayoi Kusamais 89 nu, en wereldwijd misschien wel de meest populaire artieste. De afgelopen vijf jaar lokten haar tentoonstellingen maar liefst vijf miljoén bezoekers, allemaal verzot op haar wonderlijke Mirror Rooms, haar eindeloze stippen-, bolletjes- en pompoenvormige werken en haar bizarre installaties. Maar Kusama’s weg naar dat succes en die erkenning was zéér lang en bijzonder hobbelig. De artieste uit Matsumoto begon al op zeer jonge leeftijd met het maken van kunst en poëzie, maar raakte al snel verveeld door de traditionele Japanse stijl. Nog onder de indruk van de gruwel die ze tijdens de tweede wereldoorlog meemaakte, besloot ze een meer individueel pad te volgen, dat haar al snel in de richting van de toenmalige Europese en Amerikaanse avant-garde leidde. In 1957 verhuisde ze naar de Verenigde Staten, waar ze met haar werk en haar spraakmakende – want vaak naakte – performances al snel uitgroeide tot één van de cruciale invloeden op de nieuwe kunstenaarsscène. Zo maakten Andy Warhol en Claes Oldenburg werk dat bijwijlen wel verdacht véél op dat van Kusama leek, kocht een gefascineerde Frank Stella in 1961 haar schilderijen, werd Donald Judd een vriend, en stelde ze samen met Jackson Pollock tentoon.De weg naar internationaal succes leek dan ook wijd open te liggen – tot de depressie snoeihard toesloeg: in 1973 keerde ze naar Japan terug, waar ze enkele jaren later in een psychiatrische inrichting belandde. De complete vergetelheid dreigde, maar enkele retrospectieves zwengelden een aantal jaar geleden de belangstelling voor haar werk opnieuw aan. Maar het was pas toen honderdduizenden fans foto’s van haar werk via sociale media als Instagram begonnen te delen dat haar populariteit compleet explodeerde: waar haar werk ook tentoongesteld wordt, de toeloop is gegarandeerd zo groot dat sommige musea en galerieën toeschouwers letterlijk maar 30 seconden of een minuut gunnen om het werk te bekijken, want dan wacht alweer een volgende lading fans…
Kusama zelf werkt ondertussen vanuit haar psychiatrische inrichting (al sinds 1977 haar vaste verblijfplaats) nog altijd als een bezetene door aan haar oeuvre.

‘Kusama – Infinity’ is een prachtige documentaire over een fascinerende vrouw en een uniek talent: kijken!


Art & Film #04: The End of Fear

Een documentaire van Barbara Visser / NL. 2017, 70 min. / Nederlands gesproken

MAANDAG 10 DECEMBER om 20u30
Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

The-End-of-Fear_pic

Het staat bekend als een van de ergste misdaden in de hedendaagse kunstgeschiedenis: de moord op Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue. Of eigenlijk: de dubbele moord. In 1986 stapte een verwarde man het Stedelijk Museum in Amsterdam binnen en sneed met een stanleymes het grote abstracte doek van Barnett Newman aan flarden. De Amerikaanse restaurator Daniel Goldreyer werd aangetrokken om het schilderij te herstellen, maar toen het terugkeerde op zaal was van de oorspronkelijke uitstraling niets meer over. Goldreyer had het canvas behandeld met bouwmarktverf en een roller, en het kunstwerk daarmee definitief en onherstelbaar om zeep geholpen.

Ruim een kwart eeuw na dato reconstrueert Barbara Visser het drama. De kunstenaar, de museumdirecteur, de criticus, de kunsthistoricus, de dader – ze komen allemaal aan het woord. Niet om schuld toe te wijzen, maar om het moment van overlijden te bepalen. Want wanneer houdt een kunstwerk – ding of idee – op te bestaan?


