Studiereizen

Studiereis naar LA LOUVIÈRE – ROUBAIX – LILLE

Zondag 8 mei 2022
Keramis * La Piscine > Johan Creten * LaM Villeneuve dAscq > Agnès Thurnauer

Keramis, La Louvière > Trésors du Musée des Beaux-Arts et de la Céramique de Verviers
De overstromingen van 15 juli 2021, die Verviers en omstreken zwaar hebben getroffen, hebben de museale instelling van Verviers helaas niet gespaard. In afwachting van een toekomstige heropening heeft Keramis aan de Musea van Verviers een samenwerking voorgesteld die vorm krijgt in deze tentoonstelling, “Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers”, zodat een selectie van keramiek- en glasstukken uit Verviers aan de bezoekers kan worden getoond.
Dankzij talrijke schenkingen, legaten, bruiklenen en aankopen hebben de collecties van de Musea van Verviers vandaag een van de opmerkelijkste keramiekverzamelingen van België. Chinees porselein, Duitse of Oostenrijkse producties, Brussels servies, blauw of gepolychromeerd Delfts aardewerk, Raerens steengoed, Duitse, Franse, Belgische of Luxemburgse stukken… de collectie keramiek bestrijkt de verschillende periodes, stijlen, technieken en continenten en neemt de bezoeker mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van de keramiek en glaskunst.

La Piscine, Roubaix > ‘Johan Creten – Bestiarium’ & ‘Boris Taslitzky’
Johan Creten (geboren in 1963) draagt als meesterkunstenaar bij tot de vernieuwing van de keramiekkunst en wordt internationaal erkend om zijn werken – terracotta met email of dromerige bronscreaties – die een onrustwekkende vreemdheid uitstralen. Voor de tentoonstelling in Roubaix brengt de kunstenaar niet alleen twee emblematische werken uit zijn carrière – C’est dans ma nature (2001) en De Vleermuis (2015-2019) – maar ook een nooit eerder getoond geheel van zeventien beesten van keramiek: een everzwijn dat in bloederige modder vastgelijmd is, een vlieg die als een lijk in ontbinding lijkt te slapen, of nog, een pelikaan versteend door een onpeilbare triestheid.
Het museum brengt ook een eerbetoon aan Boris Taslitzky (1911-2005). Deze eerste grootschalige eenmanstentoonstelling van een vijftigtal, vaak monumentale schilderwerken, tal van tekeningen en een wandtapijt verwijst in eerste instantie naar de “geëngageerde” of “betrokken” kunstenaar. Hij pleit voor een “realisme met sociale inhoud” dat niet anders kan dan getuigen van zijn tijd.

LaM, Villeneuve d’Ascq. > Agnès Thurnauer
De Frans-Zwitserse kunstenares Agnès Thurnauer (° 1962, Parijs), ontwikkelt sinds de jaren 1980 haar picturale en sculpturale werk, waarbij ze in het bijzonder de relatie tussen ruimte en taal onderzoekt, met een zeer gevoelige relatie tot het schrift, dat ze bijna dagelijks beoefent.
De tentoonstelling begint met de ontmoeting van Agnès Thurnauer met het Spaanse stilleven ‘Sol y Sombra’ van Pablo Picasso, een van de meesterwerken uit de collectie van het LaM. Geconfronteerd met dit kubistische stilleven met zijn gedeconstrueerde ruimte, geconfronteerd met de woorden die erin gefragmenteerd zijn, wilde Agnès Thurnauer reageren door te beginnen met haar eigen gefragmenteerde letters die in de ruimte zijn uitgespreid: “Les Matrices”. Ze gebruikte voor het eerst glas om ze te maken.

info via: abk@mechelen.be


Voorbije studiereizen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2021-2022