2014-2015

Lezing over de Biënnale van Venetië

door Hans Martens
Locatie: Auditorium Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Dinsdag 23 juni 2015 om 19.30u
Gratis toegang

chiharu-shiota-the-key-in-the-hand-venice-art-biennale-designboom-02

De Biënnale van Venetië is de spreekwoordelijke moeder aller biënnales. Naast de centrale tentoonstellingen in de Giardini en de Arsenale, spreiden de andere tentoonstellingslocaties zich als een lappendeken uit over de stad. In tal van palazzo’s, kerken, musea en kunstruimtes kan men zijn cultureel-artistieke honger stillen. Curator en publicist Okwui Enwezor stelt het programma van deze 56ste editie samen. Enwezor had voorheen al de leiding van Documenta Kassel 2002 en kunstmanifestaties in o.a. Zuid-Afrika, Parijs, Sevilla en Zuid-Korea. Vandaag leidt hij het Haus der Kunst in München. Met Enwezor mogen we ons verwachten aan een thematiek waarbij de globalisering in relatie tot de lokale roots centraal staat. Het is dan ook niet toevallig dat de keuze voor het Belgische paviljoen gevallen is op Vincent Meessen. Deze kunstenaar stelt onder meer vragen bij het koloniale verleden van België. In dit kader werken een tiental Afrikaanse kunstenaars mee aan de enscenering. Curator Katerina Gregos (bekend van Manifesta 9 te Genk en Newtopia in Mechelen en Brussel) legt de nadruk op de geschiedenis van België, onze artistieke erfenissen en onze relaties met Afrika.
Hans Martens, directeur van de Academie Mechelen, ging alvast kijken tijdens de previewdagen en brengt graag verslag uit van de vele manifestaties.


Studiereis Sigmar Polke in Keulen & Mönchengladbach

Donderdag 4 juni 2015

+ Museum Abteiberg – Museum Ludwig – Kolumba – Wallraf-Richartzmuseum +
+ facultatief bezoek aan de Stiftung Keramion in Frechen (nabij Keulen) +

Museum Abteiberg, Mönchengladbach
Museum Abteiberg is een van de belangrijkste Duitse musea voor beeldende kunst uit de 20e en 21e eeuw. Het in 1982 geopende museum is ontworpen door de Oostenrijkse architect Hans Hollein. Het werd heel snel een icoon van de postmoderne museumarchitectuur. De vaste collectie toont werken en ensembles van o.a. Joseph Beuys, Richard Serra, Andy Warhol, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Martin Kippenberger, Marcel Broodthaers, Mike Kelley en een bijzondere installatie van Gregor Schneider. Sinds 2002 is er ook een beeldenpark.
Tijdelijke tentoonstelling: Sigmar Polke – Annäherung an Venedig Filme und Trabanten der Biennale 1986
Als aperitief op de Sigmar Polke-retrospectieve in Keulen toont Museum Abteiberg de monumentale schilderijen die Polke in 1986 voor het Duitse paviljoen in de Biënnale van Venetië maakte. Dit ensemble wordt aangevuld met enkele schilderijen uit de Estate van Polke en een reeks zelden vertoonde films.

Museum Ludwig, Keulen
Museum Ludwig is het museum voor moderne kunst gelegen achter de Dom van Keulen, nabij de Rijn en vlak bij het centrale treinstation. Het museum toont beeldende kunst uit de 20e en de 21e eeuw. Het huisvest een belangrijk ensemble Duitse Expressionisten uit de collectie van Dr. Haubrich dat werd aangevuld met de wereldvermaarde collectie popart van de Akense chocolade-tycoon Ludwig. Vandaag behoort het Museum Ludwig tot één van de toonaangevenste in Europa.
Tijdelijke tentoonstelling: Sigmar Polke: Alibis (1963-2010)
Na MoMA New York en Tate Londen presenteert het Museum Ludwig de eerste alomvattende retrospectieve van Sigmar Polke (1941-2010) in zijn thuisstad Keulen. Polke wordt als een van de belangrijkste Duitse kunstenaars van na de Tweede Wereldoorlog beschouwd. Polke werd in de jaren zestig bekend met een stijl, die hij zelf betitelde als ‘kapitalistisch realisme’.
Het handelskenmerk van deze kunstenaar werden de stippen, ook wel aangeduid als Polkedots, die ontstonden doordat foto’s tot grote afmetingen werden opgeblazen en de rasterpunten sterk benadrukt werden. Sigmar Polke maakte in zijn werk onder meer gebruik van nieuwsfoto’s die hij opblies tot groot formaat. De stijl van Sigmar Polke heeft verwantschap met de stroming popart, die ontstond in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Polke gebruikte later ook eigen foto’s. Hij wilde zich niet binden aan de vaste vorm van het schilderij. Hij ontwikkelde zich ook als fotograaf, filmer, graficus en glasraamontwerper.
Sigmar Polke experimenteerde met allerlei schildersmaterialen. Hij werd daarom wel aangeduid als de ‘alchemist’. Naast verf gebruikte hij ook materialen als zilver en bladgoud, maar ook chemische stoffen zoals arsenicum, stof van meteoren of uranium.
Hij overleed in juni 2010 op 69-jarige leeftijd in Keulen.

Kolumba, Keulen
Het Kolumba Kunstmuseum in Keulen is één van de meest opmerkelijke projecten van de Zwitserse architect Peter Zumthor. Het gebouw – opgetrokken uit hoogwaardige materialen – verschaft onderdak aan de uitgebreide en hoogstaande (religieuze) kunstcollectie van het aartsbisschopdom Keulen, maar herbergt bovendien de ruïne van een enorme gotische kerk.
Tijdelijke tentoonstelling: Playing by Heart
Met werk van o.a. Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Michael Buthe, Fischli & David Weiss, Robert Filliou, Carsten Höller, Roni Horn, Paul Klee, Jannis Kounellis, Chris Newman, Kurt Schwitters, Richard Serra, Daniel Spoerri, Paul Thek, Richard Tuttle.

