Lezingen & Film

Art & Film #06: WHY WE FIGHT?

van Mirjam Devriendt & Alain Platel
BE 2021 – 98’

MAANDAG 9 MEI 2022 om 20.30u Filmhuis Mechelen

Tickets hier

In zijn voorstelling ‘Nicht schlafen’ (2016) ging Les Ballets C de la B-choreograaf Alain Platel op zoek naar wat wij als mensen toch blijken hebben met al dat vechten en al dat geweld.
In het verlengde van die indrukwekkende choreografie (op de muziek van Mahler) heeft Platel nu samen met fotografe-videaste Mirjam Devriendt een film gemaakt die de vraag nog duidelijker stelt: ‘Why We Fight?’
Drie dansers uit de voorstelling vertellen over hun ervaringen met geweld, zowel fysiek als psychologisch.
Hun observaties en opmerkingen worden afgewisseld met veel passages uit ‘Nicht Schlafen’, en met interventies van onder anderen kunstenares Berlinde De Bruyckere en filosofen Tinneke Beeckman en Philipp Blom.
Geleidelijk aan wordt duidelijk dat geweld vaak een uitlaatklep is voor ongenoegen dat niet op een andere manier geventileerd kan worden. En dat geweld onlosmakelijk deel uitmaakt van een democratie.
In ‘Why We Fight?’ kijken we samen met Platel en Devriendt niet alleen naar het geweld rond maar ook naar het geweld in ons: confronterend, maar ook boeiend en noodzakelijk.


Art & Film #05: PRISM

Van Eléonore Yameogo, An van Dienderen & Rosine Mbakam

BE 2021 – 78’

MAANDAG 25 APRIL 2022 om 20.30u Filmhuis Mechelen

In ‘Lili’, de vorige film van An van Dienderen, legde ze de cinematraditie van de ‘China Girls’bloot, vrouwen die gebruikt worden om – gezeten naast een kleurenkaart – de camera te kalibreren.
Die China Girls hadden één ding gemeen: ze hadden allemaal een porseleinwitte huid – yep, camera’s worden blijkbaar standaard afgestemd op een blanke huidskleur, wat ook nu nog allerlei problemen oplevert bij het filmen van mensen met andere huidskleuren.
In ‘PRISM’ borduurt van Dienderen voort op dit onderwerp, in de vorm van een filmische kettingbrief met collega-filmmakers Rosine Mbakam (uit Kameroen) en Eléonore Yameogo (uit Burkina Faso).
Begunstigt de camera de witte huidskleur? En zo ja: is filmische neutraliteit (laat staan objectiviteit) dan geen mythe?
Het zijn vragen waar de drie vanuit hun zeer uiteenlopende achtergrond en invalshoeken op hun eigen manier op ingaan, en die soms zeer verrassende antwoorden opleveren.
De film begint met een Zoom-conversatie tussen de drie, een segment dat op het eerste zicht nogal knullig en amateuristisch overkomt in een professionele documentaire, zeker omdat het gesprek verstoord wordt door technische problemen. Alleen blijken net dié bijzonder relevant te zijn in de hele discussie…
‘PRISM’ is een film die tot denken (en discussiëren) zet over film, filmtechnologie en inherent ingebouwd racisme dat ons onbewust omringt.


Voorbije lezingen van het huidige academiejaar vind je in het Archief 2021-2022