Boijmans Rotterdam & De Pont Tilburg
Rubens’ olieverfschetsen
Ann Veronica Janssens
Anne & Patrick Poirier

Donderdag 29 november 2018

Afbeelding1

Boijmans van Beuningen Museum, Rotterdam

‘Pure Rubens’ toont het grootste overzicht van Rubens’ olieverfschetsen
De tentoonstelling ‘Pure Rubens’ toont het grootste overzicht van Rubens’ olieverfschetsen dat in de afgelopen 65 jaar is getoond. In de olieverfschetsen is de briljante toets van de meester zelf altijd aanwezig.
Museum Boijmans Van Beuningen bezit een zeer belangrijke collectie olieverfschetsen van Rubens. De verzameling is uniek voor Nederland en behoort tot de allerbeste ter wereld. ‘Pure Rubens’ toont de schilders ongekende verbeeldingskracht: het vermogen om steeds op andere manieren verhalen te vertellen, waarbij je als bezoeker wordt meegenomen en ondergedompeld. Museum Boijmans Van Beuningen en het Museo Nacional del Prado in Madrid werkten samen om de mooiste werken bijeen te brengen. Ze tonen de hand van de meester in al zijn facetten en verraden zijn temperament: gretig, levendig, overvloedig.

De Pont Museum, Tilburg

Ann Veronica Janssens
Licht, kleur en ruimte zijn de basismaterialen van de Belgische kunstenares Ann Veronica Janssens (°1956). Met deze ongrijpbare fenomenen creëert ze ‘beelden’ die het onzichtbare zichtbaar maken. Architectuur is van nature statisch, terwijl licht en kleur veranderlijk zijn. Dat is wat Janssens onderzoekt, waarmee zij experimenteert en mensen en dingen in beweging brengt. Haar werk is gebaseerd op zintuiglijke waarneming en vraagt een actieve betrokkenheid van de toeschouwer.
Ann Veronica Janssens, zo kunnen we in ieder geval vaststellen, roept verwondering op met werken die bijzonder én alledaags zijn.

Anne & Patrick Poirier
De artistieke zoektocht van Anne & Patrick Poirier begon bijna vijftig jaar geleden in Rome. Tijdens een verblijf in de Villa Medici, de Franse academie ter plaatse, raakten ze geboeid door de eeuwenoude ruïnes en andere sporen van het verleden die overal in de stad zichtbaar zijn. Sindsdien speelt de herinnering een hoofdrol in hun werk, naast de kwetsbaarheid van cultuur, natuur en de mens. Vanaf het begin van hun gezamenlijke carrière treedt het kunstenaarsduo afwisselend op als architect en archeoloog.  Archeologische opgravingen zijn niet alleen stille getuigen van verval of vernietiging door een oorlog of een natuurramp die lang geleden plaatsvond. Voor de Poiriers zijn ruïnes ook een teken van vitaliteit, een metafoor voor het leven dat steeds doorgaat in een ononderbroken keten van leven en dood – van constructie en destructie.


Genk C-MINE Expeditie
The World of Tim Burton

Zaterdag 17 november 2018

Deze studiereis organiseren we in de eerste plaats voor onze leerlingen van de Middelbare Graad (12-17j). Ook de leerlingen van de woensdag- en zondagateliers kunnen mee. De 6 docenten van de Middelbare Graad op zaterdag begeleiden de groep. Ouders en volwassen cursisten kunnen ook mee zolang er vrije plaatsen zijn.

tentoonstelling-the-world-of-tim-burton-gaat-van-start-in-genkse-c-mine.20180814060543

THE WORLD OF TIM BURTON

The World of Tim Burton (°USA, 1958) presenteert zijn uitgebreide artistieke werk in een samenhangende tentoonstelling van tekeningen, schilderijen, foto’s, genanimeerde stop-motion poppen, maquettes, geanimeerde films en sculpturale installaties.

De expo focust op de bijzondere karakters en werelden die enkel en alleen konden ontstaan in de unieke verbeeldingswereld van Tim Burton. Er worden meer dan 400 werken gepresenteerd in verschillende secties. In Around the World geven illustraties in notaboekjes, schrijfblokken van hotels, servieten van restaurants,… de spontaniteit van Tim Burton zijn creatieve proces weer. In de sectie Film Characters krijgt de bezoeker meer inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van vele bekende filmpersonages. En in het onderdeel Influences kom je te weten waar Tim Burton inspiratie uit put, hier is ook meteen het vroegste werk van hem terug te vinden.
Samen met de andere thema’s is de veelzijdige tentoonstelling een absolute aanrader, zowel voor doorwinterde Tim Burton-fans als voor het publiek dat minder bekend is met zijn werk.