Wallraf-Richartzmuseum, Keulen
Het Wallraf-Richartzmuseum (op wandelafstand van het Museum Ludwig en Kolomba) toont een representatief overzicht van de Europese beeldende kunst van de 13e tot het begin van de 20e eeuw. Het huidige gebouw vlakbij het Historisches Rathaus werd ontworpen door Oswald Mathias Ungers en geopend in 2001. In dat jaar ontving het museum van de Zwitserse verzamelaar Gérard Corboud een grote verzameling impressionistische werken in langdurig bruikleen.
Tijdelijk is er ook de video-installatie ‘Hearsay of the soul’ te zien. Dit werk van de Duitse filmregisseur Werner Herzog is een hommage aan de 17e-eeuwse Nederlandse schilder Hercules Segers. Herzog is beroemd van films als Nosferatu en Fitzcarraldo.

Stiftung Keramion, Frechen
Speciaal voor de leerlingen uit de Keramiekateliers (en voor wie dat wenst) maakt de bus na aankomst in Keulen ook een ommetje naar de Stiftung Keramion in Frechen. Dit bijzondere gebouw van Architect Peter Neufert herbergt meer dan 5000 stukken Moderne Keramiek van ca. 500 kunstenaars uit de collectie van Dr. Cremer en werd aangevuld met de historische en traditionele collecties keramiek uit Frechen (van 16de tot 19de eeuw). Het is dan ook één van de toonaangevende keramiek musea in Europa.
Tijdelijke tentoonsteling: Johannes Nagel
Deze 35-jarige Duitser wordt als één van de interessantste keramisten van zijn generatie genoemd. In 2009 ontving hij de prestigieuze Frechener Keramiekpreis.


Van harte uitgenodigd op de opening van de tentoonstelling van 23 leerlingen van het MULTIDISCIPLINAIR ATELIER van de Academie Mechelen.

op woensdag 1 juli 2015 van 18u tot 22u
flyerdart

Deze tentoonstelling gaat door in het meeting point van D.ART Dijlefeesten Kunstroute ARTENOVA, Hendrik Consciencestraat 56, 2800 Mechelen (tegenover het Station Mechelen)

Op deze locatie is ook nog werk te zien van meer dan 50 kunstenaars.
Deze en tal van andere tentoonstellingen verspreid over de stad kan je ook nog gratis bezoeken van 2 tot en met 5 juli, telkens van 13 tot 18u.
De volledige bezoekersgids kan je hier bekijken.

Het volledige programma van de DIJLEFEESTEN vind je hier.
http://www.dijlefeesten.be

De Zomer is van Mechelen en begint woensdag in ARTENOVA


Eindejaarstentoonstelling en Open ateliers

Mechelen_Flyer

Opening: donderdag 18 juni 2015 om 19 uur

Tentoonstelling en Open ateliers: vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 juni 2015 telkens van 10 tot 17u in de Academie en het Cultuurcentrum. Gratis toegang.

Naar jaarlijkse traditie pakt de academie op het einde van het schooljaar graag uit met het werk van de afstudeerders van de hogere- en specialisatiegraad.

Tijdens deze tentoonstelling in de voormalige Minderbroederskerk van het Cultuurcentrum en in de Academie kan je het werk bewonderen van een veertigtal leerlingen (jong en minder jong) uit de ateliers schilderen, tekenen, vrije grafiek, toegepaste grafiek en illustratie, beeldhouwen, keramiek, textiel en monumentale kunsten. Bovendien kan je van vrijdag tot zondag een kijkje nemen in alle ateliers (inclusief de lagere en middelbare graad) en kan je informatie krijgen over of inschrijven voor het volgende academiejaar.

Praktische informatie:

Proclamatie en Opening tentoonstelling op donderdag 18 juni 2015 om 19 uur
in het Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

Eindejaarstentoonstelling met werken van

Anne-Marie Van Borm * Annemie Van Aerschot * Annemie Van Campenhout * Annie Bauweleers * Bernadette Thomaes * Boudewijn Goossens * Cecile Hahn * Chris De Roeck * Chris Van Wolputte * Chris Vanderstraeten * Chris Vermeulen * Conny Verellen * Dirk Notebaert * Eva Jordan * Eva Tavernier * Gert van Rossum * Gisèle Vermoesen * Greet Gemis * Hannah Van den Bulck * Hanne Keppens * Huguette Carion * Jan Kets * Jef Sterckx * John Viaene * Joke Devos * Lieve Strackx * Lou De Maeyer * Lucas Salien * Lut Goovaerts. * Machteld Deconinck * Magda De Bie * Marc Tas * Maria Verstraeten * Marjan Keijzer * Marleen Haerens * Mia Vervoort * Miche Van Dorpe * Mieke Moonens * Nadia Kennes * Nancy Vander Linden * Noela Van den Eeden * Peter Flamang * Rik Vander Elst * Rita Trappeniers * Roger Van den Brandt * Silvia Mariën * Veerle Hildebrandt * Vibeke Nielsen * Walter Heijlen * Wendy Van Loe * Wim Van den Eynde

De tentoonstelling en de open ateliers zijn te bezichtigen van vrijdag 19 juni tot en met zondag 21 juni 2015, telkens van 10 tot 17 uur – de toegang is gratis.


