2018-2019

Art & Film: Final Portrait

Een film over Alberto Giacometti (Stanley Tucci, 2017 – 90′)
Voorafgegaan door de kortfilm ‘Encontro’ (4′) van Hannah Van den Bulck

Maandag 8 oktober om 20u30

Filmhuis – Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen
Toegang 6 € / 4 € (cursisten Academie Mechelen)

final-portrait-landscape

Ook dit seizoen presenteren we u in samenwerking met Filmhuis Mechelen weer een unieke serie films en documentaires over kunst en kunstenaars.
En hoe beter ons nieuwe jaar Art & Film te openen dan met ‘Final Portrait’, de film die Stanley Tucci maakte over één van de grootste kunstenaars van de laatste eeuw, Alberto Giacometti.

‘Final Portrait’ is – zoals de titel al weggeeft – helemaal gebaseerd op het allerlaatste meesterwerk dat Giacometti schilderde: een portret van de Amerikaanse kunstcriticus James Lord.

Volgens Giacometti zou zijn ‘snelle schets’ van James Lord hooguit een paar uur van diens tijd in beslag nemen.’ En aangezien Lords vliegtuig de volgende dag weer naar Amerika zou vertrekken, was er eigenlijk ook niet meer tijd, maar twee weken later zat de alsmaar meer gefrustreerde Lord nog altíjd te poseren voor de knorpot Giacometti – die overigens nog stééds niet tevreden was met het resultaat, en die dus nog wat extra poseertijd eiste.
De achttien dagen die het hele proces uiteindelijk zou duren zijn door James Lord nadien voor de eeuwigheid bewaard in zijn ‘A Giacometti Portrait’, een boek dat een unieke inkijk gaf in het werkproces van de artiest.

Tucci ontwijkt de klassieke biopic-valkuil om van Giacometti een geniale heilige te maken, maar laat hem zien als een extreem getalenteerd mens, maar mét al zijn gebreken en onaangename kanten: ja, Giacometti was een briljant schilder, maar tegelijk een norse, jaloerse en nukkige gierigaard, die niet te beroerd is om zijn collega’s een venijnige trap na te geven – Picasso vindt hij ‘een dief’, Chagall ‘een huisschilder.’
De wat naïeve, nette en van een atletenlichaam voorziene Lord wordt uitstekend neergezet door Armie Hammer (‘Call Me By Your Name’), die mooi contrasteert met zijn morsige, doorgroefde en met zijn sigaret vergroeide vriend (een fantastisch op de echte Giacometti gelijkende Geoffrey Rush).

‘Final Portrait’ wordt voorafgegaan door de kortfilm ‘ENCONTRO‘.
‘Encontro’ (4 min.) gaat over de schoonheid van een toevallige, vluchtige ontmoeting tussen passagiers op een trein. Deze performancefilm in een jaren ’40-setting is geregisseerd door de jonge Mechelse filmmaakster Hannah Van den Bulck, studente Vrije Kunsten in Brussel.

Info en trailer: http://www.filmhuismechelen.be/filmfiche/art-film-final-portrait/