De rondreizende tentoonstelling over het werk van Tim Burton was reeds te zien in New York, Parijs, Tokio, São Paulo en Praag. Als visionaire filmregisseur en producent wordt Tim Burton internationaal erkend en gelauwerd voor zijn films — Pee-wee’s Big Adventure (1985), Beetlejuice (1988), Batman (1989), Edward Scissorhands (1990), Batman Returns (1992), Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas (1993), Ed Wood (1994), Mars Attacks! (1996), Sleepy Hollow (1999), Planet of the Apes (2001), Big Fish (2003), Tim Burton’s Corpse Bride (2005), Charlie and the Chocolate Factory (2005), Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007), Alice in Wonderland (2010), Dark Shadows (2012), Frankenweenie (2012), Big Eyes (2014), Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2016) en Dumbo (2019) nog in de pijplijn.

C-MINE EXPEDITIE met VIRTUAL TOUR

C-mine expeditie start in het Energiegebouw van de C-mine site. Eerst daal je af tot 6 meter diep en dan krijg je heel wat verrassende installaties te zien. Bekende artiesten zoals Stijn Meuris en Pascale Platel maakten unieke verhalen over de mijn in combinatie met creatieve beeldprojecties. In de interactieve geluidscel ga je zelf aan de slag. Produceer je eigen mijn-‘sound’ door hendels, knoppen en wielen te bedienen. Of proef de atmosfeer terwijl je ronddwaalt in het doolhof op weg naar de bovengrond.

Je kan de mijn ook virtueel bezoeken. Zet een helm op je hoofd én …. word terug geflitst naar de hoogdagen van de actieve mijn in de jaren 50. Het hoogtepunt van de expeditie is de beklimming van de gigantische en authentieke schachtbok op het plein. Die is meer dan 60 meter hoog! Wellicht kom je boven uitgeput aan, maar de beloning is des te groter: een schitterend uitzicht op de groene Limburgse omgeving. Voor de iets minder ‘grote’ waaghals, is er een stop op 15 meter hoogte. Als je niet van hoogtes houdt, blijf dan gerust met beide voeten stevig op de grond. Geniet gewoon van het weidse gevoel op het prachtig gerenoveerde plein.


INGEBONDEN

Een in situ tentoonstelling van de Academie Mechelen met werken van de cursisten Textiele Kunsten onder leiding van Jeannine De Raeymaecker

Van 8 tot 23 september 2018
Gratis toegankelijk van donderdag tot zondag van 10 tot 18u

Het Predikheren
Goswin De Stassartstraat
2800 Mechelen

Promo_flyer_recto

In september 2018 zet het Predikheren tijdelijk de deuren open voor een verrassende preview met tal van artistieke ingrepen en evenementen.
Na de succesvolle edities INGEBED (2009) en INGEWIKKELD (2012) speelt het atelier Textiele Kunsten met INGEBONDEN in op de toekomstige bestemming van een deel van het voormalige Predikherenklooster als bibliotheek. De cursisten lieten zich inspireren door de geschiedenis van het gebouw en de thema’s papier, boeken, schriftuur.
De tentoonstelling is een unieke gelegenheid om als eerste kennis te maken met deze nieuwe erfgoedparel van de stad Mechelen.

Met werken van: 
MARIETTE BAETENS – SONIA CAES – LIEVE CONINGS – MAGDA DE BIE – MARIE-JOSE DE DONDER – KATRIEN DELCON – RITA DELRUE – TREES DRIESENS – SUSAN EGGERS – LIEVE GEENS – KAAT GHEERAERT – JOVITA GRYBAUSKAITE – KARINE GUTSCHOVEN – TINE HERREMANS – LIEF JACOBS – CAROLINE KNOCKAERT – MARINA LENAERTS – MONIQUE LENAERTS – ERLINDE LOMBAERT – MIEK MALFAIT – JO MARTENS – MIEKE MOONENS – KATRIEN NIJS – SHEILA PUNJABI – DANIELLE RASPE – LINDA ROBBEN – INGE ROGGEMAN – CHRIS THYS – KARINE TOUBHANS – NANCY VAN BEERSEL – HILDE VERSPAILLE – RIT VERSTAPPEN – LUT VLASSENBROECK – MONICA VOLCKAERTS

Van 8 tot 23 september 2018
Gratis toegankelijk van donderdag tot zondag van 10 tot 18u

Het Predikheren
Goswin De Stassartstraat
2800 Mechelen


Art & Film: Exit Through the Gift Shop

Maandag 12 november om 18.30u

banksy-street-art-exit-through-the-giftshop-i22525

Als deze film zichzelf niet vernietigt net voor aanvang van onze vertoning op 12 november hebben we die dag een ware moderne classic voor u klaarstaan: ‘Exit Through The Gift Shop’, Banksys geweldige documentaire/mockumentary/prankumentary over de wereld van de street art.