ARTISTtalk#05: Gideon Kiefer

maandag 1 juni 2015 om 19u (tot ca. 21u)
Locatie: Contourkapel, Sint-Romboutskerkhof 2, 2800 Mechelen
Gratis toegang

Het tweedimensionale werk van Gideon Kiefer evoceert enerzijds een bedrieglijk gevoel van vertrouwd zijn met alledaagse werkelijkheden en onthult anderzijds een verdoken waarheid. Deze kunstenaar is gefascineerd door de zogenoemd ‘gezaghebbende’ figuren, die vaak omzwachteld lijken met een predicaat van controle. Dat die macht relatief is en immanent gerelateerd moet worden aan onmacht, benadrukt hij – vertrekkende vanuit de wereld van onder andere dokters, wetenschappers en zakenlui – op onbarmhartige wijze. Gideon Kiefer voorziet zijn aan de werkelijkheid ontleende beelden van een eigen stempel om ze vervolgens terug te geven aan de wereld. Zo vat hij bijvoorbeeld met macht geassocieerde personages, weerkerend in een netwerk van lijnen die herinneren aan compositie- en perspectieflijnen en in die zin metafoor kunnen zijn voor structuur, orde en diepte, maar insgelijks ook kunnen worden ervaren als een kluwen, als een raster waarin het systeem dreigt verstrikt te raken. Kiefer confronteert de toeschouwer met de relativiteit van vrijheid en de tragiek van onmacht.


ARTISTtalk#04: Ruben Bellinkx

maandag 11 mei 2015 om 19u
Locatie: Contourkapel, Sint-Romboutskerkhof 2, 2800 Mechelen
Gratis toegang

Na de pauze wordt vanaf ca. 20u15 de film ‘Het hert werd rendier’ vertoond.
Deze film van Isabelle Makay, tevens vriendin van de kunstenaar, legde het ontstaansproces van het werk ‘The Trophy’ vast. (duur: 80’)

Ruben Bellinkx is tekenaar, graficus, filmmaker en fotograaf, en bouwer van installaties. Hoofdthema’s in zijn werk zijn de omgang van de mens met het dierlijke en natuurlijke, en de gevolgen van domesticatie. De botsing tussen een burgerlijk, haast huiselijk conformisme en een irreële regie van water, planten en dieren is een constante. In zijn oeuvre is de last van de opgelegde grens van het mogelijke steeds voelbaar. Voor zijn “The Table Turning” haalde hij zich de wrevel van dierenactivisten op de hals. Onder de poten van een doorsnee tafel fixeerde hij vier schildpadden. Het meubelstuk migreerde langzaam door een niet nader bepaalde woonkamer, wisselend van richting door de spannende wil van de afzonderlijke reptielen. In “The Musical Chair” liet hij een drietal honden los op een stoel, tot die in spaanders uiteen lag. Het gebruik van levende dieren, zoals de konijnen die hij momentaan vastzette in de lades van een archiefkast, geven zijn wereld een schijnbare wreedheid. Bellinkx lijkt soms hardvochtig, door het welbehagen van de wezens te onderwerpen aan de wensdroom van een uiterst esthetisch beeld. Wie zijn methodiek kent weet dat de uiteindelijke werken het resultaat zijn van een langdurig voorzichtig aftasten van de fysieke mogelijkheden van het subject. Met een zeker charme en overredingskracht begeleidt hij de figurant zo comfortabel en flexibel mogelijk naar een beeld op de grens van het mogelijke. Ruben Bellinkx tricheert immers geen situaties, maar streeft als realkunstenaar naar het midden tussen respect voor de betrokkene en het ultieme gewenste beeld. De kunstenaar wordt een bemiddelend regisseur, die de uitersten verkent van de hem toegekende acteurs.

Organisatie: Academie Mechelen i.s.m. Contour Mechelen en Geukens & De Vil Gallery


Studiereis Amsterdam

Rembrandt – Matisse – Sehgal – Atkins
DONDERDAG 30 APRIL 2015

Rijksmuseum : Late Rembrandt
Het Rijksmuseum presenteert dit jaar voor het eerst en éénmalig een groots overzicht van het late werk van Rembrandt van Rijn. Meer dan 100 werken uit topmusea en privé-verzamelingen van over de hele wereld zijn te zien. Late Rembrandt richt zich op grofweg de laatste twintig jaar van het leven van Rembrandt Harmensz van Rijn (1606-1669). Dit was een periode waarin de kunstenaar ingrijpende tegenslagen te verwerken kreeg, waaronder een faillissement en de dood van zijn geliefde Hendrickje Stoffels en zijn enige zoon Titus. Maar het was ook een tijd van ongekende creativiteit. De late werken van Rembrandt behoren tot zijn beste, omdat ze zoveel vrijer en gedurfder zijn dan zijn vroege werken. Er spreekt grote emotionele diepgang en tederheid uit late schilderijen als De Joodse Bruid (Rijksmuseum, circa 1665) of Badende vrouw (The National Gallery Londen, 1554).
Wat deze tentoonstelling uniek maakt, is de onwaarschijnlijke volledigheid ervan.
In de tien jaar dat het Rijksmuseum in Amsterdam werd verbouwd, ging het welbewust genereus om met bruikleenverzoeken. Door de meesterwerken van Vermeer, Hals en Fabritius op reis te laten gaan, bouwde het museum een tegoed op dat het nu en in de nabije toekomst kan verzilveren.

Stedelijk Museum : De oase van Matisse
Voor de eerste keer in meer dan zestig jaar is er in Nederland een grote tentoonstelling te zien van Henri Matisse (1869-1954). Bezoekers worden meegenomen door de vaste collectiepresentatie, die is verrijkt met een selectie topwerken (schilderijen, beelden en werk op papier) van deze meester.
Het middelpunt van de tentoonstelling is een van de publiekslievelingen uit de collectie van het Stedelijk: het monumentale papierknipsel De parkiet en de zeemeermin (1952-1953). Dit topstuk wordt samen met andere knipsels van Matisse gepresenteerd en met daarvan afgeleide, zelden getoonde werken van textiel en gebrandschilderd glas.
Matisse verbeeldde oosterse naakten, mooie stoffen, tapijten, kamerplanten en idyllische landschappen. Hij zocht daarbij naar een zo volmaakt mogelijke overeenstemming tussen kleur en vorm. De tentoonstelling laat zien dat Matisse tot zijn dood is blijven zoeken naar het minimum dat nodig is voor het weergeven van een lichte, vrolijke zorgeloosheid: ‘de oase van Matisse’.

Tino Sehgal – A year at the Stedelijk
Een groot overzicht van de Duits/Engelse kunstenaar Tino Sehgal markeert het nieuwe directoraat van Beatrix Ruf. De tentoonstelling ontvouwt zich in 2015 in 12 delen, gedurende 12 maanden. Het Stedelijk Museum presenteert het live werk van deze radicale kunstenaar 365 dagen lang, van opening tot sluiting.
De tentoonstelling kent een spanningsboog; in januari start het project met een subtiele interventie in een van de museumzalen: Instead of allowing some thing to rise up to your face dancing bruce and dan and other things uit de collectie van het Stedelijk. In dit werk neemt een op de vloer liggende menselijke figuur met continue, vloeiende bewegingen lichaamsposities aan die verwijzen naar het werk van Bruce Nauman en Dan Graham. In de maanden na januari zullen de werken steeds omvangrijker worden, om in de zomer te culmineren in ‘situaties’ waarbij veel figuranten betrokken zijn. De werken na de zomer worden weer steeds kleiner van schaal, om in december te eindigen.

Stedelijk Museum : Ed Atkins – Recent Ouija
Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert Recent Ouija, de eerste solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins in Nederland. Atkins transformeert de 1100 m2 grote benedenzaal in de nieuwbouw in een environment van monumentale videobeelden, geluid, collages en tekeningen.
Ed Atkins (Oxford, 1982) is één van de meest besproken kunstenaars van zijn generatie. Hij bevindt zich in de artistieke voorhoede van de ‘digital natives’: mensen die zijn opgegroeid met online technologie en niet anders kennen. In zijn werk maakt hij intensief gebruik van de nieuwste digitale media: HD computer gegenereerde beelden, surround soundtracks en digital editing. Voor Atkins is zijn laptop met de meest geavanceerde software het vanzelfsprekende gereedschap om de bestaande opvattingen over videokunst en video-installaties uit te dagen.


Lezing: Virginie Bailly

Maandag 27 april
CONTOURkapel Mechelen
Naar aanleiding van haar tentoonstelling “Le Mont Analogue”.
in De Garage.

http://www.virginiebailly.be/


e-motions

Een samenwerkingsproject tussen de Academie en het Conservatorium.
Een mooie mix van dans, tekenen, video en muziek.
O.l.v Marit Rombouts

Zowel op woensdagavond als op zaterdagochtend zijn er twee voorstellingen.

woensdag 25 maart 2015
Voorstelling om 19u en om 20u
zaterdag 28 maart 2015
Voorstelling om 10u en om 11u

Lokaal 101, Academie Mechelen

e-motions e-motions

 


Studiereis Den Haag

Berlinde de Bruyckere – Anton Corbijn – Mauritshuis – James Turrell
ZATERDAG 21 MAART 2015

James Turrell – Hemels Gewelf

In de duinen van Den Haag waar het licht zo tastbaar aanwezig kan zijn, heeft de Amerikaanse kunstenaar James Turrell een plek gemaakt om naar de lucht te kijken: ‘Hemels Gewelf’ in Kijkduin. Op de top van een van de puinduinen is een kom aangelegd in de vorm van een ellips, 30 meter breed, 40 meter lang. Een aarden wal van ongeveer 5 meter hoog omsluit de kom. Om in deze kunstmatige krater te komen loop je eerst over houten treden het duin op en vervolgens door een betonnen doorgang van 6 meter lang. De glooiingen aan de binnenkant van de krater zijn ingezaaid met gras en in het midden staat een monumentale bank van natuursteen waarop twee personen achterover kunnen liggen en kunnen zien hoe de hemel de vorm van een gewelf kan aannemen. Op een hoger gelegen duin staat eenzelfde bank waar zich een panorama ontvouwt over de zee, het strand en het platte land daarachter. Een unieke ervaring om de studiedag mee te beginnen!

Berlinde de Bruyckere en Anton Corbijn – Gemeentemuseum & GEM

In haar sculpturen toont de Belgische kunstenaar Berlinde De Bruyckere (°1964, Gent) ons het lichaam en leven in al zijn kwetsbaarheid. Haar installaties van paardenlijven en lichamen roepen een gevoel van troost en liefkozing op, maar ook van angst en geweld. Het werk nodigt de toeschouwer uit zich erin te verliezen, maar wekt ook regelmatig controverse op. De Brucykere brengt pijn en lijden samen met schoonheid; het lieflijke en het wrange verenigd in een beeld. Deze tentoonstelling is een vervolg op haar tentoonstelling in het SMAK.

Ooit is Anton Corbijn (°1955, Strijen) met fotograferen begonnen omdat de camera hem de mogelijkheid bood dichter bij de rockmuzikanten te komen. Portretten van rocksterren vormen dan ook de basis van zijn carrière.

Vanaf omstreeks 2000 maakt Anton Corbijn geregeld portretten van kunstenaars – van beroemdheden als Ai Weiwei of Damien Hirst. Zijn recentere aandacht voor beeldend kunstenaars gaat gepaard met de vraag: wat doet vrije kunst verschillen van werk in opdracht? Het verschil tussen vrije en toegepaste fotografie vormt het uitgangspunt voor deze tentoonstelling over Anton Corbijn in het Gemeentemuseum Den Haag. Zijn gevarieerde werk wordt hier in al zijn facetten voor het voetlicht gebracht. In het fotomuseum wordt een selectie van zijn vroege portretten van rocksterren getoond.

Mauritshuis, permanente collectie met Vermeer, Rembrandt, Fabritius en Kunstschatten uit The Frick Collection New York

Het recent gerenoveerde en uitgebreide Mauritshuis toont het beste van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. In het hart van Den Haag bevindt zich de compacte, maar wereldberoemde collectie. Meesterwerken als Vermeers Meisje met de parel, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter zijn permanent te zien in de intieme museumzalen van het zeventiende-eeuwse monument.