Drijvende kracht achter ‘Exit’ is ene Thierry Guetta, een Fransman die in LA een zaak in tweedehandskleding uitbaat. Wanneer Guetta ontdekt dat zijn neef de man is die schuilgaat achter het street art-pseudoniem Invader, besluit hij diens werk te beginnen filmen.

De start van wat tot een documentaire over street art moet leiden, want Invader kan Guetta in contact brengen met de bekendste namen uit het milieu, allemaal (half) in de illegaliteit en/of anonimiteit opererende artiesten en duistere collectieven als Monsieur André, Neck Face, Poster Boy, Zevs, Shepard Fairey…

Het is die laatste die Guetta uiteindelijk in contact zal brengen met de hoofdvogel: de enigmatische grootmeester van de street art zelf, Banksy.


Art & Film: Shadowman

Maandag 12 november om 20.30u

Shadowman_beel

Aansluitend op ‘Exit Through The Gift Shop’ tonen we u ‘Shadowman’, een fascinerende documentaire over de man die in de seventies en eighties zowel met zijn werk, zijn stijl en zijn guerilla-tactieken de weg plaveide voor Banksy en een hele generatie street artists.

Na in verschillende steden aan de eastcoast furore te hebben gemaakt met zijn chalk outlines van moordscènes, belandt de Canadees Richard Hambleton in 1978 in New York.

Daar wordt het favoriete werkterrein van deze van oorsprong klassiek geschoolde artiest al gauw het (toen nog) uiterst gore en gevaarlijke Lower Manhattan, waar hij op muren en gevels mysterieuze, intrigerende en dreigende schaduwen tekent: Shadowman is geboren.

Tot een doorbraak in de internationale kunstwereld komt het echter niet: terwijl jongere collega’s Keith Haring en Michel Basquiat met veel égards binnengehaald worden als The Next Big Thing, verzeilt pionier Shadowman compleet in de anonimiteit.


Art & Film #extra: Un/Settled

kortfilms over ontheemding
In samenwer­king met Filmhuis Mechelen en Academie Mechelen presen­teert Kunstencentrum nona u in het kader van Un|settled 7 fascine­rende kortfilms waarin het thema ontheem­ding – het gevoel van ontwor­teld-zijn, ontaard-zijn, ergens anders zijn dan wat men als thuis ervaart – een belang­rijke rol speelt.

Maandag 22 oktober om 20u30

Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

House (Ben Rivers, 2005-2007, 5 min.)

Een oud, donker huis met slechts fragmenten van wat ooit een levendige, huiselijke omgeving was. Een interieur in verval. Overal vlekken, behang­pa­pier dan van de muren valt, vergeten meubel­stukken. Stof alom op de grond, gebarsten ramen. Voor de ogen van de kijker ontvouwt zich een proces van verlating, verval en vernieu­wing.

Yellow Limbo (Uriel Orlow, 2011, 14 min.)

In 1967 komen 14 cargoschepen vast te zitten in het Suezka­naal wegens de uitbraak van de Zesdaagse Oorlog. Pas acht jaar later worden ze vrijge­geven. Yellow Limbo verweeft oude foto’s met Super8 (gedraaid door de bemanning) en recent filmma­te­riaal.

Cricket Island (Alexis Gautier, 2017, 13 min.)

Hoe definieer je een eiland? De Franse kunste­naar Alexis Gautier geeft geen eenduidig antwoord op deze vraag. Aan de hand van film, werktuigen en tekeningen neemt hij de kijkers mee op zijn allego­risch eiland dat drijft in de wateren rond de Oost-Indone­si­sche eilanden­groep Flores.

Baida (Taus Makhacheva, 2017, 15 min.)