Ruim tweehonderd topstukken van Hollandse en Vlaamse meesters hebben hun plaats in het klassieke interieur dat door de zijden wandbespanning, fonkelende kroonluchters en monumentale plafondschilderingen een aangename sfeer ademt. Interieurs van Jan Steen, landschappen van Ruysdael, stillevens van Coorte en portretten van Rubens geven een rijk en gevarieerd beeld van de schilderkunst uit de zeventiende eeuw.

The Frick Collection Kunstschatten uit New York is een uitzonderlijke tentoonstelling met maar liefst 36 meesterwerken uit de wereldvermaarde Frick Collection die zelden werken laat reizen. De tentoonstelling bevat werk van kunstenaars die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in Nederlandse museale collecties, zoals Cimabue, Van Eyck, Gainsborough, Constable en Ingres.


Tentoonstelling: Uw toren is niet af

Wat verbindt Vader Reus met de Mechelse voetbalclubs? Waarom staat er een levensgroot houten paard in de tentoonstelling? Hoe lees je een stuk Mechelse geschiedenis in een schilderij over poppenspel? Welke stilte spreekt uit een besloten hofje, en welk vakmanschap uit het bulderende kanon? Ontdek de vele verhalen die Mechelen maken én verken de toekomst van het stadsmuseum.

2 december 2014 – 8 maart 2015
Museum Hof van Busleyden
Frederik de Merodestraat 65, 2800 Mechelen

web
De tentoonstelling is een realisatie van de Erfgoedcel Mechelen en de Stedelijke Musea Mechelen.


Dag van het Deeltijds Kunstonderwijs

zaterdag 7 februari 2015

Komende zaterdag zetten de academies van het Deeltijds Kunstonderwijs in Vlaanderen hun deuren open voor het grote publiek en zullen 
ze jou verrassen met optredens, workshops, concerten, tentoonstellingen, een hapje en een drankje. Dit jaar staat alles in het teken van ‘Kunst (k)linkt’.
De Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium heten jullie van harte welkom op de kunstencampus op en rond het cultuurplein.

Vanaf 9u30 staat de Mobiele Beiaard opgesteld in de inkomhal van het Cultuurcentrum. Kunst (K)linkt in de overtreffende trap!
Om 10u opent Björn Siffer, Schepen van Cultuur, Toerisme en Kunstonderwijs officieel de dag en zorgt de Bigband van het Conservatorium voor de nodige klanken.
Van 10u30 tot 17u kan je dan terecht in zowel het Conservatorium als de Academie voor tal van activiteiten.

In de academie kan je tijdens de gewone lesuren binnengluren in de ateliers.
Vanaf 11u serveert het Tekenatelier een teaser van het multidisciplinaire project ‚E-motions’ en vullen de klanken van Saxofonia onze inkomhal.
In de namiddag volgen meer cross-overs tussen beeld en muziek. Jonge drummers laten hun duivels los in het glasatelier, Rony Accordeon verkent alle hoeken van het gebouw en de tekenaars in de Levend Modelklas tekenen niet naar naaktmodellen maar naar harpspelers van het Conservatorium. Schrik niet als je tijdens jouw wandeling plots het gezelschap krijgt van een dichter!
In de ateliers kan je onze leerlingen aan het werk zien en demonstraties bijwonen. Vanzelfsprekend kan je bij de leerkrachten of het secretariaat terecht met al jouw vragen over de academie.

De niet te missen apotheose komt van onze eigen The Beuys Band Live! Experiment van de bovenste plank. Too Rockin’ to be Art. Too Arty to be Rock. Yeah!!!

Het volledige programma vind je hier.
Kijk hier voor een beeldverslag van de Dag van het DKO op Mechelen.Blogt

Wanneer: zaterdag 7 februari 2015, doorlopend van 10 tot 17u.
Waar: Academie, Conservatorium en Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, Mechelen


Uitstap: Lille & Parijs

Jeff Koons – Hokusai
Marcel Duchamp
Niki de Saint Phalle
Fondation Louis Vuitton
Frank Ghery – Picasso
vrijdag, zaterdag, zondag 19 – 20 – 21 december 2014 

De Academie nodigt u en uw vrienden uit op een driedaagse studiereis naar Lille en Parijs.
Een ideale manier om uw Kerstvakantie op een leerrijke manier in te zetten.

In Tripostal Lille bezoeken we de tentoonstelling ‘Passions Secrètes’, een boeiend overzicht van heel recente hedendaagse kunst met meer dan 100 werken uit 18 Zuid West-Vlaamse privéverzamelingen.
Maar ook de lichtstad zelf verwent ons met talloze tentoonstellingen, een nieuw gebouw van toparchitect Frank Gehry en de heropening van het Musée Picasso!

In het Centre Pompidou (zaterdagticket inbegrepen) kan je naast de collectie de ruime retrospectieve van de veelbesproken Jeff Koons gaan bezoeken én een tentoonstelling van zijn geestelijke voorvader Marcel Duchamp.

Op het programma van het Grand Palais staat de overzichtstentoonstelling van Niki de Saint Phalle (1930-2002), de Franse popart kunstenares die bekend is geworden om haar Nana’s en haar samenwerking met Jean Tinguely, en een langverwachte tentoonstelling van Hokusai (1760-1849), de Japanse prentkunstenaar, schilder en tekenaar die heel invloedrijk is geweest voor de ontwikkeling van de moderne kunst en je kent van zijn houtsneden van ‘de Grote Golf’ en zijn 36 gezichten op de berg Fuji.

Aan de rand van Parijs, in het Bois de Bologne, opent eerstdaags de splinternieuwe Fondation Louis Vuitton. Dit “speeltje” van één van Frankrijk rijkste zakenman en verzamelaar Bernard Arnault (van de groep LVMH) verrijst in een spectaculair gebouw van de Amerikaanse sterarchitect Frank Gehry (ook bekend van het Guggenheimmuseum in Bilbao). We bezoeken (ticket inbegrepen in de prijs) zowel het gebouw als de openingstentoonstelling met enkele grote installaties uit de collectie van de Stichting. In het Centre Pompidou loopt gelijktijdig een tentoonstelling over het werk van Gehry.

Er is natuurlijk nog tijd om andere tentoonstellingen, musea of galeries te bezoeken. In de reisbrochure en van de reisleiders krijg je voldoende tips en informatie. Na een grondige opknapbeurt en nieuwe acchrochage heropent in oktober het Musée Picasso. Fotografieliefhebbers kunnen dan weer terecht in het Jeu de Paume waar een Garry Winogrand expo loopt. In La Monnaie opent loopt er de tentoonstelling ‘Chocolate Factory’ van Paul Mc Carthy, ook wel bekend van de recente commotie om de “but-plug” kerstboom op Place Vendome.


Lezing: over Jeff Koons & Frank Gehry

Door Hans Martens
Locatie: Contourkapel, Sint-Romboutskerkhof 2, 2800 Mechelen
Maandag 8 december 2014 om 19u
Gratis toegang

De Academie Mechelen gaat van 19 tot 21 december 2014 op studiereis naar Parijs waar in de verschillende instellingen een keur aan tentoonstellingen te zien is. Hokusai en Niki de Saint-Phalle in het Grand Palais, Picasso in zijn “eigen” gerenoveerde museum, Dirk Braeckman in Le Bal en Paul McCarthy in La Monnaie. Hoogtepunten zijn echter de retrospectieve van Jeff Koons in het Centre Pompidou en de splinternieuwe Fondation Louis Vuitton gebouwd door Frank Gehry.

In het kader van deze studiereis geeft Hans Martens, directeur van de Academie Mechelen, een lezing over Jeff Koons en Frank Gehry.

Toen Jeff Koons (°1955, York, Pennsylvania) in de jaren tachtig voor het eerst verscheen op de internationale kunstscène spleet hij meteen de kunstwereld in voor- en tegenstanders van zijn werk, en dat is altijd zo gebleven. Op zijn bijna zestigste kreeg Koons een retrospectieve in het Whitney Museum in New York. De allerlaatste tentoonstelling in het iconische gebouw van Breuer op Madison Avenue. Deze tentoonstelling is nu in licht gewijzigde vorm te zien in het Centre Pompidou waar ze trouwens het gezelschap krijgt van een Marcel Duchamp-tentoonstelling – ontegensprekelijk een van de geestelijke (groot)vaders van Koons.

Koons’ verdienste ligt in het algemeen in het verwerken van kitscherige elementen in ‘Kunst met de grote K’, waardoor zijn werk, in één adem met dat van Andy Warhol, postmodernisme wordt genoemd. Koons’ werk vertoont overeenkomsten met popart, in zoverre dat hij elementen uit lagere kunst haalt en deze verwerkt in hogere kunst. Men brengt zijn werk dan ook soms onder in de categorie Neo Popart. In het speciale geval van Koons spreekt men wel van überkitsch: Kitsch die zo sterk wordt aangezet, dat die niet meer te genieten is en juist daaraan zijn kunstzinnigheid ontleent.

Frank Gehry (°1929, Toronto) leidt sinds begin de jaren zestig een architectenkantoor in Los Angeles. In deze stad staan dan ook talloze gebouwen van zijn hand. In de jaren tachtig tekende hij reeds enkele opgemerkte gebouwen in Europa (bekend is het Vitra Museum in Weil-am-Rhein, en verder gebouwen in Berlijn, Praag, Parijs) maar het is pas sinds de bouw van het Guggenheim in Bilbao (1991) dat Gehry internationale faam zal verwerven. Sindsdien heeft hij talloze musea gebouwd in zijn opmerkelijke deconstructivistische stijl.

Voor de immense privéverzameling van Bernard Arnault (van de Stichting Louis Vuitton en de groep LVMH) ontwierp hij een spectaculair gebouw in het Bois de Boulogne. Zoals steeds bij Gehry is zowel het gebouw als dat wat er in zit een beleving.

Koons en Gehry hebben in ieder geval gemeen dat ze in hun carrière steeds provocerend, vernieuwend en grensverleggend zijn geweest.

Georganiseerd door de Academie Mechelen (met dank aan Contour).


3D-printing

De techniek van 3D-printing is volop in opmars en de mogelijkheden lijken bijna onbegrensd: we kunnen er beelden, stoelen, lampen tot zelfs ingewikkelde sculpturen mee maken. Bovendien zijn ook de kansen op het vlak van duurzaamheid of in de gezondheidszorg heel groot.

Vorming Plus organiseert samen met Kunstwerkt, Technopolis, het Cultuurcentrum Mechelen en de Academie Mechelen een lezingen-avond. Onder andere Nick Ervinck (kunstenaar), Ives Maes (kunstenaar) en Pieter Coussement (Verantwoordelijke FabLab Technopolis) vertellen je er alles over 3D-printing. Hans Martens (directeur Academie Mechelen) modereert de avond.

In het Cultuurcentrum loopt tevens een kleine 3D-Pop-uptentoonstelling
Gratis te bezoeken van 19 tot 23 november 2014.

Lezing: woensdag 19 november 2014 om 19:30 (tot ca. 22:00)

inkom: € 5,00
Studenten van de Academie Mechelen kunnen gratis deelnemen aan de lezingen.


ARTISTtalk: Marinella Senatore

woensdag 26 november om 19u30, Academie

marinella senatore flyer2

Marinella Senatore (Italië, 1977) woont in Berlijn. Centraal in haar werk staat publieksparticipatie. Ze gelooft sterk in de creatieve kracht van een groep mensen.

In 2013 richtte Marinella Senatore THE SCHOOL OF NARRATIVE DANCE op. Een nomadische school die ze beschouwt als een open dialoog met gemeenschappen in de hele wereld. De traditionele lesmethodes worden overboord gegooid. Deze multidisciplinaire school focust op storytelling waarbij emancipatie en zelfleren centraal staan en waar iedereen zowel lesgever als leerling kan zijn. De lessen worden gegeven met behulp van verteltechnieken, beweging, poëzie, literatuur, fotografie, drama, wiskunde, mondelinge geschiedenis, techniek, etc.. De school wil zoveel mogelijk mensen samenbrengen en een grote gemeenschap vormen waarin ieders talent aan bod komt en zich kan ontwikkelen. ‘BUILDING COMMUNITIES’ was dan ook de titel van haar eerste overzichtstentoonstelling vorig jaar in Turijn.