Baida is een video van een perfor­mance die gedurende Biënnale van Venetië in 2017 in de Adriati­sche Zee had moeten plaats­vinden. Het idee was om perfor­mers in open zee te laten opduiken nabij een gekapseisd schip uit Dagestan. De perfor­mance vond nooit plaats, maar Taus Makhacheva greep het idee wel aan om aan de hand van conver­sa­ties met de vissers uit het dorpje Starij Tarek – nabij de Kaspische Zee – het motief van verloren te zijn op zee en nooit gevonden te worden, uit te werken.

A View From Above (Hiwa K, 2017, 11 min.)

Tijdens het vraagge­sprek dat nodig is om de vluchte­lin­gen­status te krijgen, contro­leert een beambte of je echt uit onveilig gebied komt. Hij vraagt naar details over de stad waar je beweert vandaan te komen en vergelijkt je antwoorden met een platte­grond. View from Above toont een maquette van een verwoest stadscen­trum en vertelt het verhaal van M, die ondervraagd wordt tijdens zijn asielpro­ce­dure.

Malapascua (Christina Stuhlberger, 2017, 26 min.)

Malapascua is een klein Filipijns eiland. Zoals vele landge­noten verliet de moeder van Christina Stuhlberger haar thuis voor een beter leven elders. Christina groeide zelf op in de rijke en veilige omgeving van het Duitse platte­land, omgeven door de cultuur van haar vader. De heimat van haar moeder bleef één groot mysterie. In Malapascua documen­teert ze de plek waar haar moeder opgroeide aan de hand van vluchtige ontmoe­tingen met vrouwen in verschil­lende fasen van hun leven. Hoewel diepgaande conver­sa­ties onmoge­lijk zijn wegens de taalbar­rière, getuigt deze film toch van een diepgaand verlangen om contact te maken met een wereld die Stuhlberger niet kent.

L’Archipel du Moi (Ariane Loze, 2018, 15 min. / Collectie KANAL – Centre Pompidou)

Ariane Loze bevraagt in dit werk de veelheid van menselijke verlan­gens en hun tegenstel­lingen – tot in het absurde toe. L’Archipel du Moi zet het discours van ‘het zijn’ in scène. Aan de hand van een waaier van verschil­lende personages geeft Loze vorm aan de tegenstel­lingen in de mens in diens zoektocht naar identi­teit.

Meer info over het nona-festival Un/settled: https://nona.be/nl/festival/unsettled


Gemeentemuseum Den Haag en Museum Voorlinden Wassenaar

Donderdag 18 oktober 2018
Opstapplaatsen in Mechelen en Kontich. Voor meer info: abk@mechelen.be

Gemeentemuseum Den Haag > Alexej von Jawlensky & Marc Mulders & Collectie

Ver voordat in de westerse wereld spirituele en esoterische stromingen als new age en mindfulness populair worden, combineert Alexej von Jawlensky (1864-1941) met een open levenshouding het beste uit verschillende religieuze stromingen. De van oorsprong Russische kunstenaar ontwikkelt zich in München tot één van de belangrijkste Duitse expressionisten en staat samen met Wassily Kandinsky aan de wieg van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. Gemeentemuseum Den Haag presenteert Jawlensky’s rijke oeuvre van landschappen, stillevens en portretten in een groot overzicht waarbij de nadruk ligt op de invloed van zijn spirituele beleving. In samenwerking met het Alexej von Jawlensky-archief in Zwitserland wordt voor het eerst ook uitgebreid aandacht besteed aan zijn liefde voor de muziek en de inspiratie die hij daarin vond.

Het atelier van Marc Mulders (1958) is een stal te midden van een veld vol wilde bloemen. Schilderend in de deuropening zoemen de bijen en fladderen de vlinders om zijn ezel heen. Mulders noemt zijn tuin ‘my own private Giverny’ een verwijzing naar de beroemde tuinen van Claude Monet, een groot voorbeeld voor hem. In zijn pasteuze haast abstracte olieverfschilderijen volgt hij de loop van de natuur om hem heen: “In de lente en de zomer snuif ik de geuren op. In de herfst schilder ik met de echo van die bloemenpracht in mijn hoofd. En in de winter word ik gedreven door het verlangen naar de nieuwe bloemen die zullen opkomen op mijn akker” aldus Mulders. Gemeentemuseum Den Haag brengt met een kleine overzichtstentoonstelling in het Berlage kabinet een eerbetoon aan de 60 jarige Mulders.