Sinds 2013 namen reeds duizenden mensen deel aan de activiteiten van The School in Zweden, Italië, Spanje, Ecuador, Zwitserland, VS en Duitsland. Onder hen studenten, arbeiders, politieke activisten, huisvrouwen, gepensioneerden, ongeletterden, vakbondsleden, jongeren, leerkrachten, e.a.

Haar werk was voor het eerst te zien in België op de Contour-biënnale 2013 in Mechelen. In juni 2014 kreeg Marinella Senatore de Premio Maxxi, een van de belangrijkste prijzen voor hedendaagse kunst in Italië. Op dit ogenblik loopt haar solotentoonstelling in Londen (MOTinternational) en neemt ze deel aan de tentoonstelling ‘The yellow side of sociality’ in BOZAR waar ze een professionele filmset heeft opgesteld die iedereen kan gebruiken na reservatie.


Studiereis >> SMAK Gent & MuZee Oostende

Berlinde De Bruyckere
Kunst in Europa na ‘68
De Zee: Salut D’Honneur Jan Hoet
ZATERDAG 25 OKTOBER 2014

Berlinde De Bruyckere – Sculptures & Drawings 2000-2014 (SMAK Gent)
Het S.M.A.K. toont de meest uitgebreide solotentoonstelling van Berlinde De Bruyckere (°1964, Gent) tot nog toe. In de tentoonstelling komen zowel sculpturen in textiel uit de jaren negentig aan bod als latere werken in paardenhuid waarmee Berlinde De Bruyckere wereldwijde faam verwierf. Zij krijgen een plaats naast en tussen figuratieve beelden in was die de laatste jaren geleidelijk aan van een menselijk lichaam transmuteren in een vegetale vorm. ‘Kreupelhout–Cripplewood’, de indruk-wekkende installatie die Berlinde De Bruyckere in 2012-2013 creëerde voor het Paviljoen van België op ‘La Biennale di Venezia’, is hiervan het meest bekende voorbeeld en wordt helemaal heropgebouwd in het S.M.A.K.

Kunst in Europa na ’68 – Een hommage aan Jan Hoet (SMAK Gent)
Met Kunst in Europa na ‘68 organiseerde Jan Hoet tijdens de zomer van 1980 een tentoonstelling met internationale uitstraling in het toenmalige Museum van Hedendaagse Kunst en in de Sint-Pieters Abdij in Gent. De selectieprocedure voor de deelnemende kunstenaars ging via een internationale jury, waarin behalve Jan Hoet zelf ook figuren als Johannes Cladders, Piet van Daalen en Karel Geirlandt zetelden. Voor het eerst werd ook de Europese kunst tegen het licht van de overheersende Amerikaanse minimal art gehouden. “De tentoonstelling Kunst in Europa na ’68 beïnvloedde toen niet alleen de bekendheid van het museum, maar ook de aangroei en de betekenis van de museumcollectie”, verduidelijkt museumdirecteur Philippe Van Cauteren het belang.
Voor het eerst beschikte Hoet over middelen om de collectie vorm te geven door de verwerving van belangrijke werken als Panamarenko’s The Aeromodeller, Joseph Beuys’ Wirtschaftswerte en topstukken uit de Italiaanse Arte Povera.

De Zee – Salut d’Honneur Jan Hoet (MuZee & 10 locaties in Oostende)
De Zee is een tentoonstelling die net als een golf ongrijpbaar is, uitdeint, inslaat en sporen nalaat die weer gewist worden door nieuw geweld. De Zee is een tentoonstelling in dialoog met Oostende, over meerdere locaties verspreid – MuZee, een visserskerkje, een oude cinema, een hotel met zicht op zee en nog meer inspirerende plekken. De Zee is een salut d’honneur aan Jan Hoet die nog een laatste hommage wilde brengen aan de zee… één met grootse gebaren en kleine verhalen. Die hommage wordt vandaag jammer genoeg zonder Jan Hoet verder uitgewerkt maar zijn blik, zijn visie en zijn werk werden meegenomen. De grote lijnen voor De Zee werden tijdens de zomer en in het najaar van 2013 door Jan Hoet zelf uitgetekend, in nauwe samenwerking met co-curator Phillip Van den Bossche en assistent-curatoren Melanie Deboutte en Mieke Mels. Sinds februari 2014 heeft Hans Martens, vroegere rechterhand van Jan Hoet, het artistiek team vervoegd. De Zee zou Jan Hoets laatste tentoonstelling worden. “De horizon voor de toekomst zal uitgewerkt worden, die Jan Hoet nog een laatste maal wou bieden”.


Lezing >> Anselm Kiefer

Lezing door Hans Martens

Maandag 29 september 2014 om 19u30
Academie Mechelen, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Gratis toegang

anselm kiefer 2

Anselm Kiefer (°1945, Donaueschingen) wordt algemeen aanzien als één van de belangrijkste kunstenaars van de laatste decennia. Zijn tentoonstelling in het Duitse paviljoen op de Biënnale van Venetië (1980) zorgde in het thuisland voor grote opschudding. In het post-conceptuele tijdperk beeldde Kiefer het duistere (recente) verleden van Duitsland uit in reusachtige doeken. Verhalen uit de (Germaanse) mythologie werden gekoppeld aan Wagneriaanse thematiek en beelden uit het nazistisch Duitsland. De werken van de oud-leerling van Joseph Beuys waren zeker geen verheerlijking van deze periode, maar een onverbiddelijk en kritisch doorgronden van het historische bewustzijn. Maar bovenal heeft zijn werk een verbluffende visuele en plastische impact. Zowel naar vorm als naar inhoud laten ze de toeschouwer niet onverschillig. Zijn schilderijen en sculpturen zijn doordrenkt met een bittere ironie en openlijk sarcasme. Wanneer Kiefer geschiedenis en mythologie in zijn schilderijen verwerkt worden die vrijwel altijd geactualiseerd en getransformeerd. In de gestalte van landschappen, wouden, gebouwen, sterrenhemels, vliegtuigen en boeken zijn het niet langer onschuldige verhalen uit een ver of denkbeeldig verleden – ze zijn werkelijkheid geworden en dus geproblematiseerd.

Ter voorbereiding van de studiereis naar Londen, waar in de Royal Academy of Art de eerste museale retrospectieve van Kiefer op Britse bodem is te zien, maar ook voor alle andere geïnteresseerden en vrienden van de academie, geeft Hans Martens, directeur van de Academie Mechelen een lezing over Anselm Kiefer.


Tentoonstelling >> Annex#12 @ Natuurpunt

Digitale Beeldvorming, Keramiek en het atelier Tekenen stellen tentoon in Natuurpunt.
Open van 30 juni tot 26 september 2014

Van harte welkom op de Finissage
21 september 2014 om 11u @ Natuurpunt


Studiereis >> Den Haag – Amsterdam

Mark Rothko – Marlene Dumas
donderdag 2 oktober 2014

VERTREK: 8u45 Rode-Kruisplein (McDonalds) in Mechelen – 9u00 Carpoolparking E-19 in Kontich
TERUG: we vertrekken terug uit Amsterdam (aan het Stedelijk) om 22 uur !
Terug in Kontich/Mechelen omstreeks MIDDERNACHT

Gemeentemuseum Den Haag – Mark Rothko
Het oeuvre van Mark Rothko (1903-1970) is episch en tegelijk heel intiem en menselijk, het spreekt tot de verbeelding en kent vele liefhebbers. Zijn uit veel verflagen opgebouwde kleurvelden zijn van een ongekende intensiteit en sensualiteit en verbeelden universele gevoelens als angst, extase, tragiek en euforie. Rothko was een intense kunstenaar die alles gaf en zoals vaker met grote kunstenaars, een moeilijk leven kende; gevoed door de ontgoocheling die de wereldoorlogen teweeg hadden gebracht en geteisterd door depressie. Een getormenteerde ziel die tot grootse kunst in staat was, en mensen tot op de dag van vandaag hiermee troost en verwondert. Rothko (geboren als Marcus Rothkowitz) was van Joods-Russische afkomst maar groeide op in Amerika. Niets in zijn afkomst of familie lijkt hem te hebben voorbestemd om kunstenaar te worden. Hij kwam dan ook pas relatief laat en min of meer toevallig tot de ontdekking dat schilderen iets voor hem zou kunnen zijn. Hij volgde enkele opleidingen maar is zichzelf altijd voornamelijk als autodidact blijven zien. Rothko is beroemd om zijn schilderstijl sinds de jaren vijftig: monumentale kleurvelden op doeken groter dan de menselijke maat. Met kleur wil hij een emotie oproepen; van jubelend geel en roze tot somber blauw en zwart. De grote vierkante of rechthoekige monochrome werken lijken door te lopen buiten het doek; waarmee Rothko probeerde de toeschouwer te overweldigen en te omhullen.
Deze tentoonstelling in Den Haag (de eerste in Nederland sinds 40 jaar) is een unieke gelegenheid om nog eens een groot ensemble van zijn werk in Europa te zien. Niet te missen!

Stedelijk Museum Amsterdam – Marlene Dumas: The Image as Burden
Marlene Dumas (°1953, Kaapstad (ZA) – leeft en werkt in Amsterdam) is een van de belangrijkste en invloedrijkste schilders van dit moment. Met haar werk geeft zij nieuwe inhoud aan de betekenis die de schilderkunst nu, in een tijdperk gedomineerd door beeldcultuur, nog kan hebben. Haar intense, emotioneel geladen schilderijen en tekeningen gaan over existentiële onderwerpen en refereren vaak aan kunsthistorische motieven en actuele politieke thema’s. Deze retrospectieve tentoonstelling brengt meer dan honderd van haar belangrijkste werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu.
Dumas laat zich vaak inspireren door foto’s uit kranten en tijdschriften uit haar immense beeldarchief. De dagelijkse stroom aan fotografische beelden is volgens de kunstenaar van invloed op de manier waarop mensen naar elkaar en naar de wereld om hen heen kijken. Dumas onderzoekt dit door in haar werk de psychologische, sociale en politieke aspecten van deze beelden bloot te leggen.Haar schilderijen en tekeningen hebben een enorme directheid en expressiviteit, die zij paart aan een zekere analytische afstandelijkheid. Hierbij gaat zij controversiële onderwerpen niet uit de weg.

Het Stedelijk Museum, waar naast de retrospectieve Marlene Dumas nog verschillende andere tentoonstellingen te zien zijn en de uitmuntende collectie, is op donderdag open tot 22u. Je kan jouw bezoek aan Amsterdam (waar we na ons bezoek aan Den Haag in de namiddag toekomen) dus nog combineren met andere musea (Rijksmuseum, Van Gogh museum) of een wandeling door de stad.

Andere tentoonstellingen (selectie): De Vlaamse jonge kunstenaar Egon Van Herreweghe in het Foam (fotografiemuseum Amsterdam), de groepstentoonstelling Haperende Mens (met o.a. Francis Alys, Danny Devos, Zorro Feigl) in Arti et Amicitiae, When Elephants Come Marching In: Sixties Echoes in Today’s Art van gastcurator Mark Kremer in De Appel, en Solid Light Films and Other Works (1971-2014), van de Britse kunstenaar Anthony McCall in EYE filmmuseum Amsterdam. Alle details over deze tentoonstellingen en instellingen zal terug te vinden zijn in de uitgebreide infobrochure.