In het Gemeentemuseum kan je verder genieten van de grootste Mondriaan verzameling ter wereld en een uitgelezen collectie Moderne en Hedendaagse Kunst.

Museum Voorlinden > Wayne Thiebaud & Collectie

Museum Voorlinden presenteert met trots het eerste Europese retrospectief van de Amerikaanse meesterschilder Wayne Thiebaud (1920). Deze show is te zien van 9 juni tot en met 28 oktober 2018. Thiebaud wordt geroemd om zijn rijke schilderijen van taarten, ijsjes en hotdogs die je doen watertanden. Het Amerikaanse dagelijks leven heeft Thiebaud tot kunst verheven. De carrière van deze invloedrijke Amerikaanse meester omvat maar liefst zeventig jaar en tot op de dag van vandaag, op 97-jarige leeftijd, schildert hij nog dagelijks. Voorlinden brengt zo’n zestig werken bij elkaar uit de jaren 1961 tot 2018.

Daarnaast kan je in Voorlinden niet enkel het prachtige gebouw en de tuin bewonderen, maar ook de permanente collectie.


Art & Film: Final Portrait

Een film over Alberto Giacometti (Stanley Tucci, 2017 – 90′)
Voorafgegaan door de kortfilm ‘Encontro’ (4′) van Hannah Van den Bulck

Maandag 8 oktober om 20u30

Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

final-portrait-landscape

Ook dit seizoen presenteren we u in samenwerking met Filmhuis Mechelen weer een unieke serie films en documentaires over kunst en kunstenaars.
En hoe beter ons nieuwe jaar Art & Film te openen dan met ‘Final Portrait’, de film die Stanley Tucci maakte over één van de grootste kunstenaars van de laatste eeuw, Alberto Giacometti.

‘Final Portrait’ is – zoals de titel al weggeeft – helemaal gebaseerd op het allerlaatste meesterwerk dat Giacometti schilderde: een portret van de Amerikaanse kunstcriticus James Lord.

Volgens Giacometti zou zijn ‘snelle schets’ van James Lord hooguit een paar uur van diens tijd in beslag nemen.’ En aangezien Lords vliegtuig de volgende dag weer naar Amerika zou vertrekken, was er eigenlijk ook niet meer tijd, maar twee weken later zat de alsmaar meer gefrustreerde Lord nog altíjd te poseren voor de knorpot Giacometti – die overigens nog stééds niet tevreden was met het resultaat, en die dus nog wat extra poseertijd eiste.
De achttien dagen die het hele proces uiteindelijk zou duren zijn door James Lord nadien voor de eeuwigheid bewaard in zijn ‘A Giacometti Portrait’, een boek dat een unieke inkijk gaf in het werkproces van de artiest.

Tucci ontwijkt de klassieke biopic-valkuil om van Giacometti een geniale heilige te maken, maar laat hem zien als een extreem getalenteerd mens, maar mét al zijn gebreken en onaangename kanten: ja, Giacometti was een briljant schilder, maar tegelijk een norse, jaloerse en nukkige gierigaard, die niet te beroerd is om zijn collega’s een venijnige trap na te geven – Picasso vindt hij ‘een dief’, Chagall ‘een huisschilder.’
De wat naïeve, nette en van een atletenlichaam voorziene Lord wordt uitstekend neergezet door Armie Hammer (‘Call Me By Your Name’), die mooi contrasteert met zijn morsige, doorgroefde en met zijn sigaret vergroeide vriend (een fantastisch op de echte Giacometti gelijkende Geoffrey Rush).

‘Final Portrait’ wordt voorafgegaan door de kortfilm ‘ENCONTRO‘.
‘Encontro’ (4 min.) gaat over de schoonheid van een toevallige, vluchtige ontmoeting tussen passagiers op een trein. Deze performancefilm in een jaren ’40-setting is geregisseerd door de jonge Mechelse filmmaakster Hannah Van den Bulck, studente Vrije Kunsten in Brussel.

Info en trailer: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-final-portrait/